"Koppeltvång"

I

Irish

Halloj!
Visst är det så att från maj-september är hundarna "tvugna" att gå i koppel om man ska ut i skog och mark?

Sv: "Koppeltvång"

tror det är så ja men min hund går ändå lös här hemma, det springer rådjur över tomten varannan dag så hon är inte helt ovan ... hade hon stuckit efter djur dock så hade jag självklart inte haft henne lös ...
sen är reglerna lite olika från komun till komun har jag för mig ...

Hunden i fråga är lydig och kommer på inkallning men hon tar sig allt större friheter, typ springer över vägen till grannen. Ofta tycker jag att matten inte har koll på hunden.

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Utdrag från Jaktlagen :cool:

Senast ändrad:

yey då behöver jag inte känna mig skyldig när jag knatar med min i skogen då

Tackar!
Fast visst borde de gå kopplade med tanke på alla djurbäbisar.....vovven som kan vara snäll och go kan ju trots allt bli ett monster om hon/han får span :crazy:

Gnist skrev:
6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Utdrag från Jaktlagen :cool:

Det många glömmer här är att hundarna inte får löpa lösa - även om de inte förföljer vilt. Man måste inte hålla dem kopplade, men de skall hålla sig på väg eller stig för att inte riskera att störa "barnkammarviltet".

Mvh,
Duvan

Sant, men nu är det nästan bara kanin och hare som har ungar...

Min W apporterade en harunge idag, kopplad... Den låg så nära vägen och jag vände ryggen till för att kalla in terriern. När jag vände mig om stod hon med en skrikande harunge i munnen, levande. Hon är så mjuk i munnen så hon hade nog inte för avsikt att bita ihjäl den, bara visa matte vad hon hade hittat. Dock tog terriern slut på den innan jag hann blinka...

Så det kan hända saker även om man går på väg med dem kopplade.

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama