Sv: köpa häst som haft EN patellupphakning
Hej!
Vad kul att du hittat en häst som du verkligen gillar! Jag har rätt mycket erfarenhet av patellaupphakning och rent generellt skulle jag köpa hästen ändå om det verkligen var rätt häst.
Jag hade en ponny under flera år som jag tränade mycket för att få bort hakningen. Hon skrittades långa pass, klättrades mycket och fick mycket långsamt galopparbete. Tillsammans med b-vitaminer höll detta hakningarna i schack. Hon tävlades i lättare klasser i dressyr och hoppning utan problem.
Jag hade ett halvblod i träning som däremot fortsatte haka och fick problem i galoppen på volten när samlingaren ökade, så då opererades hon och har sedan använts som ridhäst och tävlats i hoppning och fälttävlan medelsvår nivå.
En kompis egen uppfödning, sv ridponny, fick hakning tidigt trots att han föddes upp enligt konstens alla regler och opererades därför redan som 2-åring då det uppenbarligen begränsade hans vilja att röra sig vilket ju blir en negativ trend och försämrar hakningen ytterligare. Efter op blev han helt återställd och har tävlats i hoppning och western utan problem under flera år.
Sammanfattningsvis kan man säga att min och min veterinärs erfarenhet av patellaupphakningar är att de flesta går att hålla under kontroll med träning, går inte det är det en rel enkel op (görs hemma av en del vet fortfarande) med mycket god prognos där de allra flesta lever ett "vanligt" hästliv med träning och tävling på icke elitnivå utan problem.
Röntgen känns inte aktuellt, har aldrig hört talas om att man röntgar för detta, diagnosen är ju ganska enkel att ställa och jag tror knappast det syns på röntgen.
Är du beredd att ta den risken att det kan bli en op med konvalescens osv så är mitt råd: köp hästen! Kan ju vara ett skäl att pruta dock, eftersom det kan medföra kostnader för dig i framtiden. Det är så stora risker ändå när man köper häst så ett fel som går att åtgärda tycker jag personligen spelar mindre roll, då om verkligen hittat SIN HÄST förstås!
Lycka Till, vad du än bestämmer dig för!