Sv: Köra in häst
När jag körde in min ponny så var han helt grön gällande i stort sett allt..han vara bara hanterad från marken, så jag började med träns osv.
Sen på med en däcken och så började vi tömköra.
Jag hade två medhjälpare som höll honom i grimskaft ..en på var sida framme i höjd med hans bog.
Efterhand så tog jag bort den ena medhjälpare..och sen tillsist kunde jag tömköra honom själv.
När själva grunden satt så började vi träna halter & igångsättningar...volter..osv.
Nu tömkörde jag hästen väldigt länge oga att jag inte hade köpt vagn ...men det ser jag enbart som positivt..han var väl tömkörd och det var inga problem när vi sen började sätta honom för vagn,men innan dess så tog/lånade vi två snöpinnar för att se hur han reagerade på att ha nått vid sidan...vi gjorde de ca 3-4gånger..sen satte vi honom för vagnen..hade hjälp av två personen igen precis som vid tömkörningen.
Jag satt inte i vagnen dom första 3gångerna, utan gick snett bakom honom....sen började jags å smått sätta mig i vagnen..fortfarande med medhjälpare.
Sen plockade jag bort ena medhjläparen och dena ndra höll honom i en longerlina och gick länge och länge ifrån honom..tillsist så gick med hjälparen i samma höjd som baknens bakdel.
Sen satte sig med hjälparen i vagnen också...fortfarande höll hon i lognerlinan...och så fortsatte de tills vi tog bort longerlinan och sen var han så gott som inkörd.
Det gäller att skynda långsamt...ha tålamod och framförallt...ta hjälpa av någon kunnig om man inte körtin själv innan...så slipper man ev fel och obehag.
Lycka till.