Köpa hö direkt på fältet?

Bellafjella

Trådstartare
Jag undrar en sak som jag har funderat på.

Man ser fler och fler annonser om att man kan köpa höbalar direkt ute på fältet.

Men är det så bra egentligen? Finns det något negativt med det?

Eller är det bara en reaktion på något nytt och ovant? :confused:

Sv: Köpa hö direkt på fältet?

ja du måste väl torka det själv när du tar hem det. Man brukar ju låta höet ligga nått dygn med fläcktarna på. Annars möglar det nog..

Jag undrar en sak som jag har funderat på.

Man ser fler och fler annonser om att man kan köpa höbalar direkt ute på fältet.

Men är det så bra egentligen? Finns det något negativt med det?

Eller är det bara en reaktion på något nytt och ovant? :confused:

Det är ett sätt för bonden att undvika det som faktiskt kostar mest i höskörden: arbetskraft och el till torken!

Har du egen tork och vet hur du ska hantera den för att få ett fullgott resultat så kan det vara intressant. Men tänk på att höet du köper ute på vallen ska vara mycket billigare.

Några ungefärliga siffror som kan ge ledning för att värdera prisskillnaden för att hantera 3-10 ton småbalshö efter skörd vid ett skördetillfälle: inhyrda tonåringar (70-100:-/tim) för lastning och hantering (1000 - 1500:-), elkostnad 3-5 dagar körning av medelstor skulltork 1000:-. Transportkostnader och avskrivningar på fordon?

Normalpris hö, torkat inkört och klart: 2,50:-/kg exkl moms vilket innebär att 3 ton kostar 7 500:-, 5 ton kostar 12 500:- och 10 ton kostar 25 000:-. Det är dyrt att starta torken för små mängder hö och därför så anser jag att det bör skilja minst 50 öre, gärna 1:- per kilo om det ska vara värt det. Förutsättningarna är att du har bra transportmedel (traktor med kärra), billig arbetskraft och en bra skulltork.

Ibland går det bra att få höet torrt utan skulltork men ofta blir det problem med mögel. Det många kallar "snustorrt" håller en TS-halt på cirka 75-80%. Sluttorkat hö har en TS på 84%.
84% TS innebär att det är 160 liter vatten kvar i ett ton hö, 75% TS innebär att det är 250 liter vatten kvar. På ett parti om 3 ton är det cirka 300 liter vatten (=två badkar) som ska torkas bort på torken!

Fast är det torrrt och bra väder när höet skördas behöver det inte alls mögla för att man tar det direkt från åkern utan att ha egen skulltork.
Vi gjorde tex ofta det, då vi köpte av grannen som var mkt bra på hur hö ska skördas och torkas men som inte hade lagringsmöjligheter själv till allt hö han tog, och därför sålde från åkern. Det är ganska vanligt.

Det möglade inte på hela vintern, om det inte var extremt vått och fuktigt väder då översta lagren kunde bli fuktigt ibland om man inte hade skyddat dem. (och egen skulltork att sätta på är inte fel självklart)

Man måste ha bra luftgenomströmning där man förvarar det dock, och inte storbalar utan allra helst löspressade balar eller mindre hårdpressade. Gärna stor yta som en gammaldags loge med dörrar man har öppna medan det torkar (och springor i väggarna som det är i gamla logar:D).

Jag säger det bara för att det alltså beror helt på, om man ska köpa från åkern, med rätt förutsättningar går det utmärkt även utan egen skulltork.

Men det ska vara bra väder när höet skördas, helst sol varmt och blåst de dagar man håller på, dvs då det ligger på åkern och vänds, och balas. Har man koll på det så. Är det regnigt och osäkert väder under de dagarna rekommenderar jag också egen skulltork.
Gissa varför bönder under alla generationer haft ont i magen runt hösskörden:crazy:

I övrigt har du rätt i att det självklart ska vara biligare.

Oj, jag har då aldrig fått betalt i pengar för att jag har hjälpt till med skörd! Ska ut och hjälpa en granne med pressningen nu, har fått ett antal balar som "betalning". (Men jag hjälper ju till för att det är min granne, inte för att få betalt.)

Ok nu förstår jag lite mer - tackar för det! :)

Men det är ju bara att konstatera att det absolut inte är något för mig att köpa hö på det viset. Vi har ingen tork och luftgenomströmningen på loftet är inte det bästa.

Hm, intressant tråd! Vi har köpt hö direkt ifrån fältet i två år nu.
Vädret har alltid varit bästa tänkbara. Vi har ingen skulltork men ett stort och luftigt loft. Sen saltar vi alltid höet mellan raderna och över hela. Innan hösten så täcker vi allt med halm. Fungerar kanonbra! Gjorde analys på höet i år hade kanonvärde + att ts:en låg på 84% alltså färdig torkat enligt vad strajder skrev här ovan.

Ursäkta för dumma frågor men jag har nyss köpt hö, dock endast ett hölass då bonden inte har mer till mig. Jag köper det dirket från åkern, men jag har ingen skulltork, blir höet förstört då? Och hur mycket kostar en skulltork? Vad menas med att salta höet?

När man saltar höet lägger man salt mellan varven. Jag strödde salt mellan vartannat varv på balarna och alltid på det översta lagret. Sedan klädde jag in balarna med halm. De två senaste vintrarna har varit så fuktiga.

Hur mycket salt går åt? Ska det vara vanligt salt som man köper i mataffären eller? Så höet hinner inte torka om bonden har det i en hövagn i ca 1 månad? Är det svårt att bygga en skulltork? Jag har hö som räker i ca 2 månader från och med om 2 veckor. Hinner höet blir dåligt om jag har det på min loge utan någon halm? Då jag nyss köpt stall så är skullen helt tom, högt i tak, trägolv.

Hur mycket salt går åt? Ska det vara vanligt salt som man köper i mataffären eller?
Det är vanligt kosalt (NaCl) så det går att använda vanligt grovsalt från affären om man är rik. Annars så köper man en säck på granngården. Se till så att du inte får fel, du ska absolut inte köpa vägsalt!

Så höet hinner inte torka om bonden har det i en hövagn i ca 1 månad?
Det viktiga är att torka snabbt! Sluttorkningen ska ske på 2-4 dagar för att det inte ska mögla inne i balarna. Låter man det bara ligga på kärran så torkar det sakta om det inte redan är sluttorkat från vallen.

Är det svårt att bygga en skulltork?
Det är bara en enkel tunnel av träribbor med en fläkt i ena änden. Det är inte dyrt att bygga. Installerar du en tork går försäkringspremien upp och att köpa en begagnad fläkt är förenat med en hel del risker (brand!). Elinstallationen ska göras av en behörig elektriker. Strömförbrukningen ska man inte underskatta, det kostar som att värma upp en normal villa mitt i vintern!!! Vi räknar med att det kostar mellan 1000 och 1500:- per inlägg i vår lilla tork.
Kör du torken vid fel tillfälle så kan du förstöra hela skörden genom att blåsa in vatten i balarna.

Vi köper havssalt på granngården. Köpte två säckar på totalt 50kg salt och har ca 5 ton hö. Vi saltar mellan varven och klär inte in höet i halm förrän till hösten. Förra sommaren när det regnade en del så klarade sig vårt hö kanonbra med bara salt över sommaren. Men det gäller att man får in snustorrt hö när man tar ind et direkt från fältet. Som sagt gjorde vi analys på vårt och då låg ts halten på 84%.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 528
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka