köpa unghäst ..

videnlis

Trådstartare
hur mycket kunde ni, hurdan erfarenhet hade ni och hurdan hjälp fick/behövde ni OM och när ni köpte en unghäst??

Sv: köpa unghäst ..

När jag köpte min första unghäst hade jag inte särskilt stor unghästvana. Jag köpte en valack som stod i unghästflock. I inackorderingen ingick verkning, så det behövde jag inte bry mig så mycket om.
När jag skulle rida in honom fick jag hjälp av min tränare; från första träningstillfället. Hon hjälpte mig flera dagar i veckan, speciellt i början av inridningen.
Jag hade inte klarat det speciellt bra utan min tränare (idag rider jag in och tränar andras hästar, utbildar mig till hippolog och kan säga att jag kunde för lite egentligen med min första häst, för att klara det själv). Har man ingen unghästvana och inte ridit in hästar förut rekommenderar jag INTE att köpa unghäst: om man inte har mycket hjälp (flera dagar i veckan, från dag1) eller har möjlighet att lämna iväg för träning och utbildning.

Min häst blev en mycket välutbildad häst och super trevlig ridhäst! tävlade på honom första gången när han var 5 utan större problem, men som sagt hade jag inte klarat det utan det stödet som jag hade då.

så tänkte jag också. att man bör ha den i ett stall var man får hjälp!
OM man skulle köpa sej en unghäst..

men vad räknas till unghäst? själv tycker jag att en 7 årig isis är rätt så ung..
vågar man köpa en 5-6 åring? eller är det 10+ som gäller för tantryttare som jag?

Unghäst för mig är 0-5 år (generellt), sedan bör de ha en bra grund och vara ridbara om än fortfarande under utbildning.
Ser inget problem med att köpa en 5-6 åring som är välinriden och man har möjlighet att få lite hjälp på vägen.
:)

Är 50+ och köpte mig en välutbildad 6-åring.
Visst det kostar mer men det är det värt i det långa loppet.
Nu har jag haft häst innan men det går inte att jämföra med min nya turbohäst.
Det är som att börja om med ridningen med så mycket vilja.
Så förutom utbildningsgraden och vilja finns det andra saker att ta ställning till.
Man vill ju gärna ha en häst som fungerar bra i alla lägen och inte är lättskrämd. Att utbilda hästen vidare kan man få hjälp med, men en häst som man inte litar på när man rider ut tex är svårare att rätta till.

Det är just det jag försöker intala mej själv. Att det kan få kosta denna gång.
Är 40 plus och vill ha en häst för de kommande 20 åren. Så en väl riden, trygg sak i lämplig ålder.. Kanske man kunde klara en 6 åring med hjälp.. Andra allternativet är en stabil äldre häst men då är det inte för 20 år frammåt.. Men det kanske det inte är ändå, man vet ju inte vad som händer nästa år, eller om 5...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mot alla väderlekar tog sig unghästarna genom dagens utmaningar på Falsterbo Horse Show. Både fem- och sexåriga dressyr- och hopphästar...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix