köpa häst som haft EN patellupphakning

E

evaliz

Skulle ha köpt en ny häst förra veckan, men dagen innan vetbes ställdes hon in i box (normalt lösdrift) och hade fått en relativt lindrig upphakning. Häster i fråga är en islandshäst, född 2004 och har för övrigt varit frisk och inte tidigare haft problem med upphakning. Ägaren kommer nu att rida henne några månader,klättra mycket samt ge B-vitamin för att sedan provosera, dvs ställa i box för att se om det kommer tillbaka. Sedan undersökas på klinik.

Det är en mycket fin och lovande häst som jag gärna vill ha hur skulle ni ha resonerat inför köp?

Sv: köpa häst som haft EN patellupphakning

Jag skulle inte chansa.
Jag skulle kräva röntgen :)

// M

Naturligtvis skulle jag röntka hästen. Dey hade jag tänkt göra även innan. Vet dock inte om problem med patella kan upptäckas vid röntken?

Unghästar kan få patella som växer bort!

Patellaupphakningar uppstår ofta när hästen har stått stilla en stund (box), så länge den går på lösdrift kommer det förmodligen inte märkas.

Köp av patella häst:
*vad hästen ska användas till promenad ridning tävling
Tävling nja (operation ja) Promenadridning inga problem om den är lindrig
*Hur ska hästen stå uppstallad
Box nej lösdrift ja

Bra att veta: Häst med patella kan gå i genom besiktning med böjprov utan annmärkning.

Är risken för fortsatta problem större el mindre när det uppträder så här pass sent (5år) Ambitionen med hästen är viss tävling

Hej!

Vad kul att du hittat en häst som du verkligen gillar! Jag har rätt mycket erfarenhet av patellaupphakning och rent generellt skulle jag köpa hästen ändå om det verkligen var rätt häst.
Jag hade en ponny under flera år som jag tränade mycket för att få bort hakningen. Hon skrittades långa pass, klättrades mycket och fick mycket långsamt galopparbete. Tillsammans med b-vitaminer höll detta hakningarna i schack. Hon tävlades i lättare klasser i dressyr och hoppning utan problem.

Jag hade ett halvblod i träning som däremot fortsatte haka och fick problem i galoppen på volten när samlingaren ökade, så då opererades hon och har sedan använts som ridhäst och tävlats i hoppning och fälttävlan medelsvår nivå.

En kompis egen uppfödning, sv ridponny, fick hakning tidigt trots att han föddes upp enligt konstens alla regler och opererades därför redan som 2-åring då det uppenbarligen begränsade hans vilja att röra sig vilket ju blir en negativ trend och försämrar hakningen ytterligare. Efter op blev han helt återställd och har tävlats i hoppning och western utan problem under flera år.

Sammanfattningsvis kan man säga att min och min veterinärs erfarenhet av patellaupphakningar är att de flesta går att hålla under kontroll med träning, går inte det är det en rel enkel op (görs hemma av en del vet fortfarande) med mycket god prognos där de allra flesta lever ett "vanligt" hästliv med träning och tävling på icke elitnivå utan problem.

Röntgen känns inte aktuellt, har aldrig hört talas om att man röntgar för detta, diagnosen är ju ganska enkel att ställa och jag tror knappast det syns på röntgen.
Är du beredd att ta den risken att det kan bli en op med konvalescens osv så är mitt råd: köp hästen! Kan ju vara ett skäl att pruta dock, eftersom det kan medföra kostnader för dig i framtiden. Det är så stora risker ändå när man köper häst så ett fel som går att åtgärda tycker jag personligen spelar mindre roll, då om verkligen hittat SIN HÄST förstås!

Lycka Till, vad du än bestämmer dig för!

Glömde din fråga om betydelsen när det uppkom, som tidigare nämts så kan unghästar få hakning under en extrem tillväxtperiod t ex, där hakningarna senare försvinner. En vuxen häst som har hakat lär alltid löpa risk att börja haka igen eller haka mer i samband med sjukdom, dåligt med motion el likn. men kan å andra sidan också tränas i form igen om det gått tidigare!

Hej
Mitt råd NEJ NEJ
Jag köpte en 6åring med samma symtom.
röntgade och alla sa ingen fara bara han blir tränad lite så blir det bra
Det kostade mig 86000 + en massa tid, träning och tårar och det sluade med att jag fick triangelmärka honom. Nu går han som sällskap och kan inte ens följa med på promenad utan att det märks av i veckor.
han är nu 8.

Kan inte precis råda dig om hur du ska göra.
Men tänkte berätta om min patellahäst.
Han är en 2 årig isishingst. Köpte honom i juli -08. Där han kom ifrån gick han på lösdrift, men här stallade vi upp honom när vintern kom. Då började det komma lite upphakningar, varje morgon när han kom ut blev det så.
Men nu har jag inte sett några hakningar på, jag vet huuur länge! Så det verkar ha försvunnit. Han leker och har sig med kompisen i hagen dagarna i ända :D
Så han har väl musklat på sig och så har det blivit borta.

Är meningen att han ska bli min tävlingshäst när han blir stor, är inte ett dugg orolig för det faktiskt :)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 900
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 232
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Är i fullfärd att köpa häst, har hittat en som låter perfekt, har inte vart och provridit än men det är planerat. Men, han har haft...
Svar
9
· Visningar
1 569
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka