Sv: köpa unghäst ..
När jag köpte min första unghäst hade jag inte särskilt stor unghästvana. Jag köpte en valack som stod i unghästflock. I inackorderingen ingick verkning, så det behövde jag inte bry mig så mycket om.
När jag skulle rida in honom fick jag hjälp av min tränare; från första träningstillfället. Hon hjälpte mig flera dagar i veckan, speciellt i början av inridningen.
Jag hade inte klarat det speciellt bra utan min tränare (idag rider jag in och tränar andras hästar, utbildar mig till hippolog och kan säga att jag kunde för lite egentligen med min första häst, för att klara det själv). Har man ingen unghästvana och inte ridit in hästar förut rekommenderar jag INTE att köpa unghäst: om man inte har mycket hjälp (flera dagar i veckan, från dag1) eller har möjlighet att lämna iväg för träning och utbildning.
Min häst blev en mycket välutbildad häst och super trevlig ridhäst! tävlade på honom första gången när han var 5 utan större problem, men som sagt hade jag inte klarat det utan det stödet som jag hade då.