Köra in häst

Mirre

Trådstartare
Hur har ni lagt upp träningen när ni kört in hästar?
Vad har gått bra resp dåligt?
Hur mycket tid har ni lagt på varje moment?

Sv: Köra in häst

ja du sök på gammla trådar här finns nog massa jag har bla gjort en mkt innehållsrik tråd om det.

orkar inte rabbla upp allt jag gjorde men ja kan svara på det andra.

hur mkt tid jag lagt totalt är mellan april-nov 05....och allt beror på individen hur mkt man behöver träna och hur fort man kan gå framåt.

Sv: Köra in häst

När jag körde in min ponny så var han helt grön gällande i stort sett allt..han vara bara hanterad från marken, så jag började med träns osv.

Sen på med en däcken och så började vi tömköra.
Jag hade två medhjälpare som höll honom i grimskaft ..en på var sida framme i höjd med hans bog.

Efterhand så tog jag bort den ena medhjälpare..och sen tillsist kunde jag tömköra honom själv.
När själva grunden satt så började vi träna halter & igångsättningar...volter..osv.

Nu tömkörde jag hästen väldigt länge oga att jag inte hade köpt vagn ...men det ser jag enbart som positivt..han var väl tömkörd och det var inga problem när vi sen började sätta honom för vagn,men innan dess så tog/lånade vi två snöpinnar för att se hur han reagerade på att ha nått vid sidan...vi gjorde de ca 3-4gånger..sen satte vi honom för vagnen..hade hjälp av två personen igen precis som vid tömkörningen.

Jag satt inte i vagnen dom första 3gångerna, utan gick snett bakom honom....sen började jags å smått sätta mig i vagnen..fortfarande med medhjälpare.
Sen plockade jag bort ena medhjläparen och dena ndra höll honom i en longerlina och gick länge och länge ifrån honom..tillsist så gick med hjälparen i samma höjd som baknens bakdel.
Sen satte sig med hjälparen i vagnen också...fortfarande höll hon i lognerlinan...och så fortsatte de tills vi tog bort longerlinan och sen var han så gott som inkörd.

Det gäller att skynda långsamt...ha tålamod och framförallt...ta hjälpa av någon kunnig om man inte körtin själv innan...så slipper man ev fel och obehag.

Lycka till.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar