Köpartankar..

F

firebirdie

Ber om ursäkt om jag satt den här frågan i fel tråd, är ny här och hittade inte rätt :)

Jag är i hästköpartankar, vill ha en lugnare (lugnare temprament, vet att det är individuellt men ingen som är känd för att vara skvätträdd alltså :) ) häst eller d-ponny främst för körning och skogsridning. Vilken ras tror ni passar mig?
Jag är själv mest inne på nordis, haflinger, tinker men även friesern tilltalar mig.

Har haft häst innan och vet ansvaret osv men det var 8 år sedan och jag har hunnit glömma mycket och självklart har mycket ändrats med regler och sådant..

Vilket försäkringsbolag är bäst? Har folksam till mina hundar och de är bra, har de bra vilkor för häst med?
Vad ska jag se upp med?
Ge mig tips och råd :)

Sv: Köpartankar..

De haflingers som jag har sett har varit monster:D

En tinker eller varför inte en större Welsh Cob:idea:

Sen prioritera en ngt äldre välriden/ väluppfostrad.

om det är en ponny du söker, varför inte en korsningsponny (Sv. ridponny)? :) Dom kan se ut i princip hur som helst, och är oftast billigare än en renrasig. Sedan är ju alla hästar olika i temperamentet, men om du inte känner att "Just den rasen ska jag ha" av någon anledning, så skulle jag tro att det är bättre att läsa annonser o söka efter bra individer än efter den rasen.

Lycka till i letandet efter drömhästen! :)

En nordis prisvärda stabila ohc mkt trevliga som både rid ohc körhästar, har själv fem st som vi både tävlar trav, hoppning ohc dressyr med, nu finns det väl olika temperament på dem, men för det mesta så är de ju ganska stabila ohc inte speciellt "skvätträdda" men däremot kan en del vara lite buffliga...

Välkommen till forumet! :)

Ingen av de raserna du räknar upp brukar väl normalt vara "skvätträdda" men de haflinger och nordisar jag har haft kontakt med har varit väldigt starka i psyket även mot människor vilket kanske kan göra de lite svårare att "hantera".
Tinker har jag hört är mycket trevliga hästar och inte lika buffliga och envisa.
Frieser tror jag generellt är lite "skarpare" men jag vet inte alls där faktiskt ...

Hej, fick hem min fd travare för ett tag sedan, världens lugnaste, och finaste! Verkligen med underbart temprament! Travare är ju ofta mycket hanterad, inkörda unga osv. Det finns ju självklart mycket olika individer, så det gäller att åka ut och träffa och rida olika hästar, så hittar du nog din drömhäst som jag har gjort. :bump:
Finns travhästar som är små också om du inte vill ha en för stor häst.

Agria tycker jag är bra, då man har fast självrisk och inga procent utöver det.

Veterinärbesikta hästen!! Kan även vara bra att röntga den, min förra häst hade pålagringar som vi inte visste om, han blev halt efter ett halvår och sedan triangelmärkt. :mad:

Och om du känner tveksamhet för någon häst, vänta då, och kolla på andra!!

Mvh Speeda

Tinker!! Definitivt... Jag har folksam både till hunden och hästen, funkar jättebra. :-)

Jag tycker inte att du ska fixera så mycket på rasen - det är individen det handlar om.
Det finns nordsvenskar som är lugna som filbunkar och det finns nordsvenskar som är rena rama krutdurkar. Det finns halvblod som är flegmatiska och det finns halvblod som är hur ettriga som helst. Osv osv.

Angående försäkringsbolag så är jag mycket nöjd med Agria (tre hästaroch en hund).

Lycka till med ditt hästköp!

Immer

Senast ändrad:

Jag kan tycka att Tinkrarna inte är så homogena, det finns en hel del som är riktigt tok-spattiga. Aveln har väl inte varit systematisk precis förutom ett par generationer...
Däremot har du ju Welsh Cob som finns från jämförelsevis små och nätta, till riktiga "belgian Blue" som de har på B**ik i Dalarna.
Där har man ju avlat med strukturerat under längre tid och de har ett suveränt lynne.

Jag ska ha en sån som nästa häst, om bara islandskorsningen jag har nu hittar tölten. (enda felet med cobbarna är att de saknar tölt, jag vill ha minst två gångartshästar)

Jag vet åtminstone två kanonfina cobbar som är till salu just nu (inte mina) PMa om du vill ha tips för jag lär väl inte få lägga ut dem här...

Haflingers verkar ju...kokko :o letade haflinger till mor nu när hon skulle köpa häst o alla hade ngt problem av ngt slag...men dom är ju himlans fina. och såklart är dom individer...så det skiljer ju.

Tinker verkar helmysiga o alla jag träffat har varit kanon.

Tack för alla svar, jag ska ta rådet att leta individen och inte tänka så mycket på rasen.
Eftersom att jag har hund är jag nog lite insnöad på raser och deras användning :)

Det är nog mycket lättare att leta häst när man inte har en speciell ras i åtanke också, eller rättare sagt att hitta den häst man söker.
Själv har jag bara haflinger i tankarna, och har tre underbara individer. Helt olika varandra på många sätt, men med samma trygghet, glädje och arbetsvilja.

väljer man ras är det ju oftast att man är ute efter ett visst utseende...i slutändan så är alla hästar individer och ingen är den annan lik. Men ibland kan det kännas som vissa raser är väldig tlika varandra i sättet, på ngt sätt.

Ber om ursäkt om jag satt den här frågan i fel tråd, är ny här och hittade inte rätt :)

Jag är i hästköpartankar, vill ha en lugnare (lugnare temprament, vet att det är individuellt men ingen som är känd för att vara skvätträdd alltså :) ) häst eller d-ponny främst för körning och skogsridning. Vilken ras tror ni passar mig?
Jag är själv mest inne på nordis, haflinger, tinker men även friesern tilltalar mig.

Har haft häst innan och vet ansvaret osv men det var 8 år sedan och jag har hunnit glömma mycket och självklart har mycket ändrats med regler och sådant..

Vilket försäkringsbolag är bäst? Har folksam till mina hundar och de är bra, har de bra vilkor för häst med?
Vad ska jag se upp med?
Ge mig tips och råd :)

Jag tycker att det låter som att du letar efter en fjording! :idea:
Men som alla sagt, det är mer individen än rasen du ska titta på... sen är ju vissa raser mer lämpade till det du söker än andra.
Finns du i närheten av Sörmland så kan du PM:a mig för att komma o hälsa på våra pållar! (dock ingen till salu...)
Försäkringsbolag... :crazy: alla tycker väl sitt eget är bäst?
Har hållt mig till ett o samma under alla mina häst- och hundår och har aldrig ångrat mig en sekund... (dock ej F)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka