Köra riktigt långt med släp...

S

sova

...någon som gjort det? Jag funderar på att hälsa på en kompis i slutet av augusti och då ta hästen med mig. Jag kan förhoppningsvis vara ledig i 3 v då. Kruxet är att det är 120 mil enkel väg dit... :crazy:
Min kompis har själv kört sin häst denna sträcka tur och retur ca 3 ggr. Hon har dock inte kört hem efter bara 3 v då. Är det mkt dumt att utsätta hästen för detta, eller kommer det vara värt besväret? Är helt övertygad att det kommer bli kanon när vi väl är framme (vi ska mest rida ut och så). Min pålle är resvan så tillvida att hon är van att åka några timmar hit och dit (tävlingar och så).
OM jag nu åker, har ni några goda råd att dela med er av?
:) sovan

En så lång resa är naturligtvid påfrestande för hästen, även om den är resvan. Men det behöver ju inte hindra dig.
Jag skulle försöka resa på natten. Dels för att det är mindre trafik och själva körningen blir lugnare då. Och så är det svalare för hästen. Dessutom är det mer naturligt för hästen att stå stilla längre perioder under natten.

Dock skall du försöka hitta en rastplats eller två utmed vägen. Där du kan lasta av hästen och helst släppa ut den i en hage så den får vila och röra sig fritt. Dessutom kan det vara bra för dig att få vila från körningen.

Om jaag verkligen ville så skulle jag inte tveka eller avstå från en sån resa.

Det är en bit att åka och det är som sgt påfrestande för hästen.
Några goda råd på vägen:

Ge hästen salt varje dag i en vecka innan du reser,då minskar du risken i fall hästen skulle få transportsjukan.
Gå in på google och läs om det.
ha betfor med dig uppblött i mycket vatten så du kan servera hästen det på vägen.
Hästar vill ibland inte dricka när den står i transporten men med lite betfor i så får den i sig lite vätska.

Har du inte möjlighet att stanna och ta ut hästen så kör på natten.

Åkte själv i 11 timmar när jag hämtade min häst i skåne och det gick bra.
Låt hästen vila dagen efter så den hinner ta igen sig.

Lycka till.

Är mkt resvan med tävlingshästar och jag skulle aldrig åka så långt på en och samma dag. Även om det nu inte handlar om tävling när du kommer fram så tycker jag det är alldeles för långt.

Har Du ingen möjlighet att övernatta efter halva stäckan så skulle jag låta hästen stanna hemma.

Lycka till hur du nu gör :)

jag ska åka upp med min häst och jag tror det kommer att gå jättebra bara man kollar sin häst hur läget är och sånt. det där betforen var en bra tips som jag ska använda!
Och jag ska åka längre än dig nämligen ca 130 mil, det ska bli kul!

Har du bestämmt hur du ska göra?

Här får du lite tips på vägen.

Innan du reser så ta reda på vilken normaltemp din häst har. På så sätt så kan du hålla koll hur din häst mår. Ta tempen VARJE gång du stannar. Får din häst transportsjukan så är det lättare att rädda livet på hästen om det upptäcks i tid.

Bra ventilation innebär att hästen inte ska stå med nosen i ett hönät under hela transporten, utan gör pauser, ge hästen vatten och ge den hö medan ni stannar. Hästen ska inte ha hö under tiden ni kör, damm är en orsak till att hästar får transportsjuka.

Ta med eget vatten till hästen som den är van att dricka. Packa även med elektrolyter och äppeljuice. Väldigt bra att ge under resan. Juicen gör att hästen dricker bra under resan.

B- vitamin kan ibland hjälpa inför en resa.

Ge höt på transportgolvet när ni stannat för en paus. Sätt inte in ett hönät utan låt hästen äta så naturligt som möjligt.

Bind inte upp hästen för kort under längre resor, hästen kan då ofrivilligt svälja ner vätska och sekret under resa och detta ökar risken för transportsjuka.

De symtom man ser i början är: feber, andningsfrekvens, näsflöde, hosta och att färgen
på slemhinnorna bleknar. Transportsjuka delas upp i tre bitar: subakut, akut och kronisk.

Vid den subakutaformen får hästen oftast feber, och bröstsmärtor (hästen tar korta & hastiga andetag,
och står bredbent med armbågarna utåtvinklade), vid den akuta formen ses
påverkan på allmäntillståndet, man kan även höra biljud om man lyssnar på lungorna
(innebär att lungblåsorna har klibbat ihop) och man kan även höra förändringar på
hjärtats toner då vätska har samlats i brösthålan.

I den kroniska fasen börjar hästen vanligtvis
få bölder i vävnader, underbuken och på benen. Den hostar, tappar i vikt samt har en
illaluktande andedräkt. Har hästen drabbats av en infektion är det viktigt att man inte anstränger
den, en infektion kan då drabba hjärtat och detta blir då ett livshotandetillstånd.

Lycka till men jag rekommenderar att dela upp resan i två. :)

Har själv "bara" kört 80 mil med min häst ett par gånger om och det har gått bra. Förutom att jag har lastat ut hästen och knatat runt med henne ett tag medan vi fikat måste jag ju tillägga att det är väldigt jobbigt att köra transport långt. Så att ta en övernattning någonstans är att rekomendera precis som andra har sagt, både med tanke på föraren och hästen. ;) Lycka till!

jag tycker aldrig att man ska utsätta sin häst för onödiga resor...men om du nu åker så är det viktigaste att din häst har en bädd att stå på, och att du stannar några gånger för att ge lite hö och kankse vatten om den vill ha. kolla så att ventilationen fungerar! lycka till.

Tack för alla svar! Jag var kanske lite otydlig i början, ska givetvis inte köra 120 mil i ett sträck (det får man väl dessutom inte?), utan vi ska övernatta på halva vägen. Hästen får då stå på box över natten. Under resan tänkte jag stanna varannan timme ev tätare vid behov. Lasta ur och gå en runda minst 1-2 gånger per dag. Ren körtid beräknas bli 8 timmar under 2 dagar. (Dvs 16 timmar upp och 16 timmar på vägen ner.)
Som det ser ut nu så kommer jag att åka. :)

Vad exakt ÄR transportsjukan? Pneumoni? Något annat? Ska följa dina tips, har hört om transp.sjukan förut, men vet som sagt inte exakt VAD det är.. :confused: Någon?...

Liknande trådar

Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 692
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar