Köpa häst utan pass...

S

sisu

Om man köper en häst utan pass nu efter nyår och man på en gång ordnar alla papper och skickar in. Åker man på en massa böter eller är det personen som ägde hästen vid årsskiftet som får ta följderna av att att passhandlingarna inte kommit in i tid??:confused:

Sv: Köpa häst utan pass...

de är ägaren som får böta och som får fixa passet, inte köparen.
tror ja iallafall.

Den som ägde hästen vid årsskiftet är (var) skyldig att se till att hästen hade pass. Om det inte skedde och det nu är du som är ägare av den passlösa hästen vet jag faktiskt inte vad som händer. Förmodligen blir det enklast om du ordnar med passet och alla kostnader. Man borde kunna kräva den f.d. ägaren, men det kostar nog mer än vad man vinner om denne krånglar.

Luleå skrev:
Den som ägde hästen vid årsskiftet är (var) skyldig att se till att hästen hade pass. Om det inte skedde och det nu är du som är ägare av den passlösa hästen vet jag faktiskt inte vad som händer. Förmodligen blir det enklast om du ordnar med passet och alla kostnader. Man borde kunna kräva den f.d. ägaren, men det kostar nog mer än vad man vinner om denne krånglar.

Började fundera över detta eftersom det står i många hästannonser att hästarna inte har pass.

Men har hittat en perfekt sällskapsponny till min häst nu som har pass.:bump: :bump: :bump:
Var bara lite nyfiken hur det ligger till.:confused:

har du köpt hästen efter årskiftetet och den ine har pass och du skickar in papprena direkt så är det ingen fara. Tror knappast att de ha resurser att åka runt i hela Sverige och granska pass....

köp hästen och ordna med papperna själv.
men dra av det från inköpspriset, det skulle jag ha gjort

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama