köra med hackamore?

Smurfoff

Trådstartare
jag har en maxad minishettis som jag håller på att köra in och jag tror han hade funkat ännu bättre om han hade haft ett hackamore.
finns det hackamore till en shettis? vad är för och nackdelen med att köra med det? kör ni med hackamore? vi ska inte tävla utan bara köra runt i skogen.

500405.jpg

Sv: köra med hackamore?

Nja. Ett hackamore ska man ju använda vikthjälperna till för att svänga osv... så det kan väl knappast vara bra att köra i.
Varför skulle det vara bättre än ett vanligt bett för den delen?
Så är jag tveksam till att det finns så små hackamore...

Jag tror inte att det finns så små hackamore. Det är mycket svårare arr svänga med ett hackamore

Har väldigt svårt att tro att det finns hackamore till shettisar.
Att köra med ett sånt är nog ingen höjdare. Trivs inte din shettis med bettet eller? :)

Prova hellre med sidepull i så fall. Det finns annars bettlösa huvudlag som jag sett användas till travare, men för din häst får du nog antingen specialbeställa eller tillverka eget.

Med tanke på säkerheten vid körning så skall man inte använda bettlösa huvudlag vid körning med vagn. Vid tömkörning går det bra att använda sidpul, men hakamore får helt fel inverkan vid körning.
/M

okej.. ska använda hans bett då istället. det är ett tredelat eggbet.
han bryr sig inte om bettet men ibland drar han ju ner huvudet och äter och då fastnar det en massa gräs i bättet och det gör det ju inte med hackamore.. hur mäter man hur stort hästens bett ska va? när jag köpte han så hade han endast haft grimma på han. jag har ett 8,5 på han tror jag men hur vet jag om det passar?
hur stora bett har era minishettisar?

Det vore kanske en ide att uppfostra din shettis så att han inte drar ner huvet och äter? :) Vanligtvis så kan minishettisar ha 8,5, men det kan ju vara lite olika. När hästen har bettet i munnen, dra i båda ringarna så att bettet ligger rakt i munnen. Om bettet passar så sticker det ut ett par millimeter på varje sida. Ett smalt bett passar bäst & tredelat är jättebra till shettis. :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
440
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka