Köpa häst

Hrannar

Trådstartare
Ska köpa en kallblodstravare och undrar om ni skulle bett få hästen röntgad i benen, fastän den går igenom böjprov o vet.besik. och aldrig visat hälta hos förra ägaren?
Hästen har nämligen aldrig startats pga hälta , står det på nätet.....vad göra?
Hästen står LÅNGT iväg så åker jag upp så tar jag med den hem :-)

Sv: Köpa häst

Hör med vet vad den tycker. Men är du osäker så är det ju bättre att göra en undersökning för mycket än för lite. Hoppas annars att ditt köp går bra. De är ju trevliga hästar.
Lycka till.

Det beror ju också på hur mycket du får betala för hästen. Om du köper en häst för tex 10 000 kr är det ganska dyrt att röntga hästen - kostar väl ca. 4 000 kr. Fast allt är ju inte pengar...

En annan aspekt är ju: Hur ställer sig Försäkringsbolaget till denna häst? Kanske de sätter en reservation på hältor pga detta? Bäst att kolla det också tycker jag.

Beror på priset på hästen. Om hästen inte startade en gång för länge sen så behöver inte det vara diskvalificerande. Ta reda på vilken diagnos som ställdes och vilken behandling som hästen fick. Vet du inte diagnosen så vet du inte heller vilka leder du ska röntga.

Att man säljer av en häst som inte snabbt blir lönsam i travet behöver inte alls innebära att det är några problem att köpa den som ridhäst. Det är ju lite olika filosofier bakom travet resp hobbyridningen.

Att man säljer av en häst som inte snabbt blir lönsam i travet behöver inte alls innebära att det är några problem att köpa den som ridhäst. Det är ju lite olika filosofier bakom travet resp hobbyridningen.

Men det är fortfarande viktigt att hästen går att försäkra som ridhäst utan reservationer, tycker jag.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka