Köpt en androidtelefon vad behöver jag veta?

nickan1

Trådstartare
Så har då jag köpt en androidtelefon, vad behöver jag veta om det? Kan inget alls om smartphones mer än att det verkar praktiskt på många sätt att kunna kolla massa olika saker på nätet. Så har ni några smarta tips på bra saker att veta så ös på med dem. Man har ju hört om att många fått svindyra fakturor på för utlandsresor trots att de stängt av internet trodde dem. Hur undviker man det, .d.v.s. guida mig steg för steg. Har slagit till på en Sony Xperia V.

Svindyra fakturor från utlandsresor undviker du genom att stänga av stänga av mobildatatrafiken så att det går att ringa men inte surfa. Det brukar ligga under inställningar, ofta direkt under snabbinställningar som kommer upp när du swipear neråt.

Annars är det bara en riktigt viktig sak att veta: SYNKA! Själva tanken med android är två saker. Ett att du till skillnad från iphone som erbjuder ett fungerande men ganska oflexibelt koncept kan anpassa din telefon nästan hur du vill med hjälp av appar och inställningar. Det andra är att det är meningen att du ska synka din telefon mot ett googlekonto (eller sälja din själ till Google om man vill uttrycka det så ;)). Genom att göra det kan du automatiskt spara backups på appar, du kan spara kontaktlistan i googlekontot istället för i telefonen så att den finns kvar om du byter telefon osv. Du kan även synka med andra konton, t ex dropbox, facebook, mejl, kalender... När man har synkat sin telefon med de konton man vill kan man använda den som ett komplement till datorn. Jag kan t ex skriva in nåt i kalendern på jobbdatorn, kolla upp det i mobilen på vägen hem, börja skriva ett mejl i mobilen och sen skriva klart det på min hemdator, allt för att jag synkat min kalender och mejl.

Och testa dig fram, lek med mobilen så lär du dig snabbt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka