Köra par första gången

Fyrfota

Trådstartare
Hej!

Tänkte bara höra om alla duktiga körmänniskor här ville komma med lite råd och tips angående parkörning.

Nån gång, om inte allt för länge, ska vi sätta för våra två nordiskillar i par framför vagnen. Jag och sambon har kört par några gånger innan. Bland annat med den ena av våra hästar (han gick då i par med en annan häst som inte vi äger).

Vi kommer få hjälp av duktiga människor första gången vi sätter för dem i par. Men tänkte ändå höra om ni har några särskilda tankar? Alltså, vad bör vi tänka på första gången vi spänner för dem?

Fakta om hästarna:
Frans, 11 år: Ranghögst. Lite nervig för att va bruksnordis. Inte mkt körd i sitt tidigare liv men har utbildats en del hos oss. Körd i par fyra gånger tidigare med en coollugn häst och Frans blev då likadan (lugn alltså :)).

Kalle, 17 år. Ranglägst. Stencool häst som går att spänna vad som helst bakom (verkar det som). Vi har bara ägt honom ett halvår men han är en van körhäst som tycker om att dra och är orädd. Dock har han aldrig gått i par och har bara ETT öga (Han har inget öga på höger sida, så den sidan tänkte vi ha in mot Frans. Det seende ögat får han ha utåt)

Tips och råd mottages gärna! :banana:

/Maria

Sv: Köra par första gången

hej

jag går oxå i funderingarna att köra min kallblodspojkar i par,det vore kul.
mina två är körda båda två men i enbet.den ena är lite lat och långsam ,den andra älskar att arbeta och ta i och har också en större framåtanda.en tanke jag hade var om de börjar tävla med varandra,eftersom den lata kan få för sej sådant ibland och han är dessutom hård i munnen då medans den andre är lydig och känslig.
jag tänkte att de kanske är för olika men jag har fått höra att det kan funka de kan ju komplettera varann,har pratat med några hästkörare som säger att så klart skall man ju pröva

ett tips jag fick för att se om dom funkar bra ihop eller kan lära sej att kompletera varandra var att börja med att tömköra dem i par utan att ha något bakom. en fördel som både du och jag har är också att båda hästarna känner varandra väl innan man börjar,det har jag oxå fått hört att det är viktigt.

om de är olika lyhörda så kan man ha olika skarpa bett så dom kompletterar varandra i tömmen så det blir samma effekt i tömmen för båda.

kanske har du hjälp av något av detta,för jag har inte kommit så mycket längre än dej i detta ännu.

lycka till /K

Tack för ditt svar! Kul att du oxå vill köra par med dina pållar.

Vi har testat att tömköra dem i par och det är inga problem. Dock är man ju då en person per häst och inte samma person som kommunicera med båda hästarna samtidigt, så det blir ändå inte riktigt samma sak.

Frans är pigg, framåt och känslig. Kalle kan vara både pigg och seg men är mer okänslig. Så du har nog rätt att man får anpassa betten efter varje häst.

Fler tips någon?

Tömkör MYCKET i par, och sätt ihop dem med en rem, samt använd dina partömmar som du måste ha. Jag lovar att det blir kul första gången (Håll dig på inhägnat område och ta hjälp av en van parkusk)
Jag har precis haft nöjet att vara med första gången vi satte för par. Skitskoj, och bilder finns här:
http://web.telia.com/~u48517761/par.jpg (mig har de suddat bort i photoshop!!! :) vi hade grimskaft på var sin sida. )
http://web.telia.com/~u48517761/

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka