Kopparförgiftning

Carand

Trådstartare
Har nu fått de två barn som jag önskat och har därför börjat kolla på lite olika preventivmedel.
Kopparspiral har jag alltid trott var ett relativt riskfritt alternativ (bortsett från de skräckhistorier man hört där spiraler vandrar osv..)

Men nu läste jag om detta med kopparförgiftning och hur stort mörkertal det verkar finnas då många inte vet att de symptom de har kan kopplas ihop med spiralen.

Är det någon här som drabbats av detta??

http://kopparspiral.blogspot.se/?m=1

Har nu fått de två barn som jag önskat och har därför börjat kolla på lite olika preventivmedel.
Kopparspiral har jag alltid trott var ett relativt riskfritt alternativ (bortsett från de skräckhistorier man hört där spiraler vandrar osv..)

Men nu läste jag om detta med kopparförgiftning och hur stort mörkertal det verkar finnas då många inte vet att de symptom de har kan kopplas ihop med spiralen.

Det första symptomen vid överdosering av koppar är diarré, illamående och kräkningar. De symptom som radas upp på sidor som handlar om kopparförgiftning till följd av kopparspiral är helt andra, och ska jag vara ärlig så är nog s.k. kopparförgiftning till följd av spiral något som inte existerar.

Däremot är koppar en antagonist till zink, varför man i teorin kan drabbas av symptom på zinkbrist - om jag har förstått saken rätt. Är det så, så borde det kunna lösas genom att man äter lite mer zink. Själv märker jag av lite mer PMS-besvär av min kopparspiral än tidigare - men det kan lika gärna bero på att jag gick från cerazette som gjorde att min mens helt upphörde varför jag inte hade upplevt några som helst PMS-besvär på 7-8 år.

Tänker att det är skillnad på att ära/dricka sig till för mycket koppar mot att ha en spiral?

På denna hemsida http://www.mineralbalans.se/?page_id=44 står det tex :

"
Reaktioner vid överdosering eller kroniskt överskott
Wilsons sjukdom är en sällsynt genetisk sjukdom som beror på toxiskt kopparöverskott. Det drabbar
1: 50 000 –1:100 000 mäniskor. Koppar lagras i levern, njurar, ögon och nervsystemet och det uppstår en kronisk kopparförgiftning. Symtom som följer är hepatit, ögonlinsdegeneration, njurproblem och neurologiska besvär. Personer med Wilsons ska helt undvika koppar. Schizofreni kan i vissa fall starkt påverkas av kopparöverskott. Hög kopparhalt i håret associeras med depression, PMS, infektioner, candiasis, humörsvängningar, känslomässig obalans, inlärningssvårigheter och till och med psykos."

"Kronisk förgiftning av koppar ger liknande symptom som kvicksilverförgiftning men betydligt mer PMS-besvär hos kvinnor samt ökade inflammationer. Höga kopparvärden i samband med intag av mättade fetter ökar risken för demens."

Det finns minst en på buke som drabbats men nu minns jag inte vilket nick.

Själv stod jag ut med min i ett par månader, gjorde för ont.

Aldrig hört talas om. Hade kopparspiral i 5 år och det funkade hur fint som helst på mig.

Nu är jag gravid men efter det så har jag sån tur att sambon är steriliserad, så jag behöver inte bry mig om nå preventivmedel alls.

Förresten, är det bara jag som tycker att det verkar vara vanligare att man har hormonspiral nuförtiden? Åtminstone här där jag bor. Det var längesen nu jag hörde om nån som hade kopparspiral...

Det är väldigt sällan man ska tro på websidor som heter vad de handlar om, så som dina båda länkar gör. Kopparspiral, mineralbalans, eloverkanslig.nu, kvicksilverifokus, kristall.se - man hade lika gärna kunnat slå ihop dem till bullshit.com.

Japp. Mådde väldigt dåligt, valsade runt i sjukvården i över ett år, gjorde även hjärnröntgen utan att de kom fram till något. Blev kontaktad av tjejen som startat den bloggen eftersom jag efterlyst någon som kanske kände igen mina symptom. Tog ut spiralen och blev snabbt bättre, dock med skov emellanåt medan kopparen började ge sig. Anmält som biverkningar med hjälp av min BM.

Det är väldigt sällan man ska tro på websidor som heter vad de handlar om, så som dina båda länkar gör. Kopparspiral, mineralbalans, eloverkanslig.nu, kvicksilverifokus, kristall.se - man hade lika gärna kunnat slå ihop dem till bullshit.com.
Bara sagt av någon som inte varit med om kopparförgiftning.

Bra att du anmält det då det verkar vara det som saknas för att få sjukvården att kolla på det en extra gång.

Även om det inte drabbar många är det ju verkligen bieffekter man vill veta om..

Ja det är ju tex först nu som man konstaterat att minskad sexuell lust faktiskt är en biverkning av p-piller. Förut så blev det ju mest bortviftat om någon kvinna klagade på det. Vissa saker tar tid att komma fram till.

Därmed inte sagt att allt är sanning men man kanske inte omgående bara skall vifta bort det som "hittepå".

Japp. Mådde väldigt dåligt, valsade runt i sjukvården i över ett år, gjorde även hjärnröntgen utan att de kom fram till något. Blev kontaktad av tjejen som startat den bloggen eftersom jag efterlyst någon som kanske kände igen mina symptom. Tog ut spiralen och blev snabbt bättre, dock med skov emellanåt medan kopparen började ge sig. Anmält som biverkningar med hjälp av min BM.
Konstaterades kopparförgiftning? Hade du förhöjda halter av koppar i blodet?

Konstaterades kopparförgiftning? Hade du förhöjda halter av koppar i blodet?
Det syns dessvärre inte i blodet. Stora brister och obalanser i hormoner, största "beviset" var dock den otroligt snabba förbättringen när spiralen togs ut. Sen kom det skov när kroppen släpper ifrån sig den bundna kopparen, i ett sånt läge kanske ett förhöjt kopparvärde i blodet kunna ses. Jag hoppade över håranalys vilket flera andra gjort som visar på höga kopparnivåer, för mig räckte det att jag äntligen mådde bra igen. Jag var rejält dålig i ett år och vandrade runt i sjukvården för en sak i taget utan att få hjälp. Idag är vi nästan 1400 som hittat varandra med nästintill samma historia och snabba förbättring vid uttag av spiralen. Jag har nu även tillgång till fullständiga forskningsrapporter tack vare mitt jobb och det finns en hel del forskning men inte tillräckligt (det handlar ju bara om kvinnors hälsa...). För några år sedan ändrades dessutom den vanligaste kopparspiralens sammansättning och mängden koppar ökades markant utan att några nya tester gjordes.

Det syns dessvärre inte i blodet. Stora brister och obalanser i hormoner, största "beviset" var dock den otroligt snabba förbättringen när spiralen togs ut. Sen kom det skov när kroppen släpper ifrån sig den bundna kopparen, i ett sånt läge kanske ett förhöjt kopparvärde i blodet kunna ses. Jag hoppade över håranalys vilket flera andra gjort som visar på höga kopparnivåer, för mig räckte det att jag äntligen mådde bra igen. Jag var rejält dålig i ett år och vandrade runt i sjukvården för en sak i taget utan att få hjälp. Idag är vi nästan 1400 som hittat varandra med nästintill samma historia och snabba förbättring vid uttag av spiralen. Jag har nu även tillgång till fullständiga forskningsrapporter tack vare mitt jobb och det finns en hel del forskning men inte tillräckligt (det handlar ju bara om kvinnors hälsa...). För några år sedan ändrades dessutom den vanligaste kopparspiralens sammansättning och mängden koppar ökades markant utan att några nya tester gjordes.
Jag tvivlar inte på att forskningen är undermålig (kvinnors hälsa som sagt...) eller på att du och andra mår dåligt av kopparspiral men jag är tveksam till att det rör sig om kopparförgiftning när det inte går att påvisa förhöjda kopparhalter i kroppen. (Syns det inte i blodet lär det väl inte synas i håret heller?) Kopparöverkänslighet om något i så fall.

Jag tvivlar inte på att forskningen är undermålig (kvinnors hälsa som sagt...) eller på att du och andra mår dåligt av kopparspiral men jag är tveksam till att det rör sig om kopparförgiftning när det inte går att påvisa förhöjda kopparhalter i kroppen. (Syns det inte i blodet lär det väl inte synas i håret heller?) Kopparöverkänslighet om något i så fall.
Det är accumulerade mängder i kroppen. I blodet finns det sällan utan i fett och invärtes organ, håranalyser kan hitta mycket som försvunnit redan ur kroppen (som droger). Det handlar alltså inte om någon överkänslighet, då hade ju problem kommit direkt (vilket det iofs gör för vissa). Kanske om du tar dig tid att läsa på var tungmetaller lagras i kroppen så är det lättare att förstå.

Inställningen här är skrämmande tycker jag. BEVISLIGEN blev jag sjuk av koppar men jag är kvinna och ska finna mig i att någon (den som tillverkar och säljer) påstår att det inte finns några problem för då är det så. Hur många behöver bli sjuka innan det är accepterat?

Läste ni studien från Danmark nyligen där det visade att mammor som haft höga halter av ämnet som finns i fettbortstötande papper, sånt som är runt micropopcorn och regnkläder exempelvis, har barn som ofta får oförklarliga höga feberattacker. Det finns så mycket omkring oss som påverkar, varför så skeptiska bara för att ni själva inte varit med om det?

Changes in copper and zinc serum levels in women wearing a copper TCu-380A intrauterine device - visar på höjda nivåer både av koppar och zink vid bara 3 mån efter insättning av kopparspiral

Görs normalt prover för koppar i serum när de tar allmänna prover på VC?

Studier finns även som visar:
-Minskad upphetsning, lubrikation och orgasm, samt ökad smärta vid samlag hos kvinnor med kopparspiral

Varför det kopierade blev stort vet jag inte. Hinner inte leta reda på mer just nu men jag har läst flera där höga kopparvärden mätts.

Inställningen här är skrämmande tycker jag. BEVISLIGEN blev jag sjuk av koppar men jag är kvinna och ska finna mig i att någon (den som tillverkar och säljer) påstår att det inte finns några problem för då är det så. Hur många behöver bli sjuka innan det är accepterat?
Jag tvivlar som sagt inte på att du mådde dåligt av spiralen. Vad jag kan läsa mig till så kontrolleras kopparhalten i kroppen vanligtvis i blodet, urinen eller möjligen genom leverbiopsi. Kolla 1177-länken tidigare i tråden. De vanliga symptomen på för mycket koppar i kroppen (mage och tarm i akut skede, levern på längre sikt) verkar ju heller inte överrensstämma med dessa biverkningar som du kallar kopparförgiftning.

Jag är inte skeptisk till att du drabbades av biverkningar, jag är bara skeptisk till diagnosen kopparförgiftning.

Jag tvivlar som sagt inte på att du mådde dåligt av spiralen. Vad jag kan läsa mig till så kontrolleras kopparhalten i kroppen vanligtvis i blodet, urinen eller möjligen genom leverbiopsi. Kolla 1177-länken tidigare i tråden. De vanliga symptomen på för mycket koppar i kroppen (mage och tarm i akut skede, levern på längre sikt) verkar ju heller inte överrensstämma med dessa biverkningar som du kallar kopparförgiftning.

Jag är inte skeptisk till att du drabbades av biverkningar, jag är bara skeptisk till diagnosen kopparförgiftning.
Precis som många BM vägrar acceptera att det öht finns biverkningar andra än ökad blödning. Tror du att några kopparprover togs när jag vandrade runt i vården? Det var ingen som ens frågade vad jag hade för preventivmedel. Har du läst de studier som finns om koppar i människroppar? Över längre tid? Hur de gjorde? Vi pratar inte akut förgiftning utan små doser över lång tid. 1177 är knappast en lämplig källa eftersom de, precis som praktiserande BM, utgår efter vad tillverkarna tagit fram eller vid helt andra förgiftningar med andra nivåer. Det går inte ens att anmäla till läkemedelsinspektionen eftersom kopparspiral inte anses vara ett läkemedel.

Om du nu stör dig på kopparförgiftning, vad skulle det då kallas? Det är ju inte en överkänslighet, jag har inga problem med kontakt med koppar i sig.

Om vi togs på allvar av sjukvården så skulle det kanske komma någon förändring men de allra flesta anmäler inte ens sina problem som biverkningar trots att det ÄR samma symptom och de försvinner när spiralen tas ut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 574
Senast: Sara75
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 141
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar