köpa sadel, bomlöst eller ej??

A

apache

ok.. måste köpa sadel,, vilka problem! snacka om ångest!

har i ett par år haft en westernsadel, men den passar inte längre hästen (19årigt vbl sto av "ridhästyp"). har ridit barbacka sen i vintras på grund av detta. har ett tag funderat på en bomlös, typ barefooten provred en sådan o tyckte den va helt ok.. har oxå fått för mig att wintecen me luft kanske kunde va nått men ja vet inte, har aldrig prövat en sån. vet inte om ja vill ha en "traditionell sadel."

ni som rider bomlöst, typ barefoot, glider padden under? (har hört att de diskuterats? ;)) är det stor skillnad på den o de från torsion (kvalite och funktion?)? hur tycker ni att den är, funkar den till typ dressyr, "kul i skogen" o "hysterisk galopp" :)..??
har oxå läst lite om flexion.. verkar bra men dom måste importeras?
någon som testat en sådan och hur var den? troligtvis är den för dyr för min plånbok.. :(

ni kanske vet nån annan typ av sadel?? världen e ju stor!

undrar oxå om de är någon som ridit me jaktkandar? bara nyfiken, (tror inte ja sett nån "vanlig" som använt de) hur trivs hästen med tungfriheten?
hört både dåligt och bra om detta som om allt annat,,

annars så diggar ja bettlöst ;)

tjo tjo//sus

Jag har en Torsion bomlös med deras egen pad och den glider INTE då fästanordningarna på padden gör att det är omöjligt för den att glida snett i förhållande till sadeln.

Du kan köpa en Barefoot som är billigare än Torsion och sen köpa en pad av Torsion då deras paddar är bättre. Kvalitetsmässigt så är nog Torsion bättre, men Barefoot är inte dålig och de är lika att rida i.

Min Torsion funkar kanon i skogen och på ridbanan men ta hem en sadel (torsion eller barefoot) på prov innan då man sitter ganska brett i dom och det är det inte alla som gillar.

Flexion måste importeras.

Har du kollat in Freeform? Finns Här.

Jag har haft Torsion på prov Endurance,väntar nu på Dresage på prov.Jag upplever sadeln kanon,glider inte fram som min andra dressyrsadel gör så fort jag gallopperar.Hästen verkar gilla den också.Har tyvärr inte prövat andra bomlösa sadlar.Bra med bomlöst är att sadeln passar oavsett om kusen ändrar form (vilket min gör :D)

tackar ;)

vad skall man ha för tjocklek på padden, TN fanns i olika?
//sus

Om du inte har en häst med "takformad" rygg så räcker det med den som är tunnare.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då står man med skadad unghäst För 2veckor sedan hände det, hittade honom i hagen ståendes med huvudet lågt o ville inte ta upp...
Svar
9
· Visningar
1 462
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För att göra en lång historia kort. Fick diskbråk mellan sista ryggkotan och första svanskotan för ca 3 mån sen. Med röntgen...
Svar
17
· Visningar
3 497
Senast: gylle
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka