köra in fd galoppör??

Messy

Trådstartare
jag har en fd galoppör (fullblod) som jag tänkte fråga lite frågor om...

finns det någon här som vågat köra in en?
hon är inte bakåträdd, har släpat 4-5meters kvistar bakom henne (till hagen) som vi har hämtat i skogen, å jag har tömkört henne på volt och i skogen... enda kryxet är att hon kan få för sig å springa av åt nått håll eller göra en u-sväng...
tror ni de hajjar att man inte "kan" det om man har vagn bakom?

hon har ont i ryggen, men nu har hon vilat i 4 månader och det är mkt bättre, hon ska få hela sommaren oxå...
saken är den att om hon inte blir bra å kan ridas på, kan man köra dem istället då? (förra gången vilade hon i 3 månader, men det kom tillbaka efter 8 månaders ridning)...

vill inte ha några kommentarer om att jag ska kolla upp henne hos vet... jag har UL ryggen, böjprov, kiropraktor, massage, akupunktur, tömkörning, träckt i skogen... å självklart ska jag fortsätta leta felet... frågan är mer om fullblod klarar av att bli körhästar, eller om de är för "på tårna"... de tänker ju 5 min efter ibland ;)

Sv: köra in fd galoppör??

Jag skulle säga att det är individuellt. Jag vet ett inkört fullblod som var rätt tuff att köra, och det krävdes en rutinerad kusk (och en dumdristig 13-årig groom :smirk:). Dressyren var ingen hit men han var helt underbar i maraton!! Det var skithäftigt att se! Men för att just den hästen var så betyder det ju inte att din häst är likadan...

hehe ja det e klart det e individuellt, undra mest om nån hade testat på fullblod :)

jag hade inte tänkt tävla i körning, mer på skoj om hon inte går å rida...

Jag tycker absolut du ska försöka i alla fall om det känns som att det skulle funka, du känner ju din häst bäst!

Nej det har jag inte men jag har ett fullblod som jag gärna skulle köra in, tror inte det skulle vara några problem då han är så trevlig i psyket.

Jag kan inte se några hinder till varför du inte skulle köra henne.Ta det bara lungt så skall det nog gå bra.

själva inkörningen skulle säkert funka.. men... tänk om hon får sina damp-anfall å springer av å hoppar över ett dike rätt in i skogen med VAGN... ok när man sitter på, det är ju bara att greppa halsringen, men med VAGN :eek:
eller hajjar hästarna att de inte kan bråka??

jag e supersugen iaf!

hur gjorde ni? någon kurs eller?
man kan väl köra ganska mycket förarbete hemma, som tömkörning och komandon å släpa grejjer bakom, men vågar man sätta på sele och släpa däck bakom??? eller är det bättre att köra sånt på något kör-läger?!
jag har tyvärr inga kör-männsikor i stallet som kan hjälpa mig.. men tömköra kan vi :D

Jadu...det händer väl även med inkörda hästar :angel: Det viktigaste tycker jag är bara att hästen inte blir rädd för vagnen om den hoppar till. I början, ja alltid egentligen, får man ju vara nogrann och på sin vakt när man kör på allt som kan hända. Med en enaxlad vagn blir det mer lätthanterligt. Börja med att köra på ställen där ett sidoskutt inte är livsavgörande!!

Tömkörning är ju helt klart en början! Ska du börja släpa kan du ta hjälp av någon i stallet. För själv inkörningen ska du ta kontakt med någon som är rutinerad.

Tja även en körras som fjord kan hoppa diken m sulky och vagn.
Luff fixade sånt galant.
Att det kan hända grejer man vara ganska säker på - det är hur hästen reagerar efter det har hänt som är kruxet.
Panik, cool, eller hjälplös... det vet du bäst.
Ta definitivt hjälp av någon körkunnig

Hej, hur har det gått?
Har du försökt än?
Nyfiken. ;)

nej hon är inte hemma ännu :(

snaaart ;)
men det blir tömkörning ett bra tag till skulle jag tippa!

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Träning Hej! Jag har för 2 veckor sedan fått hem en 3 årig fjording som är tänkt att i framtiden fungera som en bra hobbyhäst, främst till...
Svar
6
· Visningar
1 170
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka