Janni
Trådstartare
Jag rider hos en tränare en del och har nu tänkt att köpa en vanlig sadel (alltså "ridhästsadel") som jag ska kunna använda på iaf ett par av dem. Jag markarbetar hennes hästar ganska mycket och känner att min sits börjar bli förstörd av att sitta och rida i träningssadlarna hela tiden. Det är inte heller så skönt att rida längre skogsturer i dem
Sadeln ska alltså passa flertalet fullblodsryggar på ett ok sätt och jag undrar då vad jag ska tänka på? Bomvidd (på ett ungefär), typ av sadel m.m. Har tänkt en med cutback (för alla höga mankar) och med en ganska rak bom? Någon som har erfarenhet?
Ekonomin är inte direkt på topp så måste köpa begagnat och sadel utprovare är det bara att glömma för tillfället...
Sadeln ska alltså passa flertalet fullblodsryggar på ett ok sätt och jag undrar då vad jag ska tänka på? Bomvidd (på ett ungefär), typ av sadel m.m. Har tänkt en med cutback (för alla höga mankar) och med en ganska rak bom? Någon som har erfarenhet?
Ekonomin är inte direkt på topp så måste köpa begagnat och sadel utprovare är det bara att glömma för tillfället...