köpa hopphäst

K

kmbabe

nu ska jag äntligen få köpa en häst :D
såhär är det, jag har haft hyrhäst/hästar jag ridit till i 2 ½ år nu, så nu är det dags att köpa en ponny.
jag har ridit i snart nie år och tävlat LB både hoppning och dressyr.
jag vill tävla upp till lokal LA i hoppning och kanske dressyr upp till enkla LA-program.
jag behöver hjälp nu, vad ska man kolla efter,och akta sej för när det gäller hästens kroppsbygnad,och vad ska man titta på specielt för att få en fin och hållbar hopphäst?
vad är en ultimat kroppsform för en hopphäst?

jag låter som om jag inte kan någonting om detta, men jag har inte mycket erfarenhet av hästköp...funderar på att låta någon hjälpa mig, typ anlita någon att hitta den ultimata ponnyn, någon som vet vad det kostar? :angel:
:)

Sv: köpa hopphäst

LA hoppning finns inte på lokal tävling, bara regional och uppåt.

Till saken:
med kraven att ponnyn ska gå LA/LA så finns det många ponnyer att välja på. Det är ingen särskilt hög nivå så det svåra för dig är nog att välja ;)
Jag vet inte hur gammal du är men det jag skulle rekommendera som förstaponny är en rutinerad läromästare som vet vad den sysslar med. Lätt att hantera, lasta, klippa, rida ut på ensam och dylikt. Det gör inget om den är lite äldre, särskilt inte om den är riden på ett korrekt sätt och varit hel tidigare i livet.

Kolla tävlingsresultat så att annonsen stämmer och gärna också efter färska resultat.
Provrid, eventuellt mer än en gång.
Prova saker som att hämta ponnyn i hagen, hoppa olika typ av hinder och om du får möjligheten så prova ponnyn ute i skogen.

Lycka till med ponnyletandet :D

Sv: köpa hopphäst

Om du har tävlat tidigare så kanske du har nån tränare som kan hjälpa dig att titta på hästar? Om inte tränaren kan åka med så ta med nån annan som kan filma och så visar du filmen för din tränare. Så gjorde jag och det funkade jättebra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: Grazing
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar