Köra med transport när det blåser?

Ia*

Trådstartare
Hur mycket ska det blåsa för att ni ska välja att stanna hemma från träning/tävling?
Blir era hästar oroliga i transporten när det blåser?

Sv: Köra med transport när det blåser?

Jag var ute och körde i stormen Gudrun men det blev lite för bra! Jag fick köra därefter och det gick inte fort. Hästen var lugn och dom brukar inte bli så oroliga av att det blåser.

Så för att jag ska strunta i att åka så får det blåsa ganska rejält, ja inte som Gudrun då för då stannar jag hemma:)

Storm. Om man kör sakta och förståndigt och hästen tycker det är okej så är det nog ingen fara. Om inte nåt träd skulle välta förståss men det kan ju alltid hända.

Nej jag kör ingenstans vid stark blåst. skulle vara till veterinär då, ingen nöjeskörning!

Det beror på vilket släp jag har. Har jag boggin kör jag själv upp mot 16-17m/s, har jag det enkelaxlade kör jag nog inte om det är mer än 10m/s. Är det mer kör pappa med boggin, han kan han. :angel:

Min häst är orolig i transporten oavsett om det blåser eller inte. Så för oss kvittar det. :p

Hur mycket ska det blåsa för att ni ska välja att stanna hemma från träning/tävling?
Blir era hästar oroliga i transporten när det blåser?

Jag stannade hemma från träning idag just pga att det blåste alldeles för mycket. När man håller på att blåsa av vägen med bilen pga kastvindarna, så inte ger jag mig ut med mitt enkelaxlade släp. Jag har dessutom en häst som är måttligt road av att åka tränsport, så resor i storm vill jag bespara henne. Får träna någon annan dag istället.

/Lizzie

När det börjar bli risk för att få nedfallande grenar, träd etc över ekipaget då stannar jag hemma vare sig det är med eller utan släp.

Annars kör jag, vårt släp ligger som en padda på vägen och hästarna jag har kört i blåst har inte haft något att säga om det. Har det varit hästar som varit lite oroliga, har jag dövat dem innan jag lastat.

Mitt enaxlade är stadigare än mitt tvåaxlade i blåst. Troligtvis pga att det är lägre???

Jag åker nog i alla väder utom storm.

troligen storm, men sen beror det ju på vilken väg man kör också. det kan ju spela stor roll om man väljer att stanna hemma eller ej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 936
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel