Köra hästtransport

Sv: Köra hästtransport

Jag lärde mig backa med hästtransport INNAN jag tog körkort ;) Jag gjorde allting 'baklänges'. Först köpte jag hästtransport, sen köpte jag bil och sen tog jag körkort ;)

Innan jag hade körkort så muttrade min far (där jag bodde då och hade hästarna) om hur himla mickligt det var att få tag i ett släp när mina hästar behövde åka någonstans. Och det var verkligen trassligt då det var ont om uthyrningsställen och de låg långt bort. Så jag lyckades få låna 10 000 kr av pappa och köpa ett släp OM jag lärde mig backa med det. Pappa krävde alltså att skulle jag ha släp skulle jag kunna backa med det (han har backat ett antal släp åt ponnymammor i sina dagar).

Så, det var bara att börja träna backning med täckt släp, strax efter jag hade övat backning med personbil ;)

Sen så flyttade jag till mamma, som inte hade dragbil (jag hade fortfarande inte körkort, jag var SEN med mitt körkort, tog det när jag var 24.. dels pga att jag i flera år bodde i stockholm, och dels för jag inte hade RÅD sen och ingen att övningsköra med), så då köpte jag en Volvo 245 som mamma kunde dra med (och jag körde vatten till hagen med..)

Sen tog jag mitt körkort när pappa i en svag stund lovade mig det i julklapp (och han råkade lova det i vittnens närvaro, så *s*). Så 2 jan 2001 började jag och 12 februari samma år så fick jag den i handen. (Förtydligande: Jag hade övningskört till och från i nästan två år innan, men i princip mest landsvägskörning då min mors nerver inte fixade stadstrafik och mig framför 'kontrollerna'. Inte för jag gjorde fel, utan för hon är nervös av stadstrafik även när hon kör. Det var hon själv som sa att hon inte tyckte vi skulle köra i stadstrafik eftersom hon var för rädd och försiktig och det skulle förstöra för mig om hon lärde mig det. Och mycket riktigts en på bilskolan så fick jag ju massa beröm för landsvägskörning, men var för försiktig i stadstrafik)

Två månader senare körde jag släp första gången, en månad senare körde jag unghästen 40 mil till premiering. Dock hade jag 'för säkerhets skull' dåvarande pojkvännen på passagerarsätet. Dåvarande pojkvännen var bilskolelärare, så jag hade proffsövervakning och mycket bra coachning. (Iofs var det enda han sa egentligen att 'det här går ju utmärkt!')

Jag tyckte inte det var några problem alls, men nog mycket för att jag måååånga mil och mååånga timmar suttit på passagerarplats när det dragits släp. Och sen 'barnsben' av pappa (som är yrkeschaufför) blivit indoktrinerad om vad man måste tänka med både när man kör bil och när man kör med släp. och så var jag redan som barn frågvis och frågade en massa *vad händer om..' och 'vad gör man om man..' (får slad dpå släpet t ex). Så jag hade lärt mig en hel del redan innan jag fick körkort om vad man måste tänka på med släp, vad det gör med bilen etc. Och så hade jag ju 'känt på' släpet innan.

Senast ändrad:

Näe där har du faktiskt fel ;)

Så här står det:
Lätta släpfordon är släp med totalvikt på max 750 kg eller lägre.
Även släp med totalvikt över 750 kg kan räknas som lätta om
dom uppfyller 2 krav:
* Släpets totalvikt får inte vara högre än dragfordonets tjänstevikt.
* Släpets och dragfordonets sammanlagda vikt får inte vara högra än 3,5 ton.

Så visst kan en vanlig hästtransport räknas som lätt släp.

Smurfmodesty skrev:
Näe där har du faktiskt fel ;)

Så här står det:
Lätta släpfordon är släp med totalvikt på max 750 kg eller lägre.
Även släp med totalvikt över 750 kg kan räknas som lätta om
dom uppfyller 2 krav:
* Släpets totalvikt får inte vara högre än dragfordonets tjänstevikt.
* Släpets och dragfordonets sammanlagda vikt får inte vara högra än 3,5 ton.

Så visst kan en vanlig hästtransport räknas som lätt släp.

Nja, det där är felformulerat. På B-kort får du framför lätt släpvagn (max 750 kg). Sen finns det undantagsregler som gör att du med bara B-kort frå framföra tunt släp (över 750 kg). Det är de reglerna du tog upp ovan.

men det är INTE så att de släpen räknas som lätta, utan att det finns undantagsregler så du får köra tungt släp på B-kort.

Men lätta räknas de inte som. Sen är det möjligt att eftersom det finns undantagsregler så du får dra tungt släp på B.kort om sammanlagda totalvikterna är max 3500 kg och släpets totalvikt inte överstiger dragbilens tjänstevikt så får du övningsköra med det med. Det vet jag inte.

Men lätt räknas de inte som oavsett om de är över 750 kg, oavsett om de går att dra mha undantagsreglerna eller ej, så är det en 'körteoribok' så är det tråkigt formulerat och de borde veta bättre (även om kanske själva slutsatsen är rätt, dvs att man får övningsköra om släpet får dras på B-kort)

Ja isåfall borde dom verkligen göra om böckerna, eftersom det är precis vad dom skriver...
Verkar konstigt tycker jag...

Smurfmodesty skrev:
Ja isåfall borde dom verkligen göra om böckerna, eftersom det är precis vad dom skriver...
Verkar konstigt tycker jag...

Det finns till och med höga instanser som uttrycker det så, så de är knappast ensamma, men synd de skriver det så.

Men då borde det vara klarlagt att man FÅR övningsköra alla släp som man med den aktuella bilen frå dra på B-kort iaf, och det var ju det frågan handlade om =)

Kollade förresten i mina gamla teoriböcker. I den ena står precis som i din, i den andra står att lätt släpfordon är släp som väger max 750 kg, men att tungt släp får dra spå B kort om.. (och så reglerna).

Klippt från vägverkets hemsida:
Vad är ett lätt släpfordon?
Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Stämmer bra med vad som står i Smurfmodetstys bok.
PL

peter_lundin skrev:
Klippt från vägverkets hemsida:
Vad är ett lätt släpfordon?
Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg.
Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.

Stämmer bra med vad som står i Smurfmodetstys bok.
PL

Jo, precis som jag skrev så använder en del (inte alla dock) högre instanser samma formulering, så den är inte ensam (boken). Däremot så om du läser grundbestämmelsen (eller vad mans ka kalla det) så är det undantagsregler för tungt släp som gäller, för släpen blir ju inte 'lättare' för de fyller kraven för att få dras med B-kort. Så benämningen blir inte korrekt (men lättbegriplig för Svensson).

Men den besvarade ju frågan om man får övningsköra med släp, vilket frågan handlade om =)

Jag har BE kort så jag kan reglerna... Upplyste bara om att det är tillåtet att övningsköra med lätt släpvagn.

trodde aldrig, aldrig nånsin att jag skulle våga köra släp, åtminstone inte med häst i :o (har lite väl livlig fantasi när jag sitter som passagerare när den egna hästen åker, typ som att golvet ska släppa, dom framför ska tvärnita, punktering osv osv :angel: )
tog mig nog ett år efter att jag fått körkort att köra ett tomt släp och hua mig vad det va läskigt och jag blev än mer övertygad om att det inte var min grej :(
Men efter att ha haft körkort i två år så kör jag utan några problem... (haft plastpappa som mentor och lärare, och han är grym på å köra släp) har iof inte kört längre sträckor eller så men ändå :)
är fortfarande lite nervös för att behöva backa, och väljer (om det är möjligt) att göra det när hästen är urlastad, men det går bra bara man tar det lugnt ;) det enda som har ställt till med problem hittills är att bilen är otroligt vek i backningen, speciellt nu när det varit lerigt eller isigt och stallplan brukar ju inte vara en dröm precis...

Jag har inte tagit körkortet än, men började köra m hästtransporten då jag var 17 år o 6 månader eftersom det är då man "får", men vi började nog lite tidigare än så..Körde först m tomt släp några ggr o när jag hade koll på det, med hästen i.

Att lära sig? jaa, kör med någon som kan! Man måste ju planera körningen mkt mer, och ha stooor framförhållning så det blir mjuka inbromsningar osv. Hålla ut i kurvorna eftersom släpet genar lite osv.
och lära dig att backa! det är väldigt många SÄMST på...

Jag körde kärra utan häst innan jag fick körkort. Gjorde det i "smyg", för både jag och mamma som jag övningskörde med visste ju att man inte får övningsköra med släp.

Började sedan köra med hästen i kärran direkt jag fick körkort.
Jag fyllde 18 i februari och körde upp i juni samma år.

Man behöver inte vänta tycker jag, om man känner att man behärskar att köra med häst och släp.
Jag vet de som kört med släp i "100 år", som kör sämre än de som kör släp första gången! Så det är ju väldigt individuellt vad som är lämpligt i det fallet.

Men om man läser i exemplen med reg beviset för bilen och släpet i körkortboken, så blir det lite klarare tycker jag vilka "undantagen" är.
Jag gissar att du läser ur teoriboken?

*lånar knapp*

Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg om att det var olagligt att övningsköra med släp !!!!

Har precis pratat med vägverket (då jag ju som receptionist på en trafikskola ändå måste veta detta !!!) och from 17 år och 6 månader får man övningsköra med släp som ej kräver BE behörighet.

För att sedan övningsköra för BE krävs ju B behörigheten ...

Ja jag tog en bit ur boken.
Men i reg beviset står ju bara hur mycket man får dra på B, resp BE på just den bilen.

Man får övningsköra med alla släp som man med den aktuella bilen får dra på B-kort, men klurigheten är ju i de fall ditt fordon väger så mycket att du kommer nära 3.5 tons-gränsen, t ex om du övningskör med en lätt lastbil. Om du då kommer över 3.5 ton får du TROTS DET övningsköra med ett släp som väger UNDER 750 kg totalvikt. Det kan t ex bli så att hela ekipaget väger 4 ton vilket ju inte skulle vara tillåtet annars.
/nocke/

Varför inte :confused: Har för mig att det står i bilens papper att om släpvagnens vikt överskrider blah blah kilo så krävs BE-körkort, annars går det bra med B... :crazy:

Men man måste ju alltid utgå från registreringsbeviset, annars har man ju inte en susning om vad bilen/släpet är tillåtet att dra/lasta.
Men det enklaste är ju att kolla i kolumnen vad man får dra på
B-kort.
Men de de påpekar är ju då att det ibland faktiskt "bryter" mot vad som egentligen är tillåtet.

Har haft körkort i fem år nu och om jag inte minns fel körde jag själv min häst till träning 2 dagar efter jag fick mitt körkort. Har kört transport flera gånger i veckan utan nån olycka än så länge :) . Och hästen går fortfarande att lasta så man ska nog köra när man känner sig mogen. Lycka till.

Man lär sig inte att köra med släp bara för att man kört bil länge. backa med släp lär man sig ju inte genom att bara köra bil.

Så oavsett hur länge ni haft körkort så lär er backa och manövrera hela ekipaget innan ni ger er ut på almänn väg!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 488
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 432
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama