köpa sadel som passar många fullblods ryggar?

Janni

Trådstartare
Jag rider hos en tränare en del och har nu tänkt att köpa en vanlig sadel (alltså "ridhästsadel") som jag ska kunna använda på iaf ett par av dem. Jag markarbetar hennes hästar ganska mycket och känner att min sits börjar bli förstörd av att sitta och rida i träningssadlarna hela tiden. Det är inte heller så skönt att rida längre skogsturer i dem :crazy:

Sadeln ska alltså passa flertalet fullblodsryggar på ett ok sätt och jag undrar då vad jag ska tänka på? Bomvidd (på ett ungefär), typ av sadel m.m. Har tänkt en med cutback (för alla höga mankar) och med en ganska rak bom? Någon som har erfarenhet?

Ekonomin är inte direkt på topp så måste köpa begagnat och sadel utprovare är det bara att glömma för tillfället...

Sv: köpa sadel som passar många fullblods ryggar?

Startrekk skulle kunna vara ett alternativ. Bomlös men stabil med järn fram, ser ut som en vanlig sadel.

Sv: köpa sadel som passar många fullblods ryggar?

Kieffer är det jag tänker på . Cutback, brukar ligga bra på hästar sv Fullblodstyp som är slimmade och ofta markerade mankar , stora bogblad. Dock så ryggen på fullblod kan ju variera kraftigt och det finns ingen direkt linje , många är rejält överbyggda och då blir den lite väl rak , passar fullblodsrygg som inte är särskilt överbyggd och som blir rakare under dressyrarbete . Tror din önskan är lite utopi eftersom fullbloden skiljer sig så mkt i fråga om ryggar .

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har precis köpt en ponny till dottern, men då den kommer från ett försäljningsstall så får vi ingen utrustning med. Och nu ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 189
Senast: Yrja
·
Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 457
Senast: finaste
·
Utrustning Har en unghäst som blir fyra i år och tyvärr växt ur sin Amerigo Vega hoppsadel. Till min stora sorg.Förmodligen räcker det att bredda...
Svar
3
· Visningar
1 383
Senast: Estivuz
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 909
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama