köra utan mellanvägg?

E

emelit

Funderar på att börja göra det när jag bara kör en häst.
För-/nackdelar?

Sv: köra utan mellanvägg?

Hej!

Jag har en häst som jag kör utan mellanvägg och en som jag kör med.

Stoet jag har som jag kör utan hon vägrar gå in om mellanväggen är där så jag har inget val. Det jag kan känna som är otäkt är när man ska lasta ut att det inte finns en bom bakom. Detta gör att hon är helt lös så fort jag öppnar luckan. Jag vet att det ska finnas långa bommar som man kan sätta bakom hela men har inte hittat till min transport.
Min valack är lika lätt att lasta i vilket som. Men av någon anledning blir det oftast med mellanvägg. Det är smidigt om man ska ha grejer med så kan man lägga dom på andra sidan.

Jag kan nog inte se några direkta nackdelar med något av alternativen så tillvida att du inte har problem vid lastning.

Jag kan tänka mig att det är lättare för hästen att balansera sig själv utan mellanvägg men med en resvan häst ska det nog inte vara några bekymmer.

// Mirre

Nackdelen är att hästen vänjer sig att stå brett och blir en så kallad bredåkare, vilket innebär att dom får svårt att åka tillsammans med någon annan häst, för då tycker den att det blir för trångt. Samtidigt så tror jag att dom har lite stöd av väggarna så att dom står mera stilla. Kan dom röra sig en massa med baken så blir det att dom rörs.

Precis så har jag tänkt med. Att de tar stöd mot väggarna.
Det kanske var en dålig idé trots allt, har ju egentligen inga problem med honom :p
Mina funderingar var väl snarare att de kanske stod bättre utan..
Näpp, det får bli mellanvägg i fortsättningen också

Jag vek undan mellanväggen medans den hästen som tyckte det var läbbigt med vägg gick på. Väl på så vek vi tillbaka den. (ledad fram) och tog på den andra hästen om den skulle med. Sen tycker jag att om dom blir van att åka själv (utan vägg) så står dom ganska brett med benen, vilket gör att när man behöver köra 2 hästar så har dom nästan ingen balans när dom helt plötsligt måste stå tätare mellan benen.

Hästar balanserar genom att bredda bakbenen, inte direkt att stödja baken mot mellanväggen. Jag ser inga som helst nackdelar med att åka utan mellanvägg, bara fördelar. Tror inte det är någon risk att hästen skulle vänja sig att bara kunna åka utan mellanvägg, jag har aldrig någonsin vart med om det i alla fall.

allroundhästarna skrev:
Nackdelen är att hästen vänjer sig att stå brett och blir en så kallad bredåkare, vilket innebär att dom får svårt att åka tillsammans med någon annan häst, för då tycker den att det blir för trångt. Samtidigt så tror jag att dom har lite stöd av väggarna så att dom står mera stilla. Kan dom röra sig en massa med baken så blir det att dom rörs.

Sanning med modifikation. De som vant sig från början att åka smalt och sen får åka brett blir sällan sådana där hopplösa bredåkare, utan går att köra både och sen. De som BARA åkt brett däremot kan vara väldigt anti att åka smalt sen.

Jag kör alltid utan mellanvägg och alla hästar jag kört har trivts bättre med det. Jag lär dock alla att åka smalt först, just för att se till att det går OM de behöver åka smalt sen. Aldrig haft problem åt något håll.

Så om de redan är vana att åka smalt och inte har problem med det, brukar det inte vara problem att efter en tids bredåkande åka smalt sen heller.

Vad olika hästar tycker om varierar, en del vill ta stöd mot väggarna, en del vill finna stödet genom att bredda benställningen. Något jag dock noterat är att ALLA hästar jag kört brett, oavsett ålder och rutinerade eller orutinerade åkare etc har ställt sig DIAGONALT i släpet, och alla har åkt bäst brett. Så frågan är om ta stöd och balans mot mellväggen är en nödlösning eller ej? Forskning visar ju att hästar åker bättre på diagonalen än rakt, men ALLRA bäst åker de om de åker baklänges (dvs med baken i färdriktningen).

Största nackdelen med att köra brett tycker jag är att man inte kan packa i släpet om man vill det, jag har dock stort lastutrymme i bilen så det stör inte mig ens om man ska på kurs och vill ha foder med sig etc. Men just för att jag en vacker dag kanske vill packa mer än hästen i släpet så ser jag till att de kan åka smalt. Dessutom vet man aldrig när de ska åka med annan häst.

Hej!

Jo jag provade oxå med att vika undan mellanväggen till mitt sto och hon gick in jättefint men for ut som skuten ur en kanon i samma sekund som man vek tillbaka väggen och den råkade röra henne.

Det där med att dom vänjer sig vid att stå brett har jag aldrig märkt på min valak som jag kör med vägg ibland och utan ibland.

Många gånger så tror jag att man krånglar till det där med transporten lite för mycket. Jag vet att jag gjorde det innan i allafall. När väl jag slappnade av och inte tog det så alvarligt blev mitt sto genast mycket lättare att lasta.

// Mirre

Halvblodet jag har på foder till den 27:e har en gammal skada som gjort att hon haft svårt att parera svängar i transporten. Skadan är gammal och är helt utläkt idag men mentalt sitter den kvar. Det innebär att hon fortfarande har den känslan kvar att det är jobbigt och obehagligt med transport. Jag har hittills kört med mellanvägg och det har funkat då jag har en mycket stor boggie (görs inte längre)...men nu när hon ska resa 80 mil tar jag bort mellanväggen så att hon kan stå diagonalt för bästa reskomfort.

Jag kör utan vägg och tycker det funkar bättre. Han står mer stilla (inbillning? :smirk: )och kan ställa isär bak. Han har alltid åkt brett men kan även åka smalt, men jag tycker det känns bättre att han kan ställa i sär och har lättare att parera själv om väggen är borta. Är väggen i så han står på halva finns ju ingen plats för det.

Om man inte tänkt åka två hästar mer om det är kris nån
gång så ser jag ingen anledning att ha vägg i bara för att de kanske blir vana att åka brett en..
Jag tycker bara det är fördelar med brett, däremot kan det vara smidigt att ha 3/4bom ex om man ska tävla och måste ha med massa saker som en låda eller extra hö eller så.

Funkar det att åka utan mellanvägg om man ska köra 2 ponnier som är vänner i ur o skur?Med skydd på båda förstås? :confused:
Sträckan är ungefär 8km.

Shettisar skrev:
Funkar det att åka utan mellanvägg om man ska köra 2 ponnier som är vänner i ur o skur?Med skydd på båda förstås? :confused:
Sträckan är ungefär 8km.

Om det fungerar är väl en öppen fråga men jags kulle INTE göra det. Hur bra vänner d eän är så är det en onödigt risk, när den ena tappar balansen och törnar in i den andra och den andra blir arg? När den ena tappar balansen, törnar in i den andra och den andra går omkull?

Sen har jag för mig att det INTE är lagligt att göra så! Det ska finnas avgränsningar mellan hästarna i en transport om det inte gäller ungdjur som hållts i grupp som kan få åka i grupp. Ska kolla upp det för att vara säker dock.

Så i med mellanväggen eller kör två gånger!

Ok, tack!Hade också på känn att det inte skulle vara lämpligt.Men ville fråga ialla fall.

Eh, vi har kört 2 ponnyer utan mellanvägg...bara slängde in dom i transporten och åkte...Sträckan kanske var 5 km. Detta var en B och C ponny som huserat i hop i 15 år. Funkade fint, men skulle aldrig göra detta med några andra hästar än just dom 2.

Shettisar skrev:
Ok, tack!Hade också på känn att det inte skulle vara lämpligt.Men ville fråga ialla fall.

Den största faran ser jag vara om en av hästarna tappar balansen.

varför vill/måste du köra båda? *nyfiken*

OM du ändå ska göra det skulle jag plocka ur släpet och låta de åka lösa, och ströa rejält. Transportskydd tror jag ärligt talat inte gör till eller från.

Jag har haft två ponnyer som levde ihop i ur och skur och delade box (även vid kraftfoderfodring etc) utan problem. hade levt ihop i 20 år. Men jag vågade aldrig köra dem ihop utan skiljevägg iaf, just för risken OM en av dem skulle tappa balansen/gå omkull och det bli panik i trailern. Dvs jag trodd einte de skulle kicka varandra eller bli osams, utan just om en tappar balansen och törnar in i den andra..

Jag ska köra dom till bete och för att inte stressa den ena med att åka själv/vara själv i hagen så hade jag tänkt ta båda samtidigt.Sen för att vi har total renoverat släpet och det saknades mellanvägg därav utan mv.

Shettisar skrev:
Jag ska köra dom till bete och för att inte stressa den ena med att åka själv/vara själv i hagen så hade jag tänkt ta båda samtidigt.Sen för att vi har total renoverat släpet och det saknades mellanvägg därav utan mv.

Ah, då förstår jag. Blir de uppstressade av att vara ifrån varandra skulle jag köra dem ihop faktiskt. Så kör dem ihop du =)

Kollade förresten lagen och de FÅR köras ihop om dte är en vanlig tvåhästars transport =)

Vid placering av flera hästar i bredd ska en skiljevägg finnas i spiltans
hela längd. Skiljeväggen ska i spiltans främre del och framför stödbommen ha
en sådan höjd att hästarna inte kan bita varandra. Detta gäller inte vid transport
i ett släpfordon avsett för två hästar under förutsättning att de hästar som transporteras
inte är fientliga mot varandra.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
300
Senast: Freazer
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama