Kopparsulfat till strålröta

Cattis_E

Trådstartare
Om man vill blanda egen lösning..
Vilken koncentration ska man ha?
"Råkar" nämligen ha en hel burk kopparsulfat hemma och två av hästarna på jobbet har lite strålröta..

Sv: Kopparsulfat till strålröta

jag tror inte det spelar så stor roll om du häller på kornen direkt eller gör en geggamoja. Jag har gjort på bägge sätt.
men geggamojan (kornen lösta i lite sprit) är lite enklare att hantera.

Jo, jag vill göra en lösning.. Men alltså spelar koncentrationen inte så stor roll eller? Ville bara kolla så det inte blir för "starkt" för hovarna..

*verka hoven ordentligt.*låt hästen gå barfota.*spola rent hovarna .dagligen*låt hästen inte gå i skitig hage.
Tyvärr har jag inget recept på det du vill ha :)

Om du gör en rinnande lösning rinner det bort.
Gör en geggamoja, det blir inte för starkt. Prega in lite bomull ovanpå så att det inte ramlar ur. Ta i nytt varje dag i en veckas tid ung, sen är det nog bra.

Ok. Ska testa det (om det behövs) de har ett annat medel nu som inte är slut ännu..

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka