Köpt loppfrön, ej smakligt för hästen?

Hrannar

Trådstartare
Oh suck!
Köper äntligen nåt som verkar vara vettigt och kan hjälpa henne mot sandkoliken, men då äter INTE hästen det!
Nu får ni allt ge mig tips på hur jag får i henne det.
Jag blandar i det i hennes kraftfodergiva som består av havre och mineraler och lite vatten för att röra ihop det.
Har även testat att lägga fröna på maten utan att blanda ihop. gick inte, la i morötter, då plockar hon bara upp dom.
Försökt att ge loppfröna från handen, uscha säger hon då!
Provade att ge dé andra i hagen, INGA PROBLEM där....suck och stön, hjälp!

Sv: Köpt loppfrön, ej smakligt för hästen?

Kan du inte blanda dom med lite betfor, melass som är sött?
Ev. vetekli? Kanske lite honung eventuellt?

Jag ger inte loppfrö men dock linfrö. Dessa kokar jag, sedan mixar jag dom för att få ut så att de blir maximalt slemmiga (precis som de ska vara) , sedan mixar jag ner äpplen och morötterna. Detta får hon tillsammans med lucernet. Inga problem alls att få ner det!

Ska de få den effekt som dom är tänkta till så måste du ha med vatten, själv använder jag lite betfor som jag blandar med ganska mycket vatten. Tillräckligt för att betforen ska flyta i en soppa, detta häller jag över loppfrön och övrig mat.

Tänk också på att bara blöta precis innan för annars blir det bara en geleklump

Måste man blötlägga de loppfrön som är "delade", finns ju de som säljer hela me.??

Du ska inte ge de delade utan hela loppfrön och de bruna är bättre än de svarta, fråga mig inte varför.
Lägg i loppfröna när du gör betforen så är de lagom klara när betforen är klar.

Gelen är ju en del av det hela som hjälper till att rensa ut sand och dylikt. Den är viktig. När betforen är klar så rör jag runt så gelen delar sig.

För att loppfröna ska fylla sin funktion ska de INTE svälla innan fodring, bara blötas.
Jo, jag vet att det står lite luddigt beskrivet och att många tänker att man ska nog göra lika som med linfrö men så är det inte.
Den ska binda vätska i mage och tarm, inte i foderhinken...

Citat:
CHEVAL TARMRENS
Cheval Tarmrens kan hjälpa till att förebygga och lösa problem som sandkolik, förstoppning, gaser, tarmfickor, uppsvälld mage, diarre mm. Det består av 100 % nedmalet psylliumfrö vars skal är mycket rikt på fibrer.Dessa fibrer masserar tarmväggen, stimulerar tarmens peristatik (tarmrörelsen), och hjälper effektivt till att föra ut avföringen.Fiberskalen skrapa tarmväggen ren från avlagringar. Psylliumfibern binder vätska i mage och tarm vilket ger tarminnehållet en mer anpassad konsistens och avger också en geleartad substans som smörjer och skyddar tarmväggen. Denna förmåga har visat sig mycket bra vid sandkolik då gelen binder upp sanden i tarmen och för med den sig ut med avföringen.

Cheval Tarmrens kan användas i förebyggande, akut och i eftervård.

Användning:

Vid akuta problem blandas 1 hg (knappt 1,5 dl) med minst dubbla mängden vatten och kan sedan utfodras som den är eller blandas med hästens mat när det är möjligt. Detta ges två ggr dagligen i två- tre veckor. Underhållsdosering varieras efter hästens levnadsförhållanden- foder, bete, motion etc. Om hästen hålls i hagar där ökad risk för sandkolik föreligger kan man ge Cheval Tarmrens var tredje till femte månad i förebyggande syfte. När hästen utfodras med Cheval Tarmrens är det mycket viktigt att den har fri tillgång till vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 226
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 492
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025