Korallvänlig solkräm

Human

Trådstartare
Jag ska snart på dyksemester bland korallrev och vill då köpa solkräm som inte skadar koraller/havet. Jag har googlat mig till att ämnen att undvika är oxybenzone, octinoxate, octocrylene och triclosan (finns säkerligen fler). Men en solkräm som jag tittat på och som verkar bra* och som vissa påstår är korallvänlig innehåller bland annat "Diethylamino hydroxybenzoyl hexyl benzoate" vilket för mig som amatör påminner mycket om oxybenzone (orden alltså). Ska det stå exakt "oxybenzone" på innehållsförteckning för att vara dåligt eller bör man även undvika ord som liknar något av de dåliga ämnena?

*bra för mig innebär hög spf, torkar in snabbt och håller bra även vid bad.

Om du ska dyka behöver du väl ingen solkräm när du är under vattnet med dykutrustning? Vill du snorkla mellan dyken skulle jag personligen se till att bära nära heltäckande kläder eller simkläder. Det finns badkläder som skyddar mot uv-strålning. Annars funkar det hyfsat med tights och långärmad t-shirt.

Om du ska dyka behöver du väl ingen solkräm när du är under vattnet med dykutrustning? Vill du snorkla mellan dyken skulle jag personligen se till att bära nära heltäckande kläder eller simkläder. Det finns badkläder som skyddar mot uv-strålning. Annars funkar det hyfsat med tights och långärmad t-shirt.
Fast på väg ut med båt till ställen man ska dyka samt innan man dyker och efter man dykt behöver man ju generellt solkräm. Åtminstone jag behöver solkräm om jag ska ut på sjön. Antar nu att TS ska till land med varmare väder men hänsyn till att koral nämns. Visst man kan ha tights och långärmad (om man hittar i riktigt tunt material) men det täcker ju inte tex ansikte, hals och nacke.

Pa manga stallen dar jag dykt har det varit mycket latt att branna sin nar man gar med utrustningen genom en lang lagun innan man kommer ut till revet. Nu har jag alltid dykt med vatdrakt och handskar (och rekommenderar det for dykning aven i mycket varma vatten) och darfor endast behovt solkram i ansiktet ...

Jag ska snart på dyksemester bland korallrev och vill då köpa solkräm som inte skadar koraller/havet. Jag har googlat mig till att ämnen att undvika är oxybenzone, octinoxate, octocrylene och triclosan (finns säkerligen fler). Men en solkräm som jag tittat på och som verkar bra* och som vissa påstår är korallvänlig innehåller bland annat "Diethylamino hydroxybenzoyl hexyl benzoate" vilket för mig som amatör påminner mycket om oxybenzone (orden alltså). Ska det stå exakt "oxybenzone" på innehållsförteckning för att vara dåligt eller bör man även undvika ord som liknar något av de dåliga ämnena?

Det verkar som om Evy solmousse ska vara ok för koraller också.

Jag brukar använda vanlig cocosolja som solkräm. Dock tror jag att dess solskyddande effekt har överdrivits, även om den ger visst skydd. Nu håller jag mig helst undan från solen men på en dykbåt eller om jag är på väg till stranden för att snorkla blir det ändå viss exponering och då har det funkat bra med cocosolja hittills. Men för den som verkligen vill sola är det nog inte ett alternativ. Nackdelen är att oljan blir flytande om det är varmt. Jag brukar ha min burk i kylen på hotellrummet och ta med dagsdos i en liten flaska eller burk.

I sommar ska jag på dyksafari och eftersom jag antar att vi inte har kyl i hytten har jag funderat på hur jag ska göra med solkräm. Så tråden kom i bra tid för mig, nu har jag tips på produkter om jag inte kommer på någon mirakelflaska för min cocosolja!

Senast ändrad:

Tunn långärmad tröja? (tänk tunika från Indiska) Herrshortsaktiga bikinibyxor? Det rekommenderar de väl ändå för snorkling?

Jag brukar använda vanlig cocosolja som solkräm. Dock tror jag att dess solskyddande effekt har överdrivits, även om den ger visst skydd. Nu håller jag mig helst undan från solen men på en dykbåt eller om jag är på väg till stranden för att snorkla blir det ändå viss exponering och då har det funkat bra med cocosolja hittills. Men för den som verkligen vill sola är det nog inte ett alternativ. Nackdelen är att oljan blir flytande om det är varmt. Jag brukar ha min burk i kylen på hotellrummet och ta med dagsdos i en liten flaska eller burk.

I sommar ska jag på dyksafari och eftersom jag antar att vi inte har kyl i hytten har jag funderat på hur jag ska göra med solkräm. Så tråden kom i bra tid för mig, nu har jag tips på produkter om jag inte kommer på någon mirakelflaska för min cocosolja!
Du kanske kan införskaffa en liten kylväska? :)
På vilket sätt skyddar kokosoljan?

Du kanske kan införskaffa en liten kylväska? :)
På vilket sätt skyddar kokosoljan?
Cocosolja har ansetts ha naturlig solskyddsfaktor, men det verkar råda delade meningar om hur hög den är (typ mellan 1 och 15). Det är möjligt att min upplevelse av att den ger skydd beror på att oljan passar väldigt bra för min hud som därför alltid känns bra fuktighetsmässigt vid användning. Jag kör cocosolja även som vanlig hudkräm framför allt på sommaren.

Men, som sagt, jag skulle inte lägga mig och sola med bara cocosolja (fast jag skulle inte lägga mig och sola alls😂) Eller jobba i solen. Men när jag jobbar ute finns i alla fall inga koraller.

Liten kylväska kräver kylklampar så det är samma problem där. Jag tror jag får ta någon vanlig solkräm i sommar, men jag har ju fått bra tips här.

Tunn långärmad tröja? (tänk tunika från Indiska) Herrshortsaktiga bikinibyxor? Det rekommenderar de väl ändå för snorkling?
Men TS ska ju inte snorkla utan dyka. Det kan behövas solskydd när man fixar utrustningen, om det är en bit att vada i/ur och generellt mellan dyken.

Angående cocosolja läste jag någon studie om att använda det som solskydd för kanske två år sedan. Då letade jag efter ett snällare alternativ till de man köper på apoteket.
De kom fram till att cocosolja blockerar 1-7% UVB om jag inte missminner mig, en spf 15 blockerar väl typ 97% av UVB. Så jag skulle inte använda cocosolja.

Men TS ska ju inte snorkla utan dyka. Det kan behövas solskydd när man fixar utrustningen, om det är en bit att vada i/ur och generellt mellan dyken.
Även om man dyker kan det vara bra med en mer skyddande dräkt istället för solskyddskräm. Brorsan som är van dykare fick resechecker av mig som han reste till Thailand för, brände sönder sig ändå vid dykningen då han inte använde något. Beroende på var man åker så kan det vara idé att iaf ha en t-shirt eller ännu hellre en våtdräkt som skydd.

Den här har jag använt när jag snorklat i marina naturreservat i Mexico, och den har rekommenderats av parkerna (som konfiskerar all vanlig kräm när man åker in och lämnar åter när man lämnar). Har inte bränt mig.
https://www.amazon.com/gp/product/B...mp=1789&creative=9325&creativeASIN=B0017QNP1M

Jag har använt mig av den här infon tidigare, har dock inte faktakollat den:
https://www.playadelcarmentours.com/biodegradable-sunscreen-xel-ha-xcaret.htm

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka