Kopellets till hästar?

Ämelie

Trådstartare
Nån fler som har erfarehnet av det?
Min häst har varit hos fodervärdoch har hållt sig kanonfin i hullet HELA (hon brukar falla ur i vanliga fall) vintern hon har då fått kopellets!

Funderar nästa på att köpa de til min andra svårfödda häst, men jag vet inte om det kan vara "farligt" på något sätt?

Vet en veterinär som gett det till sina fullblod och de har sett väldigt fina ut i hullet.

Sv: Kopellets till hästar?

Jag kan inte tänka mig att det är något farligt med att ge dem kopellets på något sätt. Eftersom det är förbjudet med animaliska biprodukter i deras mat nu förtiden. man kanske inte ska välja den mest energirikaste fodersorten som man ger till högmjölkande kor och slaktdjur.

Fast ska hästen gå upp i vikt är det kanske inte helt tokigt.. Ingen aning, bara gissar..

TS
Varför pratar du inte mer vetrinären som använt det?

Fast att hästen alltid fallit ur en viss tid kan ju bero på att du haft dåligt värde i ditt grovfoder. Först krävs ju en analys, därefter något slags kompliment om det visar sig vara dåliga värden. Egentligen spelar det ingen som helst roll vad man ger, huvudsaken är ju att det tillför något där det brister i ens foderstat. Har du haft dåligt grovfoder åt din häst ?

Många nöt- och grisfoder kan vara utmärkta och betydligt billigare än foder som kallas hästmat. Dessutom innehåller de aldrig ogräs, kryddor och annan kosmetika.

MEN det är viktigt att räkna på mängden stärkelse och mängden proteinkoncentrat så man inte överskrider vad som är lämpligt för häst. HH

Jag känner till en uppfödare som ger sina unghästar grispellets och räknar foderstater efter konstens alla regler. Som ajg har förstått det för de mycket av den där pelletsen. Han har avsevärt större andel hästar med lösa benbitar än andra uppfödare. Jag tror att det beror på fodret i det fallet. Men jag har inga vetenskapliga belägg och det borde ju inte kunna få den effekten på en vuxen häst.

Fast att hästen alltid fallit ur en viss tid kan ju bero på att du haft dåligt värde i ditt grovfoder. Först krävs ju en analys, därefter något slags kompliment om det visar sig vara dåliga värden. Egentligen spelar det ingen som helst roll vad man ger, huvudsaken är ju att det tillför något där det brister i ens foderstat. Har du haft dåligt grovfoder åt din häst ?

nej det har inte berott på dåligt grovfoder, vi har haft bra hösilage och fri tillgång. Men det är en rad andra saker som spelat in, men skillnaden är inte bara det att hon inte fallit ur utan hon har behövt mindre kraftfoder i allmänhet också.

Jag känner till en uppfödare som ger sina unghästar grispellets och räknar foderstater efter konstens alla regler. Som ajg har förstått det för de mycket av den där pelletsen. Han har avsevärt större andel hästar med lösa benbitar än andra uppfödare. Jag tror att det beror på fodret i det fallet. Men jag har inga vetenskapliga belägg och det borde ju inte kunna få den effekten på en vuxen häst.

Ger du unghästen för mkt stärkelse oavsett om det kommer från ”gris” eller ”häst”foder ökar risken för lösa benbitar. HH

Har ofta gett mina hästar samma foderpellets som vi ger våra mjölkkor, ett bra och prisvärt foder.

Kicki :)

Ger du unghästen för mkt stärkelse oavsett om det kommer från ”gris” eller ”häst”foder ökar risken för lösa benbitar. HH

Kan du inte förklara det lite närmare? När man beräknar en foderstat fyller man ju i mj, protein, kalcium, fosfor och lite annat beroende på vad man använder för program. Men hur räknar man ut hur mycket stärkelse som är lagom? Och hur tar en vuxen häst för mycket stärkelse?

Man har beräknat att en häst kan smälta stärkelse=ta upp den i tunntarmen i en maxmängd av 0,2-0,4 % av sin kroppsvikt per mål. En 500 kg häst kan alltså smälta 1-2 kg stärkelse efter tillvänjning. Nu varierar förmågan väldigt utifrån källan till stärkelsen. Havre tas upp bäst medan krossad korn tas upp mkt sämre t ex. Mikroniserad/poppad majs tas om lika bra som havre medan hel majs knappt tas upp alls. Om man överskrider stärkelsegivan ökar risken för problem i grovtarmen, fång och kolik mm.

Den andra aspekten som diskuterades i tråden var unghästar och stärkelse. Det finns en del studier som tyder på att om en stor del av energin i den växande hästens foderstat kommer från stärkelse så ökar risken för skelettproblem. Bättre enl dessa studier med energi från fibrer och fett. HH

Jag har fått tipset att köpa kopellets (mineraler) till min häst då hon har brist på koppar, nu ger jag henne nutrition boost (stavning?)

men har tänkt att prova ko mineraler till hösten...eftersom de finns med högt koppar innehåll, vilket jag inte har hittat i häst mineraler.

Jag tycker det är märkligt att bara för att det står "häst" på säcken/burken så blir det automatiskt mycket dyrare:confused:

Kanske skulle man gå över till att vara "ko handlare":rofl::rofl::rofl:

Jag tycker det är märkligt att bara för att det står "häst" på säcken/burken så blir det automatiskt mycket dyrare:confused:

Håller med dig! Ett bra exempel på det är Mantape för 14:- per rulle som sälj som eltape några hyllor bort för 7:- per rulle. Hästnäringen är lukrativ om man är på rätt sida.

Sara (som är på fel sida :crazy:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka