Köpa kanin?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Vad ska man tänka på om man köper en kanin från en uppfödare? Jag har köpt mina tidigare kaniner i djuraffärer men tydligen är inte det så vanligt i Sverige.... Några sjukdomar man ska fråga om? Något i pälsen/huden man ska titta på? Några papper man vill se?

Sv: Köpa kanin?

Jag är uppfödare och skickar oftast med papper som intygar att de är friska och om den dör inom 2 veckor som inte du orsakat har man rätt till pengar tillbaka eller ny kanin. Som uppfödare ser man till att ej ha ohyra osv om man är seriös :smirk: En uppfödare kan du lite MER på, spec en som föder upp renrasigt och ställer ut eller en hoppkaninsuppfödare. I zooafärrer kan du dock få ohyra, fel kön mm. mm. Till ett zoo kan du inte få igen pengarna det får du oftast av uppfödare!

Är det inte vanlig att köpa kaniner i zooaffärer?
Jag skulle nog snarare säga att det är tvärt om vanligare att dom säljs där än från uppfödare och ännu ovanligare att det är uppfödare med en seriös uppfödning där man avlar på ras, temperament och friskhet. Däremot så kan det vara rätt vanligt att hitta hemmauppfödda kaniner i zooaffärer också.
Nackdelen med zooaffärer överlag är detta med ohyra, smittsamma sjukdomar, ovetskapen om hur det ser ut bakåt i leden på stamtavlan (mer osäkert om friskhet längre upp i ålder och om hur psyket är) och kanske fel kanin till fel ägare. Av uppfödaren har du ofta sedan tillgång till support när man undrar något samt seriösa uppfödare brukar kunna skilja kön åt. Uppfödare kan också lära dig saker som kloklippning mm.
Du vet bättre vad du får om du handlar av en uppfödare och du får livstidssupport för det mesta. Det står som en klar fördel framför zoodjur där du i bästa fall kan hitta djur från seriösa uppfödare.
Själv frångick jag reglerna när jag köpte honom:

normal_ninne.jpg

Så jag ger ett klart "kan du köpa av en bra uppfödare välj den varianten först".
Du vill inte ha marsvin i stället :angel:

Åh vad söt! :) Din kanin påminner mig väldigt mycket om hur mitt lilla murmeldjur såg ut när hon vad liten ;) Tyvärr har hon gått bort nu :cry:

I de zooaffärer jag ahr varit och frågat säger de att det är sällan de har kaniner för det är inte många som köper från en zooaffär....

Hur vet man att det är en seriös uppfödare då? Är det genom att dom har stamtavlor och har kunskap om rasen osv?

Det finns måååånga seriösa upfödare men folk vet inte om dem :crazy:

Om du går in här och annonserar : http://www.come.to/kaf

Tryck på kaninen och annonsera på köpes under köp & sälj
det är sveriges kaninavelsföreningars hemsida!

eller på www.kanin-net.nu

där hoppare och uppfödare samlas, forum och så registrerar dig!
Där har du oxå alltid råd och hjälp dygnet runt nästan :banana:

Finns flera nära halmstad! Gå gärna in på min hemsida oxå:

www.paradisets.kaniner.se

finns massa skötselråd, info, garantier osv utöver info om vår uppfödning och våra djur.

Vad lustigt.
Du hade bara behövt åka några mil söder ut så hade du hamnat i en zooaffär som stort sätt alltid har smådjur och köper upp från privata uppfödare när dom kan. Däremot kan man inte alltid avara säker när det är okända sådana hur seriösa dom är.
En seriös uppfödare känner sina linjer dom avlar på och vet vad för djur som finns i stammen. Dom vet att där inte är några ärftliga sjukdomar och skulle det komma fram så slutas det avla på dom linjerna. Dom brukar vara villiga att hjälpa till med support även när 2-3 år gått efter köpet och brukar vilja höra om sina avkommor ända tills avkommorna inte lever längre.
När det gäller kanin är ju temperament något att tänka på då en kanin med allt för stor dominans kan hävda revir vilket kan vara jobbigt när man tar dom ur buren odyl. Dåliga "nerver" och ett nervöst djur är ännu jobbigare och risken är ju stor att man tappar suget när det är så.
Min kanin var ju som tur snäll och har behållt sitt trevliga temperament även nu när han är 1 år och fortfarande okastrerad.

Jag har haft 2 dominanta honor och det gör inget om nästa kanin också blir dominant. Jag vill framförallt bara ha en som är snäll, frisk, inte är aggressiv.
Och så ska det vara en hona...

Jag ska ringa till några av upopfödarna i Skåne och halland så får jag väl se vad jag hittar..

Den där djuraffären som ligger där vid Biltema och Eko har ju kaniner. Dom verkar vara ganska välskötta också.

Japp. Vi handlar hundmat där. Vad attan heter den nu.. Zoobutiken eller något liknande. Jag gillar den affären, stort sortiment :)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 862
Senast: Scata
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 746
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar