Aha - här har vi bara släe, släar och mebottna. Sätt gärna in bild på Rissla så vi vet hur en sådan ser ut hos er, kan vara riktigt kul.En rissla är en kälke, inget man använder till timmer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha - här har vi bara släe, släar och mebottna. Sätt gärna in bild på Rissla så vi vet hur en sådan ser ut hos er, kan vara riktigt kul.En rissla är en kälke, inget man använder till timmer.
En korgsläde är flätad, som en korg.Vissa kälkar är väl gjorda för timmerkörning. En rissla är som jag förstått en korgsläde med form nästan som en båt
Den var grann.En korgsläde är flätad, som en korg.
Du har rätt, men om man vänder på det och säger slädkorg så stämmer det bättre.En korgsläde är flätad, som en korg.
största problemet här är inte att hitta kuskar eller slädar, utan att det inte faller någon snö....Sveriges hästkörare kan nog tipsa om lämplig kusk i närheten så kanske du kan prova lite och få hjälp att komma vidare - klart du ska köra!
När jag bodde i Skåne vart jag glad i hågen körandes över vallen runtrunt på rimfrosten!största problemet här är inte att hitta kuskar eller slädar, utan att det inte faller någon snö....
(nu ska det komma lite första halvan av kommande dygn, men det kommer sedan regna bort under dygnets andra halva...)
Lustigt, när jag googlar slädkorg får jag inga träffar alls på flätade slädar.Du har rätt, men om man vänder på det och säger slädkorg så stämmer det bättre.
Jag har en gammal släde liggandes på hanabanden i logan, två stycken tom. när jag tänker efter, användes nog senast (och förmodligen sista) gången under krigsvintrarna skulle jag gissa,
hehe, barnen tog fram pulkor och skidor på frosten när de var små...När jag bodde i Skåne vart jag glad i hågen körandes över vallen runtrunt på rimfrosten!
Det hade varit kul att vara med på den tiden, när hästen användes som transportfordonLustigt, när jag googlar slädkorg får jag inga träffar alls på flätade slädar.
Jag tror du tänker lite mer på forslädar? De man hade när man åkte för att sälja på marknader eller över gränsen. De kunde vara flätade eller släta och skulle rymma både folk och varor. Jag vet att mina morföräldrar körde med häst och släde längst med Umeälven vintertid, tillsammans med många andra för att handla med norskarna innan det fanns någon väg.
En resa som tog många dagar och där man övernattade eller kunde söka skydd efter vägen vid dåligt väder. Väl framme i Norge så kunde folk bo gratis hos handlaren och få gröt att äta, hästarna installades och all gödsel som blev tog handlaren hand om. Hästar på en våning och forfolket bodde en våning ovanför stallet.
Haha! Den där är min rissla innan jag renoverade denDet hade varit kul att vara med på den tiden, när hästen användes som transportfordon
Slädkorg är väl alla typer av överbyggnader på en släde som jag ser det, ungefär som motsvarigheten vagnskorg.
När jag tänker på rissla ser jag något liknande denna framför mig, det var det jag menade med båtliknande korg. Samma som på bilderna du länkade till.
Jag har aldrig åkt eller kört med släde.
Funderar på om jag någonsin skulle lyckas använda en släde om jag skaffade en, som boende i Småland där vintrarna ofta är snöfria.
Så, nu undrar jag, vilka underlag funkar bäst att köra släde på? Bör det vara plogad packad snö eller är det bättre på orört snötäcke i hagarna? Är det olika beroende på vilken slädmodell man har?
Så kör jag också, här nere i södern! Fungerar utmärkt på stubbåkrar, utan frost ocksåTimmerkälke går fint på frostat gräs också (stallgrannen kör så med sitt russ, så det funkar med ponny också). Timmerkälke med sittbräda på är mitt slädsubstitut från frost till minst 1 dm snö, när det är mer snö än så, tar jag fram släden.
Min häst är rätt härdad på oljud från kälken (han har bla krattat grusgångar hos uppfödaren), så jag kan köra över grusfläckar som gnisslar utan att han stressas av det.
Släde för mig (smålänning) är ett fordon på medar, typ.Hur ser en släde ut för er som bor mer söderut?