Kör avställd bil, var anmäla?

Fast jag tycker inte att det är en konstig tanke, i sig. Lagen begränsar redan hur många hästar, hundar och katter du får äga innan du måste söka tillstånd. Om man anser att problemet med bilmålvakter är omfattande, borde det väl absolut gå att diskutera något liknande för att äga fler än 10 fordon? Sedan är det ju inget som säger att en sådan lag någonsin skulle röstas igenom. Men, idén är ju inte helt främmande - apropå att inskränka äganderätten då alltså.

Jag tycker inte att det är jämförbart alls. Att någon har för många djur kan eventuellt orsaka ett enormt lidande för djuren. Bilmålvakter orsakar ju inte lidande.

Jag tycker inte att det är jämförbart alls. Att någon har för många djur kan eventuellt orsaka ett enormt lidande för djuren. Bilmålvakter orsakar ju inte lidande.
Det var exempel, @VLMF gav ägande av kärnkraftverk som ett annat. Och bilmålvakter orsakar kanske inte direkt lidande på nivå med en vanvårdad katt, men företeelsen är inte sällan kopplad till grövre brottslighet. Om argumentet är att lagstiftning bara ska verka för att förhindra lidande, alltså.

Är det något jag kan ha nytta av för att bli av med bilarna?

Kunskap är makt. Har de långa rader med skulder hos KFM är det sannolikt så att de skiter fullständigt i hur många böteslappar det sitter. Då kan man spara sig det omaket och gå direkt på andra åtgärder, som fysiska hinder för att inte kunna ställa bilen i vägen.

Nej det är ju inget lidande...
...med bilar som står parkerade så att framkomligheten hindras. I värsta fall kommer inte räddningstjänsten fram eller så står bilen trafikfarligt. I normalfallet hindras/försvåras snöröjning och handikapparkering.
...med ej trafikförsäkrade bilar och därmed risken att inte ersättas vid en olycka
...med gamla bilar som inte besiktigas - dvs trafikfarliga
Bilmålvakterna används för att runda trafikregler - bilkörning är en av mycket få saker som en vanlig Svensson ägnar sig åt där det de facto finns en reell risk att döda folk. Min amatör-åsikt är att det är något att ta på största alvar.

Bilbegränsningsminister!
Nääääää vad tråkigt. Hellre diktator så jag får bestämma lite mer! Bilbegränsning och förbud mot karaoke i lägenhet, typ.

Kunskap är makt. Har de långa rader med skulder hos KFM är det sannolikt så att de skiter fullständigt i hur många böteslappar det sitter. Då kan man spara sig det omaket och gå direkt på andra åtgärder, som fysiska hinder för att inte kunna ställa bilen i vägen.
Sant! Får försöka luska lite :)

Deras sätt tycker jag tyder på att det finns en hel del problem i bakgrunden. Tiggandet, avställda bilar, alla tecken tyder på att det finns andra problem förutom slarvig parkering. Kan ju vara bra att känna till, särskilt vem ev. skulder är till.
Ja definitivt. Om inte annat finns definitivt ett socialt utanförskap baserat i rasism, som mycket väl kan bidra till eventuell arbetslöshet om så är fallet. Det är bara en avställd bil dock, resten jag stött på är påställda. Helt superfattigt verkar det inte, men så ser jag ju inte allt heller. De skulle mycket väl kunna vara som mig på det sättet egentligen, som har pengar men inte kan hålla i de månaden ut. Jag vet inte, har inte den insynen, men nånstans i ekonomin går det inte ihop.
De brukar iaf betala tillbaka för ciggen, åtminstone till morsan, hon har fått tillbaka varenda en. Samtidigt är det gränslösa mänskor som helt seriöst tjatat på syrran om att ringa mammas jobb för att tigga cigg när syrran inte gått med på att plocka ur kylen utan mammas godkännande innan. Numera har de slutat tigga av henne efter att hon sa ifrån då det blev för ofta.
Själv mötte jag en i familjen nyligen när de ställt grejer framför hissen och jag försökte flytta skiten för att ta mig in och åka upp, och då var man så jäkla mån om att be om ursäkt så. Tänk om de kunde vara lika tillmötesgående med biljävlarna :meh:

Gjorde en sökning på ratsit lite snabbt och mänskan bilarna står på går inte att hitta. Får kolla övriga när jag har en ledig stund sen.

Vi spolar bak till igår kväll. Två bilar blockerar, en personbil samt en stor jävla skåpbil. Precis, två. Den där skåpbilen har stått där ofta den senaste veckan och även den mitt i vägen. Jag har härmed två grannar som parkerar som arslen. Vet dock inte vem som har skåpbilen.

Ringer parkeringsvakt som skulle skicka ut någon. Hinner inte se om bilarna lappas innan bägge är borta och kort därpå ersatta med denna jävla idioti:
biljavel.jpg

Bilen är alltså den senaste bilen körd av de som kör en avställd bil (denna dock påställd), ty dessa roterar bilar. Ringer p-vakt igen som igen ska skicka ut någon.

Kliver upp och nu 10 timmar senare ser det ut såhär:
biljavel2.jpg

En liten gul lapp har aldrig varit så vacker :love: Hur jag ska komma åt min cykel om en timme däremot har jag ingen jävla aning om. Ska till hyresvärden i annat ärende och får passa på att lämna klagomål på skiten igen.
Går det att komma ner i förrådet inifrån? Jag tänkte om man öppnar dörren och bara "ooops.." :p

Eller oops dörren blåste upp :devil:

Det kan ju faktiskt vara en bra väg att gå, sätta en lapp på rutan

"Jag har flera gånger varit nära att skada din bil när jag tar ut min cykel. Jag tror det är därför det är parkeringsförbud där. Vore jättebra om du ställer bilen på annat ställe så ingen råkar skada den av misstag"

Jag menar, ett misstag händer så lätt...

Det är tyvärr bara dörren på bilden som leder dit, det är en separat byggnad vägg i vägg med radhuset. Ska jag dit så får jag snällt sicksacka mellan de bilar som står utanför. Cykeln bumpar in i bilen ibland dock, senast igår när jag kom med cykel inkl korg på pakethållaren :angel: Men de verkar som sagt inte bry sig i bilarna alls.

Andra på bara några månader som polisen tar hand om pga felparkering och obetalda böter... Där bilen har körförbud... En avställd bil har ju också körförbud.

https://www.facebook.com/Farstapoli...082975611530/1199289140157571/?type=3&theater

Polisen Farsta, Vantör
19 tim ·
Nytt år, nya möjligheter!

För patrull 32-1220 har kvällen handlat om trafik och bilar. I olika former.

En bil omhändertogs för att den stod felparkerad och ägaren hade obetalda skulder i form av parkeringsböter. Bilen var dessutom belagd med körförbud.

En förare stoppades då hans bil hade körförbud. Det var en riktigt fin bil och här hade föraren missat besiktningen då han trodde det skulle komma en kallelse. Det gör det inte längre, dock brukar det ju ramla in en del brev från olika besiktningsföretag vilket borde vara svårt att missa? Det blev en böter på 1500 kronor.

Till sist stoppades en förare där det visade sig att denne saknade körkort. Föraren hade dessutom lyckats köra utan körkort vid flera tillfällen. Anmälan om grov olovlig körning upprättad. Nu åker vi ut igen och ser vad kvällen och det nya året har att bjuda på!
------------------------------------------------------------------------------------------------

Så jodå här var det inte ens målvaktslagen.. Så som sagt i Stockholm tillämpas definitivt omhändertagandet av bilar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka