Koppel vid längre fotvandring?

vivendi

Trådstartare
Jag behöver hjälp med att välja vad som kan vara smidigast i koppelväg när man är ute och fotvandrar med hund. Normalt sett promenerar vi med halvstryp och kort koppel men jag tänker mig att promenerar man flera timmar kanske man vill ha händerna fria? Långlina som vi ofta använder känns lite pyssligt att ha, speciellt om man vandrar längs med mer trafikerade rutter.

Jag vet ju att det finns folk här som har erfarenhet, vad änvänder ni? Fritt fram att komma med andra tips också angående fotvandring med hund :)

Sv: Koppel vid längre fotvandring?

Hundförarbälte på ägaren och sele på hunden borde väl vara rätt perfekt?

Typ sånt här alltså:
fs_9215_1.jpg

Håller med red_chili.
Hundförarbälte är GULD!
Brukade ha det när jag gick med alla fyra våra hundar, två i bältet och två i händerna. Sele är enklast att ha till då kopplet inte trasslar in sig i benen lika lätt.

Jag har vandrat en del med mina och det är ett jättefint sätt att umgås med sin hund. Om du tänkt dig ut sommartid har jag oftast lagt upp dagen på två vandringspas med ordentligt med vila under de varmaste timmarna för att sedan fortsätta när det blir svalare. Klövjeväska kan vara smidigt så att du får hjälp att bära vatten och mat till jyckarna. Planera väl så du inte måste bära med dig alltför mycket mat och vatten. Det går ju åt en del. Jag har använt flexikoppel och tyckt att det fungerat bra. Det har inte stört mig att hålla kopplen i händerna, jag är ju så van vid det. Ibland har jag knäppt fast kopplen i ryggsäckens avlastningsrem men det blir lite inflexibelt.

Kan ju passa på att slänga in en fråga om hundförarbälte nu när det ändå diskuteras :D

Finns det hundförarbälten som går att få mindre än 75cm runt kroppen? Jag hittar nämligen inget som sitter bra om det ska sitta i midjan.

Det står överallt att de ska sitta på höfterna osv. Men. De lär ju glida upp och hamna i midjan direkt när man börjar springa, om man har det ute på joggingrunda med hundarna. Även här sitter det ju faktiskt i midjan på människan, och det har jag sett på flera ställen att det gör.
fs_9215_2.jpg

Några snören mellan benen för att hålla ner det tänker jag inte ha. Det verkar bara sjukt obekvämt.

Jag var inne och läste om det bältet du la upp bild på och det står att man kan specialbeställa mindre storlek.
Men det måste bli konstigt att ha det runt midjan, speciellt om man får belastning. Tryck på fel ställe..

Åh, så noga läste jag inte :o
Och jo, jag har också tänkt på att det borde bli knasigt, men samtidigt verkar det ju inte finnas något smidigt sätt att hålla kvar bältet på höfterna?

Jag vet inte riktigt, har aldrig provat ett bälte så vet inte hur det kommer sitta på mina höfter.
Borde det inte sitta kvar om man spänner åt ordentligt?

Bälte, elastisk draglina (min är ca 3-4 m och när han drar blir det väl minst 1 m längre) för att minimera risken för hårda ryck samt en bra sele! Sen är det bara att knalla :) om jag vet att jag ska gå någonstans där jag kan behöva ha hunden kopplad har jag alltid honom så, lättare att få upp tempot!

Jag är själv liten runt midjan, nu är mitt bälte från 70-talet så det är mycket mindre än dagens, förstår inte hur man ska kunna springa med ett bälte som är lika stort som halva min mage.. Upplever att bältet endast åker upp när linan är slak, när hunden drar ligger det nästan alltid på plats. Jag tycker bältet ligger bättre på plats om det inte är för hårt åtdraget - och att hunden drar ;)

Svarar alla

Smart med hundförarbälte, det hade jag inte sett förut! Jag kan ta sele till hunden, men det går alltså med vanlig kortare lina till den kombinationen, eller trasslar det fruktansvärt? Har aldrig haft flexi så jag vet inte om det funkar, jag har varit jättepetig med att minsta lilla spänning i kopplet = stopp, så då är väl flexit uteslutet?

Senare i höst blir det eventuellt en fjällvandring men just nu till sommaren är det göta kanal som är aktuellt, är det någon som har gått den med hund?

Jag tycker att det borde finnas någon form av "flexi" man kan ha i ett midjebälte?

Jag som har en hund som enbart har 50-60% korsband kvar på höger har insett att gå i samma tempo och takt sliter mer än att han själv får välja hur han vill röra sig. Dessutom är det skönt att han får lite mer räckvidd, man slipper krypa in under buskar när han ska skita :D

Han kan dessutom trava utan att det stör oss, så det blir inte bara enformig passgång eller skritt. Stannar, kissar, travar ikapp osv.

Det finns nerhållningsband som sagt och de är faktiskt inte alls obekväma, utan de gör att bältet hamnar på höften istället vilket är mycket bättre.

Jag har köpt denna "trosan" istället, suverän krok (som bältet inte har) men kanske inte så snygga dock men med svarta byxor under så blir det bättre. http://shop.brukshundcenter.se/images/NSbalte.jpg

Det finns nerhållningsband som sagt och de är faktiskt inte alls obekväma, utan de gör att bältet hamnar på höften istället vilket är mycket bättre.

Jag har köpt denna "trosan" istället, suverän krok (som bältet inte har) men kanske inte så snygga dock men med svarta byxor under så blir det bättre. http://shop.brukshundcenter.se/images/NSbalte.jpg

Kinky!:D

(Kan dock tänka mig att det är praktiskt!)

Liknande trådar

Övr. Hund Vår lille dvärgschnauzerkille Frippe har nu hunnit bli 4,5 månad och vi njuter av hur okomplicerad och trevlig han är! Det mesta går...
Svar
15
· Visningar
2 132
Senast: fejt
·
Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
4 033
Senast: escodobe
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka