Köra in arab

charmant

Trådstartare
Fick hem en vanskött arab kille för en månad sen.i morgon ska han kastreras sen får han stå och äta upp sig hela sommaren och till hösten tänkte jag börja köra in honom.Har ni några bra selar som inte är allt för dyra att rekomendera till en början?Jag har bara kört trav och nordisar när jag gick utbildningen på gymnasiet.Lokselar och trav utrustning känns ju inte rätt :)Detta är första hästen jag kör in,har bara tömkört in förut.Tacksam för alla svar.Mvh Lena

Det finns bröstselar...
Men jag skulle inte rekomendera dig att försöka köra in en häst själv. ta hjälp av kunnig!

Hmm.Jag anser mig kunnig då jag hjälp till att köra in travare på travstallet jag jobbade på i ca 4 år.Och har kört mycket nordisar osv men det är första gången jag ska göra det helt själv utan expert hjälp.Någon gång ska ju vara den första.Jag bara undrade vilka selar ni rekomenderade då jag inte tycker att trav selar är ett bra allternativ.Jag vet att det finns bröst selar men jag vill ha ett rekomenderat märke.

Detta är första hästen jag kör in,har bara tömkört in förut.Tacksam för alla svar.Mvh Lena

Men fullt dugliga bröst selar och annat finns på B***es. Gärna från Tärnsjö då de har bra läder.
Lycka till!

Okej,har haft ögonen på dom men inte riktigt vågat då man inte visste bad det var för kvalite på lädret från b****s.Tack för dina svar :)

Okej,har haft ögonen på dom men inte riktigt vågat då man inte visste bad det var för kvalite på lädret från b****s.

Är det Börjes så kallade "komplett" bröstsele du tänkt på?
I så fall är mitt råd, tänk om.

AHA!!!Nu har jag fått två olika budskap :confused: :)Någon som har nån annan bra ide?Tacksam för alla svar jag kan få.

Börjes har en bra sele med märke Ideal Harness (eller nå´t sådant), holländskt fabrikat.
De övriga selar som säljs där, liksom på flera andra ställen, saknar viktiga delar såsom draglinor och baksele.
Ofta medföljer det vävribbtömmar och ett enkelt huvudlag utan skygglappar.
Varför köpa en "halv" sele som måste kompletteras istället för en hel sele som kan (med ev. småjusteringar) användas på en gång?

ja ideal harness selen kan jag varmt rekomendera, bra kvalla o passar bra till min maxade shettis (har strl sh). är värd pengarna. du bör EJ köpa deras andra bröstselar som föregående skriva skrev att det är "halva" o du måste kompletera dem för att få dem ok.

Lugn och fin. :)
Det var ingen kritik mot dig, som du sa har ju Börjes selar, men allt de har är inte värt att köpas.
Bättre att satsa på en komplett sele än ett halvfabrikat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama