Jag köpte en B-ponny (1,5år) efter att ha sett en annons med ett foto i, från ett försäljningsstall. Ponnyn var billig (3000kr) och jag betalade ponnyn innan. (Vi skrev kontrakt via post). Samma dag som ponnyn skulle komma (med transportör) meddelar säljaren att ponnyn är snuvig & lite hostig men troligtvis förkyld. Ponnyn kommer på Söndag kväll (23.00) och redan när den ska ut ur transporten är den märkbart dålig (loj, seg, lite stapplig, gult snor och var i ögonvrårna) jag ställer in ponnyn i stallet med en av mina andra hästar som sällskap.
Tempar ponnyn & hon har förhöjd temp. (39)
Morgonen efter (igår)är ponnyn lika loj. Samma temp. Lämnar dem inne. På eftermiddagen har tempen stigit så imorse ringde jag veterinär.
Veterinären är rätt säker på att ponnyn har kvarka.
Så nu står jag här med stall som är satt i karantän & en nyinköpt sjuk ponny.
Säljaren är ett företag (försäljningsstall) med goda rekommendationer. Ponnyn köptes obesiktigad. Jag antar att det inte var uppenbart för säljaren att ponnyn var i för dåligt skick för att transporteras.
Har jag rätt att få tillbaka pengar för veterinärvård? Jag är ju inte jättelycklig över att få så mkt merkostnader för en häst jag ägt i ett dygn. För att inte prata om hur mycket bekymmer det blir & hur orolig jag nu är för övriga hästar
Tempar ponnyn & hon har förhöjd temp. (39)
Morgonen efter (igår)är ponnyn lika loj. Samma temp. Lämnar dem inne. På eftermiddagen har tempen stigit så imorse ringde jag veterinär.
Veterinären är rätt säker på att ponnyn har kvarka.
Så nu står jag här med stall som är satt i karantän & en nyinköpt sjuk ponny.
Säljaren är ett företag (försäljningsstall) med goda rekommendationer. Ponnyn köptes obesiktigad. Jag antar att det inte var uppenbart för säljaren att ponnyn var i för dåligt skick för att transporteras.
Har jag rätt att få tillbaka pengar för veterinärvård? Jag är ju inte jättelycklig över att få så mkt merkostnader för en häst jag ägt i ett dygn. För att inte prata om hur mycket bekymmer det blir & hur orolig jag nu är för övriga hästar