Köra bettlöst

emlem

Trådstartare
Pratade med en dam som står i samma stall där jag har shettisen som jag kör med. Hon tycker att det ser så trevligt ut att hon undrade om jag ville hjälpa henne med körningen av hennes häst till våren. Hästen är inkörd sedan tidigare men inte körd så mycket med henne. Hon vill även köra bettlöst, något som jag aldrig gjort tidigare.

Vad finns det för för och nackdelar med att köra med kontra utan bett?

Jag personligen hade aldrig kört in en häst/hjälpt med att köra in en häst, utan ett bett i munnen.
Sedan ska man nog inte välja bett (eller bettlöst) kategoriskt utan välja det hästen trivs bäst på och det som främjar körningen bäst.
Olika bett har olika funktion och således bettlöst också. Olika tider i hästens utbildning och form för dagen kan kräva olika sorts bett.

Sedan är väl de flesta hästmänniskor numer överens om att man ska byta bett ofta och alternera med olika bettlöst.

Att välja häst efter bett istället för att välja bett efter häst ser jag personligen som en stor brist.
När jag skriver bett i dessa meningar betyder det självklart bettlöst också.
Detta är dock min personliga åsikt.

Hej!

Jag är egentligen emot körning utan bett, jag inbillar mig att i en nödsituation har man lite mer att säga till om med bett, och i just körning kan det lilla kanske vara vad som förhindrar en stor olycka.

Med det sagt har jag själv börjat inkörning av min egen häst på bettlöst, men vi tycks aldrig komma längre än dra däck på marken, jag är inte tillräckligt säker på körning för att våga mer själv och har svårt att hitta tränare som kommer hem till stallet. Min arbetas i huvudsak bettlöst pga tumör i bettläget, hade den inte varit där hade hon körts in med bett.

Jag känner folk som kör bettlöst, men jag har verkligen full förståelse för att man inte känner sig trygg med det.

/Lavinia

Är hästen utbildad på bettlöst så har man ju mer att säga till om där än med ett bett i munnen.
jag körde min ponny på sidepull, gick lila bra som med bett då han lyssnade främst till rösten.

Jag tömkör ibland utan och ibland med bett. Körde kälke (när vi hade snö) utan bett men med vagn brukar jag ha bett. Min ponny fungerar på båda. Men utan bett kan jag inte flytta honom i sidled lika precist som med. Annars är det ingen skillnad för oss :) vi har indianhackamore.

vad jag vet så rids och hanteras hästen bara bettlöst.
vi håller på och kör in lillstumpen ( annan häst) och på honom började vi med bettlöst men har nu övergått till bett när vi hittat ett som passar bra. vi har inte kommit till vagnstadiet på honom så jag funderar lite hur mycket ett bettlöst tar på hästen, har ingen aning om vilken typ av bettlöst som damen tänkt använda.

Massor med funderingar, vill ju inte göra hästen eller annat illa. Men jag tänker iaf börja med tömmkörning för att se vart vi har varandra och "spakarna"

Jag körde in min ena i grimma. Har kört alla mina fyra hästar i grimma (bett ibland men oftast grimma) brukar även tömköra i grimma men i tömkörningen så använder man ju sin kropp mer än i själva körningen och har lättare för att ge signaler till hästen den vägen.
Men testa er fram och se hur känslig hästen är.

Det ligger ju mycket ansvar i att köra in någon annans häst, så fundera både två och tre gånger på det och om bettlöst är svaret.

Att ha bett på hästen betyder ju inte automatiskt att man gör den illa.

Senast ändrad:
Nej det menar jag inte heller, med illa menar jag skada hästen för att något gått snett, eftersom jag är van vid bett så vet jag hur hårt jag kan ta och vilken åverkan det ger på hästen. Medan vissa bettlösa lösningar är skarpa och dem är jag inte lika säker på hur mycket de påverkar hästen.

Självklart tänker jag inte kasta mig in i körning med bettlöst på hästen som redan är inkörd, dumma och oplanerade saker gör man inte med hästar, det är inte värt konsekvenserna.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 363
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 856
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar