köpa valp; spaniel eller spaniel?

Sv: köpa valp; spaniel eller spaniel?

Vad bra! Faktiskt så tror jag att de flesta verkligt seriösa Springerspanieluppfödare inte säljer valp till en som inte är jaktintresserad. De flesta uppfödare vill gärna träffa en presumtiv köpare och utföra en liten intervju för att se om det är rätt person för den rasen! Det gäller nog de flesta raser tror jag - hoppas jag! :)

Rent krasst så finns det 2 varianter av springer och cocker - de jaktavlade och de utseendeavlade. Ingen jägare som söker en bra jakthund letar bland de utseendeavlade, likväl som ingen utseendeavlande uppfödare förväntar sig det. De flesta utseendeavlade har för lång väg till att bli hyfsade jakthundar för att jägare ska göra sig omaket, utan man satsar på en jaktvariant istället. Av jaktetiska skäl är det viktigt att bara de bra hundarna släpps ut på praktisk jakt. Övriga får hålla till godo med träning och tävling av annat slag.

Spanieln är bra på många saker, en typisk allroundhund, vilket gör att de flesta är nöjda bara de får någon uppgift som stimulerar psyke och fysik. Det behöver inte nödvändigtvis vara jakt. Lydnad, agility, bruks, viltspår etc. fungerar lika bra.

Sv: köpa valp; spaniel eller spaniel?

Jag tycker ändå att det är lite lustigt att du är intresserad en jakthund som varit avlad på att stöta fågel när det är just det du inte vill ha... Jag vet inte, men för mig skulle det kännas som ett litet omak. Dvs. extraarbete.

Nu vet jag att mycket är bortavlat på springer, men det finns fortfarande många hundar med mycket lust och lite förighet, de blir riktigt riktigt tungjobbade. Jag har bekanta som sliter med det och jag förlåter min hund allt när jag ser hur de kämpar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 867
Senast: AnneB
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: farin
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 158
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka