Kora in liten ponny, kan behova rad

L

lovelylace

Jag har fatt en liten Welsh section A som sallskap till min PRE hingst
Han fyllde ett ar i september -08 sa valdigt sen kille..
Jag hade tankt att han skulle koras in sa han far natt slags jobb...
jag har kort in en hast tidigare, men hon var 16 och tidigare kord tror jag eftersom allt gick sa enkelt...

sa har ar han
AnnaochBilly.jpg

han och pre hingsten, kollar in brudarna pa andra sidan staketet
IMG_0128-1.jpg

sa nu till fragorna, vilken slags sele och storlek, shetlands ponny storlek?
och ar dom har nya syntetiska selarna nage bra?

han ar numera 1.4 ar, ska jag borja vanja vid bett och tomkora den har varen eller? tidschema forslag?

vagn, ar tva hjulig eller fyra hjulig bast att borja med, hur mycket kan en san har liten en dra? tva pers? max
tack for all hjalp

Sv: Kora in liten ponny, kan behova rad

det finns massa trådar om inkörning, utrustning mm. (bl.a. en nålad).

En vältränad häst med rätt utrustning kan dra dubbla sin vikt.

Jag kör min ponny på vanligt tvådelat och tredelat bett och det fungerar super :)

Är det inte lite tidigt att köra in en ponny som inte ens är halvåret gammal?:confused:

Fel av mig! Tyckte det stod att han FÖDDES -08 :) Men tycker ändå att 1 år och 4 månader är lute tidigt. Innan du börjar fundera på vagn och sele, köp tömkörningsgjord först och börja försiktigt med det! (:

oj, missade helt att det stod när den var född :p

TS: Tycker också att det är lite tidigt att fundera på vagn, men sele kan du köpa redan nu, om du inte rädd för att h*n ska växa ur den. Tömkör mycket och träna på att dra lätta grejer som låter mycket. Men jag tycker att du ska vänta lite längre innan du drar igång på "allvar".

Nej, han skall inte koras in forran han ar tre, men fundera och planera gor jag redan nu, han ar ju bara van vid att ledas i grimma an sa lange, men till sommaren nar han fyller tva, skulle jag nog vilja ha haft ett bett i munnen, men tomkora och sele ska han inte ha pa sig forran till hosten som 2 aring...
men han vaxer nog inte sa valdans mycket mer pa hojden i alla fall...bredda sig lite kanske, men inte mycket...mest gar han ju ute och leker med pre pojken...kanske skulle ha varit tydligare pa den punkten..det ar mest lite generella funderingar om vilken storlek som skulle passa en welsh sec A

tack for rad:D

Jag har en welsh sek. A. Jag har stl ponny på min sele, på gränsen till för stor, jag har shettis på allt annat.

tack, :D tror shettis sele skulle passa ocksa..

Liknande trådar

L
Träning Jag fick hem min nya 2 ariga PRE hingst igar, vi hade honom inne ett tag sa att han fick ta det lite lugnt efter transporten och sen...
Svar
12
· Visningar
1 491
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur