Köra Tarnsport med Mamma och fölet till sommarbete???

Angelique

Trådstartare
Hej
Ska skicka ut mina hästar på bete i juni.
Fick ett sto föl den 16.maj
Undrar hur jag ska köra dom i transporten på säkrast möjliga sätt betet ligger bara några kilometer bort..
Ni som vet kom gärna med förslag hur ni har gjort..
Hur har ni gjort med mellan väggen , har ni lastat brett eller ställt sto och föl på varsin sida??
Tacksam för lite expert hjälp..

Sv: Köra Tarnsport med Mamma och fölet till sommarbete???

Du ska inte ha någon mellanvägg när du mamma och föl.

När du lastar ska du försöka att få hjälp så någon går bakom fölet i jämnhöjd med mamma. Om du lastar mamma först så kan hon bli så orolig att hon kastar sig ut och kan skada den lilla.

Du behöver inte vara orolig att mamma ställer sig på fölet. Dom är jätte duktiga på att veta vart dom har sina föl. Kör bara försiktigt så går det jätte bra.

Och jag säger tvärtom... Ha kvar mellanväggen i, tänk trafiksäkerhet. Vid en häftig inbromsning/gir har du väldigt många lösa kilo i transporten. Med en ordentlig mellanvägg kan stoet hålla balansen lättare. Bind stoet så att hon når över mellanväggen och kan nosa på sin bäbis.

Jag har en trygg mamma som går upp först och blir stående i släpen och hummar åt fölis som ganska snällt och lugnt går upp i sin spilta. Framför fölis har jag en skiva som hindrar fölis från att komma under bommen. Fölet står alltid löst. Går det så skjuter jag mellanväggen åt sidan där bak så att fölets spilta blir smalare, för att undvika att fölis vänder sig.

Så här har jag alltid kört mina föl och så har min mamma lärt mig. Har aldrig haft några problem.

Jag säger inte att det är fel med att ta ut mellanväggen, men jag gör inte det.

27682417.jpg
[/url][/IMG]

Säger som Qualm öppet, kör försiktigt, för stor risk att fölet vänder osv annars. Kör så långsamt att du utesluter risk för inbromsningar. Sett föl som brutit ben när de vänt, snurrat efter mamma

Stoet körs i transport som vanligt med mellanvägg och bommar. På andra sidan transporten har jag höjt bommarna så pass att fölungen kan gå under. När man lastat och i transporten står fölet framför mamma i framänden av transporten. Fölet kan ju röra sig i transporten men väljer alltid att stå framför stoet:)

Jag har kört så unga föl utan mellanvägg, lösa med mamman fastbunden. De står alltid bakochfram när man kommer fram och de brukar även vilja dia.

Vi kör våra utan mellanvägg, och mamman fast bunden i bommen.

Småföl tycker jag man ska köra lösa med mamma bunden framtill, alltså utan mellanvägg men MED frambom.

Kan man inte köra med frambom utan mellanvägg (vissa transporter har snillelösningen att man måste ha mellanväggen i för att kunna ha frambommen) hade jag hellre kört med mellanvägg än helt utan.

Att lägga något framför så fölungen inte kan komma under bommen är bra, antingen en skiva som sita gjort eller hö/halmbalar.

Tack för alla bra förslag nu känns det som jag har lite mer kött på benen.
Som tur är har jag ett sro som står snällt i transporten själv så jag hoppas att hon föregår med gott exempel;)

Promenera! himla smidigt. Gjorde det förra sommaren när sto med föl skulle på bete med ett annat sto med föl. Sju kilometer gick vi och efter den promenaden vet fölungen vad som gäller när man har grimma på sig med ett grimskaft som sitter fast i stoet. Han bromsade de första 25 meterna sen insåg han att det var enklast att bara hänga på.
När sommaren var slut gick vi hem på samma sätt och det var inga som helst problem.
Fördelar; du får motion, fölungen lär sig gå snyggt och prydligt jämte den som håller i grimskaftet, det går inte åt någon bensin, och så är det skoj med alla kommentarer längs vägen.

Ut med mellanväggen, säkra skötardörrar. Mor in som vanligt, föl lös. De ställer sig så de åker med baken mot färdriktningen. Kan snutta lite för att trösta sig, det ger lugnare färd.

Hade inte vågat köra med mellanväggen i, har sett för många som fastnat mellanvägg när de inte suttit fast ordentligt fram (och fölet får man ju inte binda).

Promenera! himla smidigt. Gjorde det förra sommaren när sto med föl skulle på bete med ett annat sto med föl. Sju kilometer gick vi och efter den promenaden vet fölungen vad som gäller när man har grimma på sig med ett grimskaft som sitter fast i stoet. Han bromsade de första 25 meterna sen insåg han att det var enklast att bara hänga på.
När sommaren var slut gick vi hem på samma sätt och det var inga som helst problem.
Fördelar; du får motion, fölungen lär sig gå snyggt och prydligt jämte den som håller i grimskaftet, det går inte åt någon bensin, och så är det skoj med alla kommentarer längs vägen.

Ja, jag skulle då inte gå 7 km med ett föl.

Nej, gått med fölis hade jag inte heller gjort.....
När vi kör med sto och föl så ställer vi höbalar upp till bommen fram för att fölis inte ska komma under bom och sen lastar vi mammahäst, håller henne medan vi lastar fölis. Utan mellanvägg!! Sätter fast mammahäst när vi stängt lämmen (stavas det så? ) och släpper fölis. Sen att man får åla sej ut fram och sätta tillbaks balarna är ju en annan sak..... :-) Mycket halm på golvet och det brukar inte ta lång stund innan fölis sover gott i en liten hög. Fungerar jättebra! Tittade på jordbruksverkets regler vid något tillfälle. Är ganska säker på att det står där att minimiytan för föl mellan 0-6 månader är 1,4 kvadratmeter som ska ha minimimåtten 1,4 m X 1m och i en vanlig transport innebär ju det att det inte ska vara någon mellanvägg.
Finns säkert väggar till transporter att sätta där vi sätter balar men någon sådan har vi inte.

Mvh Lena

Jag hade inte tagit en sådan lång "promenad" med min fölunge. Särskilt inte med en som är så ung som TS föl. Och även om fölet har grimma och grimskaft skulle jag inte leda den på en trafikerad väg.

TS - Vi har kört utan mellanvägg med mamma bunden. Vi har haft väldigt lugna ston som vi lastat först och fölet har bara gått med mamma in, som om det vore den självklaraste saken i världen. Följer inte fölet med första gången har vi tagit ut stoet eller bara vänt henne med huvudet utåt så fölet verkligen ser henne - det brukar räcka så skuttar de in till mamma :)
Men vad du än gör, LÅS skötardörren ! Hart hört av flera att sådana har öppnat sig under färden och jag vågar inte ens tänka på vad som kan hända om ett föl som är löst råkar få upp den och hoppar ut när man kör :crazy:

*KL*
Många här beskriver hur fölens lugna mamma är en klippa i lastningen och står i transporten och "hummar" och lockar på sitt föl som då går in. Men hur gör ni som inte har trygga mamma-hästar? Mitt sto var helt omöjlig att lasta när jag fick henne, men går nu på och av utan problem. Dock är hon inte helt bekväm och avslappnad där inne, även om hon inte gör något. Hon har liksom nog med sig sjölv därinne.

Hur skulle ni i ett sådant fall göra för att lasta fölet? Sänder mamman ut "negativa vibbar" och påverkar sitt föl att lastning är obehagligt?

Mitt stoföl är en månad nu och skulle också ha åkt på bete nu till helgen. Vi har visserligen inte mer än 3 km dit men hur gör man?

Kan tillägga att med dessa två (gått tillsammans sedan fölet var nyfött) har jag ett gammalt tryggt ponnysto som är lugn som en filbunke i transporten. Hon skulle ha varit önskvärd som läromästare till fölet men då står ju mammahäst i närheten och ropar på sitt föl, så det verkar heller inte vara ett bra alternativ..?

Jag vill för allt i världen inte förstöra något för den lilla, för någon svårlastad häst vill jag inte ha mer..

Försök att lasta fölet först om det inte går att få föl och mamma på samtidigt. UTAN mellanvägg. Stoet fastbundet och fölet löst. Säkra dörren så att inte fölet kan få upp dörrspärren och ha alltid bakluckan stängd. Se också till att fölet inte kan fastna under bommen......eller stegra sig o bli hängande över.

Det allra lättaste är att knuffa in fölet först, det ska mycket till om inte morsan då också går in.

Det värsta är att jag har en Ifor Williams som mellanväggen inte går att ta ur. Den är bra annars, men inte nu. Men att säkra på andra sätt gör jag självklart.

På den Ifor jag hade för ca 10 år sedan gick det att ta bort all inredning och sedan sätta en lång bakbom som frambom.

Provade det idag (förutom att då mamman var på plats i det ena båset) men hon var baske mig inte lätt att knuffa. Blir förvånad över hur stark och bjängliga de små kan vara. Hon vill absolut inte sätta fötterna på lämmen. Min gubbe lyfte på henne igår och det gick så bra så. Hon är inte rädd där inne. Det är lämmen hon inte vill stiga på. Men vi kan ju inte lyfta på henne framöver:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 180
Senast: exotic
·
Hästhantering Sto och föl som är lite äldre än 6 månader ska köras för första gången, B-kortsbuss. Stoet åker bra. Den lilla är lastad tillsammans med...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: axel
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 305
Senast: Snowball
·
A
Avel HEJ Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: millus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka