Köra hästtransport

eldione

Trådstartare
Väldigt svårt att veta var denna tråden ska ligga men jag testar här.

Hur lång tid efter att ni fått körkort har ni börjat köra hästtransport med häst i? Hur lång tid tycker ni man bör vänta?
Några tips på hur man lär sig?

Sv: Köra hästtransport

Jag övningskörde med släp redan innan jag hade körkort. Satte skylten bakpå släpet istället. Första gången jag körde med häst i var när jag hämtade min häst i hagen då en olycka skett.
När jag kunde hålla koll på släpet "tomme" så började jag köra med hästen i. Tror inte jag hade körkort då heller, mamma satt bredvid. Nu kör jag jämt, mamma får sitta bredvid om hon ens är med.

Som körkortsinnehavare sedan mååååååååååånga år tillbaka har jag mer än en gång konstaterat att folk alltför snabbt tror att de kan köra bil bra efter körkortstagandet och hänger på ett släp med häst i innan föraren är mogen för det.

Jag hade haft körkort ca 2 år när jag första gången körde transport (utan häst i) och dagen efter körde jag med häst i. Det gick jättebra, hästen jag körde visste jag stod still och var väldigt enkel att köra + att det var motorväg nästan hela vägen.

Jag hade haft mitt körkort i 2 år jag med... är dock fortfarande dålig på att backa :)

Jag tog körkort i december 02 och började köra i april 03. Då hade jag en som lärde mig och hon hade kört jättemycket transport.

Kram Favina :bump:

Ett halvår ungefär. Men då hade jag kört rätt mkt bil då jag övningskörde lääänge (flera år) innan jag tog kortet.

Nu är jag glad e-kortsinnehavare sen snart ett halvår tillbaka oxå! :bump:

Jag har bestämt för mig att man inte får övningsköra med släp förrän man har B-tillhörighet.

:bow: Kan inte annat än hålla med.

Jag har haft körkort i ett halvår ungefär och har inte vågat köra med häst än. Ska börja köra med tomt släp så fort det är bättre väglag.

Jag har B-kort och körde första gången med transport 1 år och 4 månader efter att jag tog körkort. Hade aldrig kört med släp innan, köred tomt släp till Sthlm och hämtade Brisse. Gick hur bra som helst. Är dock inte så bra på att backa med transport måste jag erkänna :o

Jag vet faktiskt inte när jag började köra transport, men jag hade övningskört mycket sen jag var 16, tog körkortet när jag precis fyllt 18.
Körde en hel del släpvagn innan, och sen har jag pappa som är kung på att köra med släp som har lärt mig en del.

Idag har jag tagit E-körkort och kör en hel del.

Jag väntade nog nåt år, och jag kör ännu helst inga långresor med transporten (eller där jag vet att jag måste backa in på en trång parkering haha) :D
Tycker man bör vänta ett tag, att köra med släp kräver erfarenhet.

*lånar knapp*

OBSERVERA att det är OLAGLIGT att övningsköra med släp när man övningskör för B kort !!!!

Ja, jag var ganska säker på att det var det så det har jag inte tänkt göra.

Till alla: Vi äger ett vanligt släp till bilen som jag nog ska öva endel med först, problemet är att vi inte har någon hästtransport själva, den vi lånar är tung så den får jag inte köra med vanlig B-körkort om jag har hästen i :( Ska ta BE körkort om några år...

Om transporten ni lånar är för tung med hästen i för B, så får ni inte dra den även om den är tom.. Det är totalvikten som bestämmer det, även om den inte är lastad.

Bara ett litet tips :)

HAde nog haft mitt körkort i dryga ett halv år innan jag körde med häst i. Men bestämde mig att inte börja köra med häst i förän jag hade lärt mig att backa ordentligt med transport.

Tycker att det är alldeles för många som kör med hästtransport som inte kan backa, det tycker jag är ganska så dåligt. Man kan inte alltid få hjälp av någon som kan. Ta er i kragen och lär er ni som inte kan....

Ur min Lärobok i trafikkunskap:

"En B-elev" som är 17 år och 6 månader får övningsköra både med personbil och lätt lastbil. Lätt släpvagn får tillkopplas".

Inget olagligt alltså!

Dito skrev:
Ur min Lärobok i trafikkunskap:

"En B-elev" som är 17 år och 6 månader får övningsköra både med personbil och lätt lastbil. Lätt släpvagn får tillkopplas".

Inget olagligt alltså!

Observera att lätt släpvagn är släpvagn som har en totalvikt på max 750 kg. Dvs det är ett enkelt, väldigt lätt 'flaksläp', inga hästtransporter eller dylikt.

Min syster började köra trailer c:a 2 veckor efter hon tagigt körkort!
Då fick hon äran att köra min häst :p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 488
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 432
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama