Köra in 22 årig valack.

M

Mossa123

Hej. Jag funderar på att börja köra in min 22 åriga valack.
För det första går det?
För det andra.. Några tips?

Sv: Köra in 22 årig valack.

Det går. Ibland får man vara lite långsamare med dem bara.
Har du aldrig kört eller varit med på en inkörninf skall du inte ge dig på att köra in själv!

Mvh
Emma

Det går säkert men varför ska man köra in en häst som är såpass gammal?

Det ska nog gå. Min kompis funderar på att köra in sin häst som är 27år. Mest för att variera träningen. Så länge hästen är fräch och tycker det är kul ser jag absolut inget hinder :) Lycka till. Ta hjälp av en duktig tränare så kommer det säkert gå super.

Jag håller på att köra in min 17-åring, och det går alldeles utmärkt!
Men eftersom jag är helt nybörjare på det här med körning, så började jag med att gå en körkurs (utan egen häst) och därefter har jag tagit hjälp av en duktig körtränare.
Visst är hästen lite till åren, men jag hoppas få ha henne fräsch i 8-10 år till. Och hon tycker om sina körlektioner - det märks så tydligt på henne.

För din del beror det ju mycket på hur din häst är i sig själv. Är den lugn och lätthanterlig så varför inte prova? Men är du nybörjare på körning själv så ta hjälp av någon duktig tränare.

hur gick det sen? Är själv inne på samma spår, har en 16-årig d-ponny som jag är sugen på att köra in eller inte jag själv utan nån som vet hur man gör : ) Har börjat lite smått att tömköra och han verkar inte bakskygg men jag vet inte hur han skulle reagera på att ha saker efter sig eller vad man ska säga. Nån som vet kurser eller tränare i kalmarområdet?

Åldern har inte så stor betydelse utan man går efter temperament och ev fysisk lämplighet.
Inkörning ska göras noggrant av kunnigt folk och vill man köra rätt så är det bara att lära sig.
Sätt fart å lycka till!;)

Kanske bara jag som tycker det låter onödigt men jag har nog lite tråkiga baktankar i huvudet tyvärr.

Ja, visst går det.

MEN se till att ha någon duktig och van när hästen ska i vagn.
Tömkörning kan du säkrt träna lite själv.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 900
Senast: mars
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 056
Senast: snöflingor
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 056
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka