Köra in med släde

carinah

Trådstartare
Jag har ett 4 årigt ponnysto som är körd ett tiotal gånger som 2 åring och ett tiotal gånger som 3 åring med rockard. det har inte varit några problem alls, inte bakrädd eller rädd om benen. skulle nu vilja köra henne med släde under vintern. I stallet finns en liten typ timmerkälke ( två medar ihopslagna). Nu till frågan, det finns flera skaklar. Hur ä bästa sättert att fästa dessa ? På timmerkälken finns ett järnspänne i mitten, på min lilla släde finns tre fästen.
Finns det någon här som har bilder på hur fästena ska sitta på dessa kälkar?

Sv: Köra in med släde

Vissa har skaklar som man "trär" in genom en ring. Skaklarna fäster sen där så länge de är rakt fram o fastsatta i en häst. De är rörliga åt sidan lite , och det tycker jag verkar vara de bästa skaklarna.

På min släde finns det två bultar som fäster skaklarna.

Ibland finns det bara en ring längst fram där man fäster skaklarna, då sitter skaklarna ihop som ett U och funkar även som lite svängel. Det lär då vara risk för att släden glider från sida till sida.

Ta en bild på din släde o skaklar så kanske det finns fler härinne som kan hjälpa till? Jag är absolut ingen slädexpert.

Ta det lugnt bara. Har varit ute för en skentur första gången jag spände för en häst för släde. Det hasade i kurvan vilket hästen tyckte var läskigt. Ha medhjälpare med i början tills du vet hur hästen fungerar.

Jag förstår inte riktigt hur du menar så jag har svårt att ge tips, som sagt ta ett par bilder och lägg upp så kan vi säkert hjälpa till :)

Jag körde in min ena virrpanna med "timmerkälke" och det var kanon för han fick för sig att backa när saker inte riktigt gick som han ville, och då tog medarna emot i backen så det blev tvärstopp, han lärde sig ganska fort att det inte var en bra idé att backa sig ur problemen ;)

Jag är alltid själv när jag kör in, det är bara ett fåtal gånger under alla år jag har tagit hjälp av någon (förutom tränare och så då), känner man bara hästen och tar det lugnt och tänker på säkerheten i första hand så går det alldeles utmärkt! :)

Jag var inte själv heller, men en rädd häst kan vara svår att hålla även om man är fler som vi var. Det kan gå snabbt. Tyvärr var vi lite sena i reaktionerna, men jag lärde mig efter det att aldrig ta något för givet. Det här var länge sen kan jag säga, och det har inte hänt sedan. Man lär sig av sina misstag, hoppas jag

Liknande trådar

Körning Jag har köpt mig en släde !! Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: _L_
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
K
Körning Hej alla körfantaster :) Jag har ett ponnysto som jag kör här hemma, hon är mycket glad och framåt vid körning och kan ibland göra...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: matador
·
Körning Tänkte be om lite tips från allt duktigt körfolk här. Jag och min sambo köpte innan jul en 10-årig nordsvensk (bruks) vallack. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 429
Senast: Elviramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka