Köpa häst med sommareksem?

Sabara

Trådstartare
En kompis till mig har hittat en ponny hon är intresserad av. Hästen är verkligen perfekt på alla sätt och vis, man kan väl lugnt säga att vi båda lyckades kära ner oss rätt duktigt i den vid provridningen :love: Förutom den "lilla" detaljen att den enligt ägaren har lindrigt sommareksem :(

Hästen är 11 år och ägaren hade haft den i några år, för varje sommar så hade eksemen blivit bättre och i somras hade det endast varit lite i svansen och nån fläck i manen. Det enda hon gjorde åt eksemen var att hästen gick med betesreducerare och att hon klippte ur svans och man för att lufta lite. Med eksemtäcke så trodde hon att hästen skulle blir helt symptomfri.

Det är ju verkligen inte rätt säsong att köpa en eksemhäst nu men hur hade ni gjort? Dels kan man så klart aldrig veta vad som menas med "lindrigt" då man själv inte sett det och dels vet man ju aldrig om det blir värre efter en flytt..

Frågar man runt så verkar alla dra öronen åt sig så fort man nämner ordet eksem. Skulle ni ha chansat om det i övrigt var drömponnyn eller fortsatt leta vidare? :cautious:
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag har en eksemhäst på foder. I början när jag rrd honom som ridskoletjej och medryttare hade han fruktansvärt mycket eksem, ser på 2-3 år gamla bilder att han är nästan helt utan man. Men jag tvekade inte en sekund att ta över honom. I sommar har han klarat sig bättre än något annat år sen han fick eksem, enl. Ägaren. Det efter en flytt. Nu är manen lite tunnare på ett ställe där han hade sitt enda sår i manen.
Men att flytta kan lika gärna göra att det går åt andra hållet. De flesta säljare vill tona ner besvären men även om den får kraftiga eksem till sommaren behöver inte han/hon ha ljugit.
Att sköta en eksemhäst tar tid och det är besvärligt med täcke hela sommaren. Om hästen får värre eksem måste du se på när han/hon kliar sönder sig :( inte kul alls
Men visst kan det vara värt att köpa den ändå. Tänk efter och undersök Hur mycket insekter det finns där hästen ska stå och om den kan söka skydd. En sval, mörklagt ligghall med plastremsor för öppningen utnyttjas flitigt sommartid och där är nästan helt insektsfritt! Lycka till och tänk igenom köper som trots allt kan bli lyckat!
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Tycker hästägaren verkar vara en lat oseriös snåljåp som inte skaffat eksemtäcke! om hon nu tror den då blir helt symtomfri:banghead:
Eksemhästar har ett helvete och om man inte gör allt för att lindra symtomen skall man ingen häst ha...

Tycker en del nonchalerar sina hästar även när de har svåra eksem.. men själva gnäller de över ett par myggbett.

Som du så klokt säger så vet vi inte vad ägaren anser vara lindrig eksem..och vill man sälja en häst så kanske symtomen blir lindigare i hästägarns ögon än vad det innebär för hästen..

Och har den haft symtom i flera år så är den en eksemhäst med allt vad det innebär,att tex byta miljö till ny ägare kan ju få eksemet att gå crazy också.

Jag hade också dragit öronen åt mig..
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Inte lätt att ge råd. Jaq har haft eksemhäst, den fick det det tredje året jag hade honom.
Även om pållen har lindrigt eksem så ska den tvättas å smörjas o täcken ska tvättas, lagas å lappas.
Det blir en massa merjobb men är du bara beredd på det så....
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Betesreducerare begränsar maten inte eksemet. Finns inga lindriga eksem.
Det finns välskötta eksem där det inte ens märks att hästen har eksem. Så borde alla eksemhästar ha det.
Att klippa ur svansen gör ingen större nytta förstår inte varför. Man kanske tror att det blir mindre jobb??? Symtomfri med täcke, varför har då hästen inte det?
Jag har sett hur lindriga eksemhästar ser ut under täcket med bristfällig skötsel:mad:
Det är mycket jobb på sommaren med eksemhäst då den för att må bra måste in på box eller knottfri lösdriftshall på natten minst 6 mån om året.
Bor man i ett knottfritt område så kan man kanske få lite enklare skötsel.
Var beredd på att det inte blir några sommarsemestrar om man inte har avlastning och hjälp med hästen då.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag skulle inte köpa en eksemponny, för jag är för bekväm av mig för att hålla på med smörjor och annat som behövs för att underhålla dem. Och jag är också av åsikten att en ponny ska kunna få leva ett gott ponnyliv, inkluderat att gå ute utan täcke på sommaren.
(mitt enda accepterade undantag är den ponny som nämns nedan)
B Finns inga lindriga eksem.
Mjo, det kan man nog säga att det gör. Eller möjligen väldigt lättskötta, om du hellre vill kalla det så. Jag har haft en ponny som kunde låta bli att klia av sig manen om man bara sprayade henne med UltraShield. Och då gick hon ändå i en hage med rejäla trädstammar att skrubba mot vid behov.
Hon var sån genom hela livet (blev 20 år), både här och hos tidigare ägare.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Säljaren till hästen har ett eksem täcke som hon skulle skicka med om man köpte hästen och ville ha det. Hon däremot hade inte behövt använda sig av täcket sista sommaren eftersom hästen då hade varit symtom fri. Däremot så vet man ju inte hur eksemen visar sig om hästen flyttar och beroende på vad den är känslig mot.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

En kompis till mig har hittat en ponny hon är intresserad av. Hästen är verkligen perfekt på alla sätt och vis, man kan väl lugnt säga att vi båda lyckades kära ner oss rätt duktigt i den vid provridningen :love: Förutom den "lilla" detaljen att den enligt ägaren har lindrigt sommareksem :(

Hästen är 11 år och ägaren hade haft den i några år, för varje sommar så hade eksemen blivit bättre och i somras hade det endast varit lite i svansen och nån fläck i manen. Det enda hon gjorde åt eksemen var att hästen gick med betesreducerare och att hon klippte ur svans och man för att lufta lite. Med eksemtäcke så trodde hon att hästen skulle blir helt symptomfri.

Det är ju verkligen inte rätt säsong att köpa en eksemhäst nu men hur hade ni gjort? Dels kan man så klart aldrig veta vad som menas med "lindrigt" då man själv inte sett det och dels vet man ju aldrig om det blir värre efter en flytt..

Frågar man runt så verkar alla dra öronen åt sig så fort man nämner ordet eksem. Skulle ni ha chansat om det i övrigt var drömponnyn eller fortsatt leta vidare? :cautious:


Som du säger är det fel tid att köpa en eksemhäst/ponny nu. Men om ponnyn har kliat sig väldigt mycket under sommar så borde det synas fortfarande, svans/man växer inte ut så snabbt.

Jag har tyvärr bara en erfarenhet och den är inte bra. Min kompis köpte en islänning, där talade dock inte säljaren om att hästen hade eksem så det blev senare en sak i tingsrätt. Det blev väldigt många och dyra veterinärräkningar för dom den sommaren med den hästen.

Dock så lånade dom ut hästen tidigt i våras och förklarade att hästen har eksem och kompisen började smörja redan i februari/mars och fodervärden fortsatte sedan och satte eksemtäcke väldigt tidigt. När hästen smörjades och fick täcke tidigt så klarade den denna sommaren väldigt bra och hon behövde inte behandlas av veterinär en enda gång. Och den hästen hade allvarlig eksem, så visst går det! Men det kan vara jobbigare, man får räkna med att ha eksemtäcke och dom är inte jätte tåliga och inte billiga heller om man vill ha ett bra.

Min vän fick mycket information om eksemhästar och det berodde även på fodret.

Sen har min syster haft en ardenner med allvarlig eksem och den höll sig också jätte fin när man var medveten om problemet och smörjde och tvättade ordentligt.



Jag hade nog dock inte köpt en häst med eksem. Jag är lite av åsikten av att man inte ska köpa sig problem, för problem dyker oftast upp även med den bästa häst/ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Betesreducerare begränsar maten inte eksemet.

En del säger ju att det hänger ihop med fodret och att det inte är bra med för mycket protein för eksemhästar, därav betesreduceraren som jag förstod det.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det är _Anniz_ som kom in i tråden som funderade på att köpa den aktuella hästen :)
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag har haft tre eksemhästar. Det jag gjort är att skippa sommarbete på dom och haft dom uppstallade året om med daglig utevistelse såklart. En har gått med eksemtäcke, dom andra två klarade sig utan. Det beror på vart man står med hästen också. Vill inte ha hagar med träd. Smörjer regelbundet på eksemperioden. Man lär sig hantera det med tiden.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Vi köpte som oerfarna hästägare två stycken islandshästar med eksem. Jag kan säga att vi inte var beredda på allt jobb det innebär. Första somrarna såg hästarna hemska ut och kliade sig som galningar. Det är inte roligt att se! Efter några år lärde vi oss och nu idag efter 16 år i vår ägo är den som fortfarande lever nästan symptomfri på somrarna. Men för hennes del är det inget gräs, alltid täcke och mycket prob-oil.
Men det är mycket pyssel under somrarna och man blir väldigt låst eftersom hästen ska in vid 17-tiden då knotten börjar komma fram igen. Sedan är det ridningen under sommaren. Här där jag bor är det ridning mitt på dagen eller ingen ridning alls på grund av all knott på kvällarna. För att inte tala om alla eksemtäcken som ska tvättas och lagas...
Nej jag för min del har bestämt mig, aldrig mer en eksemhäst oavsett hur fin hästen är.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Mjo, det kan man nog säga att det gör. Eller möjligen väldigt lättskötta, om du hellre vill kalla det så. Jag har haft en ponny som kunde låta bli att klia av sig manen om man bara sprayade henne med UltraShield. Och då gick hon ändå i en hage med rejäla trädstammar att skrubba mot vid behov.
Hon var sån genom hela livet (blev 20 år), både här och hos tidigare ägare.

Hos dig ja, men inte nödvändigtvis säkert att samma häst hade haft så lindrigt på ett annat ställe, det man med säkerhet kan säga om eksem är att det i allra högsta grad är miljöbetingat bland annat.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Det här med fodret fick min vän med islänning också höra från flera håll!

Ja och många fodrade då sina hästar mycket magert, vilket resulterade i att problemen ofta eskalerade pga undernäringen istället.:crazy:

Grönt gräs ger ett högre insektstryck, insekter trivs i fuktig bördig mark.

Men för den saken skull behöver de inte vara utan gräs för det, man kan alltid stalla in hästen den tiden som har det högsta trycket av insekter. Skymning och gryning.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag vet inte om jag hade vågat lita på ägaren att det blivit bättre o bättre, o att den i år knappt hade någonting. Folk ljuger, lämnar ute sanningen etc alltför ofta när de gäller försäljning.

Varför skaffa en problemhäst när det finns hur många friska o krya som helst, problemen kommer oftast ändå.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Ja och många fodrade då sina hästar mycket magert, vilket resulterade i att problemen ofta eskalerade pga undernäringen istället.:crazy:

Grönt gräs ger ett högre insektstryck, insekter trivs i fuktig bördig mark.

Men för den saken skull behöver de inte vara utan gräs för det, man kan alltid stalla in hästen den tiden som har det högsta trycket av insekter. Skymning och gryning.


Ja det kan jag tänka mig! Men min vän lät sin häst gå på bete, undvek dock att ha henne i hagar nära vattendrag och köpte något specialkraftfoder som var svindyrt men som skulle vara bra.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag har en eksemhäst (islandshäst), som fick eksem som 6-åring, är idag 16. Så jag har hunnit prova lite olika behandlingsmetoder, som visat sig vara lite olika effektiva.

Det jag sett som viktigast är att sköta om eksemet med lämplig "smörja" - jag använder nuförtiden Horsol med gott resultat - samt att ha eksemtäcke och gärna insektsspray. Med dessa relativt enkla åtgärder går hästen på normalt sommarbete, dvs ute dygnet runt från maj till oktober, ungefär. Vi har då hyfsat öppna, blåsiga marker vilket jag tror bidrar till att det fungerar så bra som det gör. Han kliar inte av sig man eller svans, men blir ibland mjällig/skorvig och får enstaka sår. Då smörjer jag mer under en period, och det brukar få symptomen att lägga sig igen.

Det där med att protein i fodret skulle förvärra eksemet tror jag inte ett ögonblick på. Jag har en svårfödd häst som jag ofta behöver tillskottsfodra med ex-vis lusern, som är proteinrikt, och jag tycker snarare att det har GOD effekt på eksemet. Tror att ju bättre form hästen är i generellt, desto bättre klarar den eksemet. Så att ha en väl balanserad foderstat blir viktigare med en eksemhäst!

Jag har också både gjort erfarenheten själv och sett den på andras hästar att ett välskött eksem tenderar att bli lindrigare och lindrigare för varje sommar - det lönar sig alltså både på kort och lång sikt att sköta eksemet noga. Ju duktigare man är på det, desto lättare får man det i längden... :-)

Trots mina relativt goda erfarenheter av häst med eksem, är jag tveksam till om jag skulle köpa mig en häst med känt eksem. Det ÄR ju en risk, det kan man inte komma ifrån. Man vet inte hur hästen kommer att reagera på flytt, foderbyte och andra stressmoment, och det finns fler hästar i världen, man behöver inte köpa sig problem...
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Hos dig ja, men inte nödvändigtvis säkert att samma häst hade haft så lindrigt på ett annat ställe, det man med säkerhet kan säga om eksem är att det i allra högsta grad är miljöbetingat bland annat.
Just den hästen bodde på flera olika gårdar hos sin förra ägare, som flyttade runt en del mellan olika hyrda gårdar. Det var aldrig mer än så. Hon bodde bara de sista 2 åren hos mig.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Jag har en eksemhäst (islandshäst), som fick eksem som 6-åring, är idag 16. Så jag har hunnit prova lite olika behandlingsmetoder, som visat sig vara lite olika effektiva.

Det jag sett som viktigast är att sköta om eksemet med lämplig "smörja" - jag använder nuförtiden Horsol med gott resultat - samt att ha eksemtäcke och gärna insektsspray. Med dessa relativt enkla åtgärder går hästen på normalt sommarbete, dvs ute dygnet runt från maj till oktober, ungefär. Vi har då hyfsat öppna, blåsiga marker vilket jag tror bidrar till att det fungerar så bra som det gör. Han kliar inte av sig man eller svans, men blir ibland mjällig/skorvig och får enstaka sår. Då smörjer jag mer under en period, och det brukar få symptomen att lägga sig igen.

Det där med att protein i fodret skulle förvärra eksemet tror jag inte ett ögonblick på. Jag har en svårfödd häst som jag ofta behöver tillskottsfodra med ex-vis lusern, som är proteinrikt, och jag tycker snarare att det har GOD effekt på eksemet. Tror att ju bättre form hästen är i generellt, desto bättre klarar den eksemet. Så att ha en väl balanserad foderstat blir viktigare med en eksemhäst!

Jag har också både gjort erfarenheten själv och sett den på andras hästar att ett välskött eksem tenderar att bli lindrigare och lindrigare för varje sommar - det lönar sig alltså både på kort och lång sikt att sköta eksemet noga. Ju duktigare man är på det, desto lättare får man det i längden... :-)

Trots mina relativt goda erfarenheter av häst med eksem, är jag tveksam till om jag skulle köpa mig en häst med känt eksem. Det ÄR ju en risk, det kan man inte komma ifrån. Man vet inte hur hästen kommer att reagera på flytt, foderbyte och andra stressmoment, och det finns fler hästar i världen, man behöver inte köpa sig problem...

Så har jag skött min och det är ingen som tror eller ser att min har det. Dessutom går han ute hela somrarna utan uppstallning morgon och kväll.
 
Sv: Köpa häst med sommareksem?

Att ha eksemhäst innebär jobb och kostnader. Det är skitjobbigt och ibland undrar man hur man tänkte.

Med det sagt kan jag säga att jag har två eksemhästar.
Jag ångrar ingen av dem! Båda köptes med vetskapen att de har eksem. Båda är idag så pass "friska" att de är symtomfria bara de har sina täcken på sig.

Om man trivs med hästen och är beredd att lägga den extra omvårdnaden och kostnaden, då är det inget att tveka på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 249
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 085
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp