Köpa hund

A

amanda00

Min mamma och jag funderar på att skaffa hund, eller mest min mamma egentligen. Vi har haft hund tidigare och sådär men det var ett tag sen sist så har lite funderingar.

För det första så har vi tittat på en blandras där mamman är dansksvensk gårdshund/phalene och pappan är renrasig dansksvensk gårdshund. Vad tycker ni om denna blandningen? Negativt/positivt?

För det andra så är det lite problem med tiden... Mamma är för tillfället inne på att skaffa valp och vi har hunddagis som kan ta hand om valpen dagtid. Mamma har tänkt på ett ungefär såhär:

Måndag:Hunddagis. Lämnar vid 8, hämtar halv 5.
Tisdag: Hunddagis. Lämnar vid 8, hämtar halv 5.
Onsdag: Hunddagis. Lämnar vid 8, hämtar halv 5.
Torsdag: Ensam hemma. Varannan vecka: blir ensam vid kvart i 9, hemma kl 2. Varannan vecka: blir ensam vid halv 11, hemma kl 2.
Fredag: Ensam hemma. Blir ensam vid kvart i nio, hemma kl 2.
Lördag&söndag: Vi är hemma.

Jag tycker det låter som på tok för mycket för en valp att vara ensam så mycket, men mamma säger att kollegorna på hennes jobb minsann har det så och det går så himla bra. Jag var inte född när vår hund som vi hade tidigare var valp så jag har aldrig haft en valp, så mamma vet ju bättre på den fronten. Men regerar ändå på att det är för mycket tid för en valp, även en fullvuxen hund(???) att vara ensam.

Så, ja vad tycker ni? Kan vi skaffa hund?
(förlåt för att det blev så långt)
:D

Sv: Köpa hund

Jag hade personligen inte lämnat en valp hemma själv alls den första tiden..

Vi började inte lämna vår hund ensam kortare tider förrän han var omkring 6 månader.. Nu när han är strax över året är han ensam max 5h om dagen, vilket är ytterst sällan iallafall...

Jag tycker det beror på hur din mamma tänkt lösa det till valpen har blivit större. För en liten valp är ensamheten för lång och hunddagis finns det väl vanligen en minimiålder på? Sen är det oerhört individuellt och beroende på hund. Mina hundar har nog varit bortåt året när det lämnats ensamma så pass länge. MEN jag har ett fritt jobb, kan jobba hemma och har därför heller aldrig haft någon anledning att skynda på ensamhetsträningen. Och jag har heller aldrig haft några problem med den... tror det kan vara en risk när valpen "måste" läras vara ensam till ett visst datum.

Rörande blandrasen: har aldrig stött på den korsningen. Generellt tycker jag att om man har vissa "krav" på vilka egenskaper hunden skall ha är det mycket, mycket säkrare att titta på en renrasig hund. Sedan finns det naturligtvis avvikande exemplar, men det är mycket större chans att få vad man letar efter.

Att hitta en bra och seriös uppfödare är också viktigt. Enda möjligheten att få bort oseriös avel/hundproduktion (av såväl renrasiga hundar som blandraser) är att inte köpa valparna som kommer ur sådana kombinationer. Jag tycker att man - oavsett ras eller blandning - skall kunna få svar på frågan vad målet med kombinationen var. Svar som inte är "vi hoppades på söta valpar med fin färg".:D

Lycka till!

Tack för ditt svar! Precis allt det jag sa till mamma!

Ang. hunddagis så har vi kollat upp och de har bra erfarenheter av valpar osv, så där är det inga problem. Det var inte min fråga riktigt, utan mer om en hund kan vara ensam de tiderna. Förstår självklart att det inte är det optimala att lämna en liten hund ensam mycket.

Men det går att ha en vuxen hund med det schemat eller?

Ang. blandras så är det bara något vi sett på annons så inget jätteseröst, bara undrade om någon har erfarenhet och tankar kring den blandningen och vad som kan vara positivt med att blanda de två.

Till övriga: Gärna fler åsikter kring schemat! :D

Nej, jag håller med dig. Men anser du att schemat skulle fungera på vuxen hund? Vi skulle kanske kunna fixa hunddagis 5 dagar i veckan... Skulle det fungera då tycker du?

Bara för att andra lämnar sina valpar så länge betyder inte det per automatik att det rättfärdigar att lämna valpen ..

Säg till din mamma att om hon vill ha en hund som mår dåligt och med största sannolikheten får problem att lämnas ensam så ska hon göra precis som hon planerat!

På en vuxen hund: Absolut! Det kan till och med vara bra för hundarna att få vara lite ensamma och koppla av några timmar för sig själv. Jag, som får ha med mina hundar till jobbet, brukar lämna dem hemma efter lunch några dagar i veckan. Bra att underhålla ensamhetsträningen och skönt för vovvarna att slappa utan mig några timmar ;)

Men för en valp är det alldeles för mycket ensamtid. Valpen har ju inte lärt sig att vara ensam än.

Ja det sa jag! Men tänkte för säkerhetsskull höra att jag hade rätt i det jag sa! Jag sa till min mamma att det är bättre att människor som KAN ta hand om en valp och har tid med den köper den och att vi köper en vuxen hund istället och isf att vi får skaffa en dagmatte eller något liknande.

Tack för ditt svar, ska muntra upp mamma med det - att vi iaf kan skaffa vuxen hund! :)

Vuxen hund är ju ett bra alternativ! Det ä roligt med valp, men mycket roligare med hund! Har själv skaffat mig en "vuxen" för ett par månader sedan.

Pratade med mamma nu och hon förstår ju själv att det inte var så bra så som hon tänkte sig med valpen... Men nu säger hon att vi inte alls ska ha hund, hon tycker att vuxna hundar ofta har mycket i bagaget.. Hur fick du tag på din hund? Hade den mycket i bagaget så att säga? Berätta gärna lite om den om du vill! :)

Jag fick tag på min via min rasklubb. Jag ville inte ha någon problemhund, bara en vuxen hund så att säga. Så jag hälsade tog red på varför han skulle placeras om, var och hälsade på hunden och hade honom sedan på prov i två veckor innan jag bestämde mig. Då hade jag ju lärt känna honom och visste att han inte är någon problemhund. Visst är han ouppfostrad, men inget jag inte klarar av med lite hjälp från andra duktiga hundänniskor :)

Min hund idag sex år var sex månader när vi köpte henne.
Hon är väldigt egensinig och så men det är mera rasen, då hon skötter sig bättre än sin kullsyster. Som en bekant till mamma äger. De köpte sin av uppfödarn.
Det är en Chow-Chow.
Hon kunde varken sitt eller ligg. Men var rumsren och kunde vara ensam. Det krävde litte träning innan hon kunde sitt, och vi försökte gå valpkurs med henne, men när hon redan kunde sitt, ansåg de att det var det man kunde kräva av en hund av den rasen.
Det enda baggaget hon har, är att hon inte uppskatar när främande hundra är för närgångna.
Annars hon den messt charmerande hund jag kan tänka mig.

Det låter ju som en bra idé, på det sättet kan man ju få den hundrasen man vill ha ändå! :) Tack för ditt svar :)

Vuxen hund: schemat helt OK (alltså förutsatt att hunden även som vuxen är på dagis de nämnda tiderna)

Valp: På tok för mycket ensamtid.

...Är vad jag tycker...

Och det är INTE bara hundar med problem somomplaceras; folks familjesituation förändras, någon får- hemska tanke- ett allergiskt barn elle en äldre människa blir för gammal för att orka med sin hund etc, etc. Fundera på de raser som kan var intressanta o kolla in rasklubbarnas hemsidor:)! Så skaffade vi vår då fyraåriga springer som omplacerades p g a skiljsmässa. Alldeles vanlig vovve (förtutom att han är världens finaste förstås ;)...).

Lycka till :)!

Senast ändrad:

Tack så mycket för svaret! :bow:

Förstår att det finns små guldklimpar :D men det verkar vara svårt att hitta sådana bland alla "problemhundar" eller vad man ska säga. men får se hur vi ska göra. Mamma ska eventuellt ringa på en hund imorgon! :D

Fast ni har ju inte letat vuxen hund särskilt länge, vad jag förstår ;). Tror mycket är fördomar om att det skulle vara sämre att skaffa en vuxen hund. Låt det ta tid- det gör väl inget om det tar en månad eller två att hitta RÄTT hund.

Lycka till!

ne det har du rätt i! jag har bara kollat runder på lite annonser och det var det intrycket jag fick.

Bestäm er för vilka raser som är intressanta o titta på rasklubbarnas sidor i stället! Blocket kan så klart funka det med, men chansen är nog större att träffa rätt om man tittar hos rasklubbarna :)!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka