Köra in shettis, hur?

nypet

Trådstartare
Hej, hoppas jag lägger in tråden på rätt plats, annars får någon flytta den:)
Det är såhär att vi har en liten shettis som vi inte hittar någon duktig LITEN ryttare till, och vi vill inte sälja han, så vi tänkte försöka köra han lite smått istället :) Vi har både sele och kärra, MEN shettisen är inte riktigt med på noterna. Tömkörning går galant. Han är verkligen jätteduktig och tycker det är kul att "jobba". Men kärran däremot. Hur ska vi vänja han vid den, han är as rädd för den. Han vet inte hur han ska svänga, och vi vet inte hur vi ska göra för att få honom att känna sig säker med den på sig. Kan någon hjälpa oss?
INGA PÅHOPP TACK!

Sv: Köra in shettis, hur?

Hej! Jag kör in hästar av alla raser och storlekar!! Jag tömmkör mycket som ni verkar ha gjort sen använder jag "pinnar" som jag sätter på sidorna med snöre i ändarna så att jag kan lyfta dom och föra dom mot hästens ben så den blir van det. Se till hat hästen inte skrämd, det ska gå lungt tillväga. Se till att hästen går undan för "pnnarna" när de kommer mot benen och gör den inte det kann man prova att trycka på med "pinnarna" så den blir tvungen!! Funkar det brukar det inte vara några problen att sätta i vagn!! Lycka till!!;)

Sätt inte på vagnen innan hästen är van och orädd för den!

jag har ingen aning om vad vagnen heter. Men den tillhör mindre ponny/shettisar. Tack för tipset:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 016
Senast: Snurrfian
·
Körning Hej! Har på senaste tid märkt att min älskling tycker det blir lite enformigt med ridning och allt annat man gör till vardags som...
Svar
2
· Visningar
2 210
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 878
Senast: Jamtland
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka