Jag står i färd att köpa häst och har fallit för en vacker vit connemara på 14 år. Hästen har allt jag söker och jag hade köpt den redan vid provridningen, om det inte vore för att den har skimmelmelanom vilket får mig att tveka. Hästen har ett pingisbollstort melanom under svansen och ett par till ärtstora i samma område. Ägaren har nyligen gjort en grundlig undersökning på klinik och ingen förekomst av melanom finns invärtes, de är inte heller maligna knölar utan det rör sig om vanliga "skimmelknölar". Det är främst den större knölen under svansen som bekymrar mig. Enl ägaren har den funnis så länge hon ägt hästen (många år) men har växt på senare år. Hästen är i övrigt fullt frisk.
Om man läser på och hör sig för med andra hästmänniskor så verkar det vara mkt vanligt med melanom på skimmlar, och att de sällan ställer till med bekymmer. Samtigt finns ju en viss procent där melanomen faktiskt orsakar problem... Anledningen till att jag tvekar är att jag nyligen tvingats avliva en häst som drabbades av en rad hälsoproblem, och jag vet inte om jag orkar med ännu en sväng med sjuk häst. Samtidigt känns det svårt att hitta en prickfri häst om man söker en häst som är lite äldre.
Vad är era erfarenheter av skimmelmelanom? Skulle ni köpa en häst under de förutsättningar jag beskrivit?
Om man läser på och hör sig för med andra hästmänniskor så verkar det vara mkt vanligt med melanom på skimmlar, och att de sällan ställer till med bekymmer. Samtigt finns ju en viss procent där melanomen faktiskt orsakar problem... Anledningen till att jag tvekar är att jag nyligen tvingats avliva en häst som drabbades av en rad hälsoproblem, och jag vet inte om jag orkar med ännu en sväng med sjuk häst. Samtidigt känns det svårt att hitta en prickfri häst om man söker en häst som är lite äldre.
Vad är era erfarenheter av skimmelmelanom? Skulle ni köpa en häst under de förutsättningar jag beskrivit?