Köpa hus ensam? Någon som har gjort det?

oviktig

Trådstartare
Att köpa hus tillsammans med en annan känns inte som några bekymmer med att kunna betala, underhålla och ta hand om det och vad det innebär.

Men att göra detta själv? Klarar man det?
Nu vet jag att många på Buke är övermänskliga (ta inte illa upp, önskar att jag oxå var sån, mer positiv och optimistisk), men jag är bara en "vanlig" människa, med ett vanligt jobb och ont om tid (pga heltidsjobb + häst ;)).

Men jag vill ha ett hus.

Så, hur mycket lägger ni ner på ert boende. Både i tid och pengar (driftkostnad + lån)?
Har du det själv eller tillsammans med någon annan?
Hade varit mkt intressant att få lite mer perspektiv.
Känns ju ändå som ett stort beslut.

Sv: Köpa hus ensam? Någon som har gjort det?

Jag köpte visserligen mitt hus tillsammans med någon annan men sen -98 har jag bott själv och klarat mig bra. Hur mycket olika saker kostar vet jag inte exakt men jag för över 6000 till ett konto för huset varje månad och de pengarna räcker och blir över. Jag bor alltså billigare än de flesta som bor i lägenhet. Sen beror det ju så klart på vad man har för krav på standard och moderniseringar och vad huset kostar, dvs hur stort lån man har. Hur som helst, det går hur bra som helst.

Jag har.

För mig var det ett enkelt beslut. Jag hade liten inkomst och en hyra för min tvåa som inte var hållbar i längden.

Jag köpte ett litet hus på landet. Lånet plus övriga kostnader är ca tvåtusen lägre än för lägenheten.

Desstom har jag nära till skog och mark. Jag behöver inte åka bil till svampställena, jag kan odla en stor del av vinterns grönsaksbehov. Det betyder mycket för min själ också ;)

Det som behöver göras på gården kan jag leja för, eller ta hjälp av kompisar.

Jag eldar med ved och har en skapligt ny panna. Veden köper jag av en granne och staplar in under sommarmånaderna.

Jag tycker inte att huset ställer så mycket större krav på mig än lägenheten. Lite skottning, vedeldningen och gräsklippningen är inte så betungande. Faktum är att jag nog hellre knatar bakom gräsklipparen en stund än sitter i lägenheten och tittar ut över en asfalterad parkering....

Jag bor billigt, jag mår bra av naturen och djurlivet och det är MITT. Känns tryggare än i lägenheten.

Kan spela klassisk musik på högsta volym utan att irritera grannarna :D

Ja, köpte mitt första hus 2003 när jag var arbetslös och ensamstående med två barn som då var 7 och 8 år. Sålde det 2010 då mina föräldrar dog och jag löste ut min syster ur deras gård och flyttade dit.

Lånen ligger på ca 4000 kr/månad, jag har ett lån för huset och så har min syster och jag ett gemensamt lån för marken för den äger vi fortfarande gemensamt. Sedan tillkommer el (har bergvärme) och sophämtning/slamtömning.

Jag tror att jag bor bra mycket billigare än jag skulle göra i en lägenhet och framför allt bor jag mycket trevligare!

Huset var ganska nyss tilläggsisolerat och brädfodrat (ca 10 år sen) och jag la nytt tak förra sommaren. Skulle behöva byta fönster men det får vänta ett tag. Annars behövs inga större renoveringar.

Jag har också ett vanligt jobb på heltid, häst och två ungar som nu är 17 och 18.

Köpte hus för lite mer än ett år sedan.
Månadskostnaden för huset har legat på 4500 kr vilket blir 1000 kr mindre i månaden jämfört med bostadsrätten jag bodde i tidigare. Då har jag idag 102 kvadrat + nästan 1000 kvadrat trädgård. Lägenheten var på 55 kvadrat med en liten uteplats.

Flyttade från en liten småländsk stad till litet samhälle en mil utanför. Har mindre än 10 minuter till jobbet.

Helt underbart att få sköta sig själv utan någon som lägger sig i :)
Investerade i en robotgräsklippare i augusti förra året när den gamla gräsklipparen lade av. Dyrt men helt klart värt pengarna om man som jag har mycket gräsmatta. :love:

Måste gräsmattan vara jämn för att gräsklipparen ska göra ett bra jobb?
Vi har en hel del gräsmatta så vi har åkräsklippare men det blir inte alltid snyggt pga ojämnheter i gräsmattan.
Ojämnheterna varierar år från år så det är inte helt enkelt att få gräsmattan jämn.

Min gräsmatta är långtifrån jämn, den är gropig som bara den men jag tycker resultatet är ok. De riktigt djupa groparna får man fylla igen först så gräsklipparen inte kör fast bara :)

*kl*

Jag gillar inte den här tråden. Den spär på mina tokiga idéer om att köpa hus och jag som precis kommit till någon slags insikt om att jag är nöjd med den fina lägenheten jag har. ;)

*kl*

Tack för alla era svar!:)

Jag kollar frenetiskt på hus hela tiden. Men det känns liksom inte som att rätt hus vill dyka upp, då jag gärna vill ha ett hus på landet, men samtidigt inte mitt ute i skogen.

Jag kollar en del på driftkostnaden, jag hoppas kunna hitta ett hus med driftkostnad på mindre än 30.000 kr/år. Gärna mellan 20.000 - 25.000/år. Är det helt tokigt tänkt? Eller är det bara små fritidsboenden som har så låg driftkostnad?

Mitt problem är ju att jag vill köpa ett hus för framtiden, sas. Där min familj kan bildas och växa upp. Men om man är själv, så känns det samtidigt lite over kill. Men vill inte heller köpa ett hus att ha tillfälligt, tills det blir dags för ett större. Då jag levt i en kappsäck senaste 4 åren, behöver jag äntligen få ett hem, som jag trivs i och kan landa i och som jag vill förvalta och planera och fixa med. I dagens lgh har jag ingen ro alls. Känner mig hemlös utan en fast punkt.

Jag kollar en del på driftkostnaden, jag hoppas kunna hitta ett hus med driftkostnad på mindre än 30.000 kr/år. Gärna mellan 20.000 - 25.000/år. Är det helt tokigt tänkt? Eller är det bara små fritidsboenden som har så låg driftkostnad?

Beror på vad du räknar in i driftskostnaden och hur stort huset är...
El får du leta förmånliga avtal till, uppvärmningen bör vara vettig - solpaneler till tappvarmvattnet sommartid sparar massor. Sophämtningen kan du glesa ur med hjälp av kompostering. etc.

Jag köper ved för 10' /år, gör av med runt 800 kr i el/månad och till det kommer sopor, slamtömning och försäkring. Varmvattnet går på el.

Jag bor på 74 kvm och fyra rum i ena huset samt 30 kvm i det andra. Hus nr 2 har iofs ingen boende vintertid.

Tycker inte dina krav verkar konstiga. Rätt hus finns! Fortsätt leta, rätt som det är dyker det upp.

men vart bor du for att ha svart att hitta driftkostnader under 30 000/ ar?

vi var och kollade pa ett stort hus idag med en estimerad driftkostnad pa 27. 500 per ar. Det tycker vi later for mycket och vi ar sakra pa att vi kan fa ner det da uppvarminingen ligger pa mycket mer an det "ska" i deras estimering.

Tack!
Det gav mig lite hopp :)

Inglorion
Vad var det för uppvärmning på det huset?
Tycker att ett "normalt" hus, sådär 120 kvm med 4 rum varav 3 sovrum, trots vattenburet uppvärmningssystem av något slag, ligger på en driftkostnad på upp mot 30´.
I driftkostnaden vill jag räkna in
*försäkring
*uppvärmning
*hushållsel
*vatten/avlopp
*sophämtning
*eventuell sotning

Är det något jag missat där?

Det är ju svårt att hitta "rätt" hus på "rätt" plats och till "rätt" pris.

Hur dyrt är det egentligen att bygga nytt?
Man kommer ju förhoppningsvis att ha ett par år som är underhållsfria när det gäller huset.

Det känns som man kan hitta ett vettigt hus för 1.000.000 kr. Men sen kostar det ju lika mycket till att bygga det?! + tomt och anslutningsavgifter.

Förmodligen för dyrt när man är själv :meh:.

Vad det kostar att bygga beror ju dels på vad det är för hus du vill ha och vad tomten kostar. Får du tomten gratis att Farbror Sven sparar du ju nån krona. I min del av landet kostar det mellan 2-3 miljoner att bygga ett normalt hus i villakvarter.

Vi har just köpt ett hus med låg driftkostnad ca 20 000 per år. Är dock ett litet kedjehus på ca 85 kvm. Kommer bo tokbilligt :)

Kruxet är dock att vi inte vill flytta men det är en annan historia. I huset vi bor idag tror jag bara uppvärmningen går på 25 000 så det känns jättelyxigt att få så låg driftskostnad. vi är mer eller mindre tvingade av kommunen att flytta, de ska bygga ut en kombiterminal och vill riva hela vår by, känns jättesurt. Men det som talar till vår fördel är att döttrarna nyligen flyttat hemifrån och vi kan skaffa oss mindre och smidigare boende, vilket det kommer bli. Vi måste dock renovera både badrum och kök samt lite tapetsering men när det är klart blir det billigt och bra boende.

Så ge inte upp det går att hitta hus med låg driftskostnad även om det är en del fix som måste göras innan man är nöjd.

Tack!

Inglorion
Tycker att ett "normalt" hus, sådär 120 kvm med 4 rum varav 3 sovrum, trots vattenburet uppvärmningssystem av något slag, ligger på en driftkostnad på upp mot 30´.
*försäkring
*uppvärmning
*hushållsel
*vatten/avlopp
*sophämtning
*eventuell sotning

Tycker de flesta hus man tittar på ligger under 30.000 kr/år i driftskostnader.

Vi betalar ungefär 25.000 kr i uppvärmning/hushållsel, vatten/avlopp/sophämtning ungefär 8500 kr/år, försäkring 5500 kr/år, sotning+ved 3000 kr/år.

Men då har vi direktverkande el o .ett hus på 264 kvm boyta. :)

Vi betalar runt 7000 kr/mån.

det var pellets :) vilket ar ratt dyrt, men smidigt ;) (vattenburet system). Sen fick jag veta igar att pannan var en olje panna fran borjan som dem satt in en insats i, en ren pellets panna drar mindre :)

Vi funderar dock pa att byta till en ved panna, men vi kommer deffinitivt kopa en luftvarmepump direkt vi flyttar in ock en insats till den oppna spisen.

Sen blir det tillaggsisolering av vaggarna om nagra ar nar insidan ar renoverad.

Det ar ett hus med 5 rum, exakt kvadrat meter kommer jag inte ihag med strax over hundra iaf.

Listan du har visat upp val ungefar korrekt ;) vi har plogning ocksa av nagon anledning :cautious: huset ligger precis bredvid en landsvag sa jag vet inte riktigt vad det ar som plogas.......

Hur mycket tid vi lagger ner vet jag inte an, men massor blir nog svaret :p det ska helrenoveras inne, vi tar badrummet innan vi flyttar in och forhoppningsvis har vi rad med koket pa en gang ocksa da det redan star insatser till ett nytt kok i ladan som vi forhoppningsvis kan anvanda.

Tack!

Inglorion
*försäkring
*uppvärmning
*hushållsel
*vatten/avlopp
*sophämtning
*eventuell sotning

Jag har exakt det "normala" huset du tittat på :)
Men jag har eluppvärmt + luftvärme och sen kan jag om jag vill och orkar tända i kamin och vedspis i köket (inte använt den sen jag flyttade in i nov-2009)
Tror mina drift kostnade är ca 20.000 eller snarare under.

Jag har själv gått i samma tankar under våren och var och tittade på ett hus som jag blev så intresserad av att jag gick till banken och grottade ner mig i alla siffror. Tyvärr kom vi ganska snabbt fram till att dagens räntor (som visas i bolånekalkylen man kan göra på de olika bankerna) är väldigt låga och när man tar lån måste man beräkna på betydligt högre räntor eftersom de kommer att gå upp igen så småningom. Alltså stämde ju inte den kostnaden som visades där, utan det var betydligt högre!

Jag fick hjälp av banken att gå igenom alla kostnader och kan ju dela med mig av lite schabloner som de använde, kan ju säkert variera lite från bank till bank också.
Lagfart 1.5% av köpeskillingen plus en fast avgift på 1.825:-
Pantbrev 2% på pantbrev som behövs tas ut plus 1375:-
Detta tillkom ju då på själva köpet.

Sen till de löpande kostnaderna
Amortering 1% på lånedelen per år.
Ränta 7%
Driftskostnader beräknade de enligt schablon till 45000 per år, vilket enligt mig låter mycket, men då räknade de på värdeminskning och underhåll för alls. Finns säkert många som har betydligt lägre driftskostnader, men detta var som sagt bankens beräkning som de ansåg att man bör klara av att betala/lägga undan för att de skulle ge lånelöfte. (kan ju skilja mycket från olika banker).

För min del blev siffrorna väldigt mycket högre från att jag räknade själv med hjälp av internet till att jag gick till banken. Största boven var ju såklart räntan och driftskostnaderna som skjöt i höjden ganska rejält. Plötsligt hamnade jag på en månadskostnad på runt 11 000, istället för 5-6 000 som jag hade räknat med. Då räknade vi på 7% ränta, och lån på 1200000.

Så jag får vänta ett litet tag tills jag ligger med lite mer marginal. Just nu så är det precis så att det hade gått ihop, och då räcker det ju att vara sjuk en vecka för att det ska skita sig, inte kul! Men inom ett par år så räknar jag med att jag har min lilla hästgård, oavsett om jag är singel eller ej! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 091
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård