Köra in dräktigt sto?

J

jelly

Jag ska skicka mitt dräktiga treåriga (hon blir fyra i år) shettissto på inkörning på måndag. Hon som ska köra in henne NH-hanterar sina hästar och praktiserar även NH vid inkörningen. Det jag undrar över är om det är "negativt" att köra in ett dräktigt sto? Min största rädsla är väl just det att hon kastar fölet, men å andra sidan så har damen i fråga ett "psyke av stål" :D*sss* och står med alla fyra hovarna stadigt på jorden.....
Jag skulle bli väldigt glad om någon kan dela med sig av sina erfarenheter i att köra in dräktiga ston!

Tpfh /jelly :) :banana:

Köra in är i sig ingen större risk, men varför utsätta henne för smittorisk genom att flytta henne? Går det inte att få instruktören att komma hem och hjälpa dig istället? :confused:

Jag har också tänkt på smittorisken.......
För att göra en lång historia kort så är det absolut bästa för mig att skicka iväg henne för att få henne inkörd eftersom jag inte har tid(varför har inte dygnet fler timmar? :confused:). Jag bor i "bushen" och det är lite för långt för den här instruktören att komma hit och köra in henne hemma. I samma veva som stoet åker hemifrån så ska jag flytta mitt andra sto till en kompis stall så att vi (äntligen) ska renovera stallet....
Jag känner liksom att tiden rinner iväg, och körs hon inte in i vår så kommer det att dröja så länge innan hon blir inkörd, och det vill jag inte heller....

Jag hade tänkt köra in henne själv, men jag har liksom insett att jag inte hinner eftersom jag har småbarn och en till ponny som är i full träning inför tävlingssäsongen...+ att man jobbar som en tok :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka