Köpa ridkläder genom vårt företag?

mortill3

Trådstartare
Kan man köpa ridkläder genom sitt eget företag, trots att företaget inte är i hästbranschen? vore ju smidigt om man kunde det på ngt sätt....
OM det på kvittot står arbetskläder, el endast byxor, tröja etc, så kan man ju det, för då kan det ju vara arbetskläder likväl. Men jag tror det står ridbyxor etc på kvittona.
Är det ngn som vet?
PM:a gärna om man inte får skriva ut det här.....

Sv: Köpa ridkläder genom vårt företag?

såvitt jag har förstått (från min mamma som jobbade med bokföring) så är det bara skyddskläder och reklamkläder man kan köpa till företaget

Så som jag har uppfattat det så kan man precis som föregående sa, köpa skyddskläder och reklamkläder/produkter. Så om det bara finns en logga på kläderna (går att beställa hos tryckföretag) så ska det gå :)

så om jag beställer en ridjacka, el ett par ridbyxor, så krävs det att företagets logga står på dom, så är det ok? blir inte det en slags sponsring? sponsring är väl beskattningsbar?

nej det är inte ok. du får inte köpa saker för privatbruk på firman.
även reglerna runt reklamkläder är hårda och ett par ridbyxor kommer inte godkännas.

Då får det alltså inte stå "ridkläder" om man ska kunna nyttja att företaget får dra av momsen...utan hittar man ett företag som säljer ridkläder och kan skriva arbetsbyxor el så, så går det bra....?

Då får det alltså inte stå "ridkläder" om man ska kunna nyttja att företaget får dra av momsen...utan hittar man ett företag som säljer ridkläder och kan skriva arbetsbyxor el så, så går det bra....?

Nja.. har ditt företag ingen koppling till hästbranchen så är det inte ok. Varför skulle du behöva ett par ridbyxor som "arbetsbyxor" isåfall? och varför köper du arbetskläder till ditt företag (som sysslar med nåt helt annat än hästverksamhet) i en hästaffär?

jag undersöker bara möjligheten eftersom jag vet att många som har företag köper sina ridkläder på det sättet, och kan företaget dra av momsen, så kan vi genom att ta ut mindre i lön(det byxorna kostar utan moms) slippa momsen...vilket är en del pengar.... och det gäller kanske 1 köp om året. Precis likadant när man ser folk köpa PEAK jackor med en miniatyrlogga på ärmen, men det är ju också en sak som de har "privat" men som de genom att logga den slipper betala för den... Folk verkar nyttja sånt här ofta.

Du vill helt enkelt skattefuska.

Ja, det kan du göra om du hittar någon som vill medverka till bedrägeriet och du tycker det är värt de futtiga kronor det rör sig om.

Folk gör ju sådant hela tiden, men det är inte försvarbart enligt reglerna för det. Hur många privata små laptops till barnen har inte köpt in via föräldrarnas företag exempelvis... Att köpa ridkläder som ska användas privat med firmans regler är inte ens i en gråzon utan rent momsfiffel.

Det är inte bara momsen.

Kläderna är för privatbruk och därmed beskattningsbar förmån. Dessutom dras de som en kostnad i verksamheten, och därigenom blir det ju en minskad vinst/ökad förlust för företaget också.

Det är helt enkelt bara fusk och bedrägeri, på flera olika områden.

Kl

Men en företagare som jobbar med hästar får givetvis dra av för
ändamålsenliga arbetskläder som t.ex stövlar och skor med stålhätta.
Även reklamkläder för marknadsföring.
Även sponsring till tävlingspriser och till sponsrade ryttare är avdragsgillt.

Du vill alltså veta hur man skattefuskar på bästa sätt utan att bli påkommen? Vill du ha tips på hur man snattar utan att åka fast också? Eller kanske hur man förskingrar pengar från sitt företag?
Fantastiskt att folk faktiskt helt öppet ber om hjälp med kriminalitet och inte ser något fel med det....

Nästa gång du blir sjuk, betalar du allt själv då? Eller tänkte du börja betala vägunderhållet på de vägar du kör på själv? Eller skippa den statliga pensionen?

Skatten finns av en anledning. Som du utnyttjar varje dag!

Hjälm och säkerhetsväst borde väl också ingå där?

Ja, om företaget har en häst/stallverksamhet! men i det här fallet är det ju inte så och alltså får varken ridkläder, skor, hjälm eller säkerhetsväst köpas med företagets pengar.

Om grejorna behövs i verksamheten får självklart företaget köpa in dem. Men om de inte behövs för att tjäna pengar, är det inte en kostnad som hör hemma i företaget.

Om grejorna behövs i verksamheten får självklart företaget köpa in dem. Men om de inte behövs för att tjäna pengar, är det inte en kostnad som hör hemma i företaget.

Så har jag lärt mig av min far som har en skogsfastighet. Att det som inte kan motiveras som ett behov i företaget/skogsfastigheten/jordbruksfastigheten inte heller får köpas för dess räkning. Dvs om jag köper en motorsåg, stålhätteskor eller en arbetshäst så får jag dra av momsen. Men köper jag ridskor, dressyrsadel och en dressyrhäst är det ruskigt svårmotiverat ;)

Det handlar ju inte bara om momsen. Avdragsgillt handlar om det får dras av som företagets kostnader. D v s inte återföras för att vinstbeskattas.
.

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 481
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
Utrustning Jag har fullt schå så fort jag ändrar något i min egen utrustning, dvs köper nytt i en variant jag inte haft förut! :crazy: Tex så... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 231
Senast: Orkide
·
Utrustning Jag börjar bli äldre (30 nu) och har totalt hållit med hästar och i stall i drygt 20 år. När jag var yngre var det mycket viktigt för...
Svar
9
· Visningar
3 743
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II