köra varmblod

Choo

Trådstartare
Hur gör ni när ni kör eran häst för första gången? Inte unghäst utan en äldre som ni har köpt/lånat.

Jag köpte en travare för ca 1 månade sedan och i morgon ska jag åka och hämta speedcarten som vi har beställt.

Jag har hållit på med ponnytrav väldigt mycket, men varmblod är nytt.

Är faktiskt lite nervös! Eller lättare sagt väldigt nervös!

Kör ni en runda som vanligt eller brukar ni bara skritta?

Alla tipps tas tacksamt emot!

Sv: köra varmblod

Har du hunnit umgås med den och lärt känna den från marken nu innan?
Om den verkar lugn eller stressad osv osv.
Det tycker jag kan avgöra ganska mycket om hur jag gör första gången man ska ut.
Men utgångsläget är ganska den samma, men låt oss säga att jag absolut inte vet något annat än att hästen i fråga är inkörd, så brukar jag sela på, på med slaggjord, tussar och ev. huva och sen tömköra en liten stund i skritt och ev. lite trav.
Sen går jag tillbaka till stallet och hakar på vagnen och skrittar iväg och hoppas på det bästa. :angel:
Är hästen i kondition och allt går bra under passet så brukar jag även jogga ganska omgående (Förutsatt att hästen är uppvärmd och känns någolunda lugn)
Annars spar jag travet till nästa tur, ingen panik ;)

Lycka till, och var inte nervös! Njut av att du skaffat en bloding :D

jag kör hästen som vilken annan häst i stallet, är de väl inkörda är det ju inga problem, förhoppningsvis har ju förra ägaren berättat om hästen är dum på något vis, annars är det ju bara att köra på.-

Tack för svaren!

Hon är super lugn i hanteringen, perfekt nybörjarhäst sa förra ägaren.
Ringde även till uppfödaren innan jag köpte henne och hon sa likadant, att hon var super snäll i all hantering när dem hade henne. Därför jag köpte henne, just för att hon verkade vara så lugn och snäll:)

Jag har ridit henne på ridbanan och hon var helt underbar. Sambon som aldrig har ridit i hela sitt liv hoppade tillome upp och red runt :love:

jag hoppas hon är lika snäll i körningen! Ska tömköra henne lite först, om det går bra så sätter vi på vagnen och tar en liten tur:)

Men:

Säljaren och uppfödaren är ovänner pga att säljaren försökte kvala hästen efter 1 månad. Hästen hade stått still hos uppfödaren i drygt ett år innan säljaren köpte henne. Kvalet resulterade i galopp, hon försökte kvala efter ytterligare en månad och det slöt även där med galopp. Efter tre månader försökte hon igen och det blev galopp igen och då fick jag henne för att säljaren var less för att hon bara galopperade.

Så, hur skulle ni träna? Hon har väldigt dåligt med muskler. Ganska dålig kondition tror jag, eller ja hon behöver nog betydligt bättre om hon ska orka springa.

Som jag fattar så ska du inte ha henne som travhäst alltså?

Isåfall är väl långa skritturer bra att börja med, uppsuttet och nu då om körningen funkar bra även för vagn.
Sen kan du lägga in jogg/lugn trav för att sedan klättra, tycker jag är bra för musklerna. (Då är det lättast om man rider :D)

Vill du har fler tips? :)

Du skriver att hon är ganska omusklad och för mej skulle det vara prio nr 1. Att bygga muskler. Hur du gör det är upp till dej, men ridning i skogen är ett bra alternativ. Muskler först, farten kommer sedan.

När jag får in hästar med denna typ av bakgrund så gör jag en ordentlig genomgång så det inte ligger någonting dolt som visar sej när jag sätter igång hästen.

Det verkar på ditt inlägg som att säljaren har forcerat hästen för att komma till start. Det säger till mej att jag skulle kolla igenom hästen. Mycket galopper.... Och att hästen hade stått ett år innan är ytterligare en faktor som talar för en koll av hästen.

Det viktigaste, som jag ser det, utan att ha sett hästen, men av vad du berättat här, är att skynda långsamt. Lär känna hästen, bygg upp ett förtroende, låt hästen vara häst och bygg muskler så hon orkar med sej själv och orkar springa sedan.

Lycka till och välkommen till travet!! :)

Håller med, det är bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite. Och har de något fel som man inte ser/känner själv kan man köra på dem så mycket skit.

Tack för era bra tipps!

Hon ska skos i morgon, så jag tänkte sätta igång henne nu i helgen. Ska börja med mycket skritt och lite lugn trav, ridning i skogen och körning om hon är snäll:)

Hon är genomgången, och ser frisk ut.

Meningen var att jag skulle ha henne som hobby häst men jag har börjat bli mer och mer intresserad av trav, så vi får se vad som händer:)

Hur länge och ofta brukar ni träna?

Är hon under uppträning så kan du köra/rida 5dagar i veckan långsamt eller varannan dag. Du måste ju hitta en träning som funkar för henne. Jag brukar börja köra fort när de kan slängtrava i 1,5mil o inte visa några trötthetstecken.
Man ska ju träna så hårt som hästen klarar av. Det e en svår balansgång.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 585
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 670
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka