Köra Tarnsport med Mamma och fölet till sommarbete???

Sv: Köra Tarnsport med Mamma och fölet till sommarbete???

Jasså, gjorde det. Måste undersöka det där lite närmare. Kanske går också. Hade din en mittenstolpe från golv t tak?

Ja, det hade den - den rök också!
Beträffande att lyfta på fölet, så tycker jag att det är helt ok att göra det första gångerna - det betyder inte att ni alltid får lyfta in hästen! Jag lastar alltid fölet före mamman, och första gångerna kan man behöva knuffa/lyfta, men är man bara lugn och det hela är odramatiskt brukar det inte behövas efter några gånger. Det finns många fördelar med att lasta fölet före mamman - eller åtminstone samtidigt om mamma har bråttom - dels brukar det vara odramatiskt, dels underlättar det den dag fölet/unghästen skall åka ensam för första gången.

Ja, men då går det säkert rensa inredningen i min IW också. Den är fjolårets modell. De borde ju iaf inte ha försämrat..

Ja, nästa försök får bli att ta in fölis först. Och det blir nog lyfta som gäller. Vi ville inte ihärda idag då mamma efter en stund började bli orolig därinne när vi försökte baxa fölet. Starke gubben får vara med vid nästa försök. Nu var det jag och en väninna och vi orkade helt enkelt inte. Vi stod på var sida om fölet och tog runt det med våra händer i varandras bakom fölis. Men hon var, minst sagt, bjänglig. Så vi skruvade ner kraven till att hon satte framfötterna på lämmen och nöjde oss sedan. Vill inte att mammahäst ska få spel därinne. Bättre med fölet först m a o.

Några bra lyft-/"baxningstrick" för att få in fölis?

Hand-i-hand bakom baken brukar funka. Hur var det, var mamman snäll och lastvan? I så fall kan det underlätta att lasta dem jämsides. Förra året lastade jag en hel del ensam, då fäste jag fölis grimskaft i mamman och skickade in mamman - fölis fick en liten knuff i baken om det behövdes. Självklart tog jag loss fölungen från mamman när de väl var inne! Grabben, som nu alltså är ett år, är nu mycket lättlastad trots att han numera åker ensam.

Nja, hon går på snällt men är inte lugn inombords. Ibland backar hon även ut en gång innan hon går på igen. Så hon är inte bekväm med situationen egentligen. Inte lugn som en filbunke iaf. Har varit med om en svår lastolycka i sin ungdom, men vet inte om det är detta som satt sina spår, men för fem år sedan när jag köpte henne ansågs hon omöjlig att lasta. När jag sedan fick henne att gå in efter väldigt mycket lastträning, så svettades hon floder under färd. Det gör hon inte numera efter kuskande på tävlingar, seminstationer, träningar mm. Men helt bekväm och helt lugn blir hon kanske aldrig. Det är detta jag är rädd att hon ska föra över på fölungen..

Tack för att du tar dig tid att svara!
//Irja
Tillägg: jag kan inte skicka in stoet utan måste gå före in..

Promenera! himla smidigt. Gjorde det förra sommaren när sto med föl skulle på bete med ett annat sto med föl. Sju kilometer gick vi och efter den promenaden vet fölungen vad som gäller när man har grimma på sig med ett grimskaft som sitter fast i stoet. Han bromsade de första 25 meterna sen insåg han att det var enklast att bara hänga på.
När sommaren var slut gick vi hem på samma sätt och det var inga som helst problem.
Fördelar; du får motion, fölungen lär sig gå snyggt och prydligt jämte den som håller i grimskaftet, det går inte åt någon bensin, och så är det skoj med alla kommentarer längs vägen.

Ja det skulle va ett alternativ om betet inte låg på andra sidan en väg med dubbla filer och där de kör mellan 90- 110 fast att det ska vara 70 där.. :(

Jag har en ifor classic 06:a & den går att rensa helt invändigt & även dom senaste modellerna jag har sett går att rensa :confused:
Pillade på den senaste modellen i göteborg & där tyckte jag den nya mittstolpen var dum då den numera ska vara fyrkantig istället för rund.

Du viker bara mellanväggen till sidan så klossen på stolpen som hindrar väggen från att hoppa av självmant går fri & hakar av från mittstolpen, sen tar du sprinten & drar ut bulten i taket & lyfter bort mittstolpen.

Tar max 3 minuter att blåsa släpet helt invändigt, sen sätter du i långbommarna.

Jag körde vårt sto & föl till betet i vår ifor för snart 2 veckor sedan, hade bara långbommarna i, fölet ställde sig så det åkte baklänges.

Ev. skulle jag kunna tänka mig ha den främre halvan av väggen eller båda i när jag ska ta hem dom i höst. Men det är ett bra tag tills dess.

Men vårt sto är inte speciellt lätt att lasta, men vi lirkade på henne först, en stod i släpet & höll henne medans sambon & grannen mer eller mindre lyfte på fölet.

Lade ett grimskaft om hans kropp som en åtta, dvs en ögla runt bringan, korsat över ryggen & ny ögla runt baken. Tog max 10 minuter så var båda lastade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 180
Senast: exotic
·
Hästhantering Sto och föl som är lite äldre än 6 månader ska köras för första gången, B-kortsbuss. Stoet åker bra. Den lilla är lastad tillsammans med...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: axel
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 305
Senast: Snowball
·
A
Avel HEJ Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: millus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka