Köpa häst med hovsprickor?

nyponros

Trådstartare
Min kompis ska köpa d-ponny och har hittat ett sto som verkar jättetrevlig!
Hon verkar ha allt det min kompis letar efter, med ett minus, problem med hovsprickor.
Är det något man bör bli avskräckt av?
Hur stora problem kan det bli med sprickor?
Kan det funka bra om man sköter om dem ordentligt eller är det risk för långa viloperioder osv?

/nypon som inte har några erfarenheter alls av det här.

Sv: Köpa häst med hovsprickor?

Själv skulle jag aldrig köpa en häst som har problem med sprickor, kanske inte vissar att den har ngt problem nu men den kan ju få det senare.
Kan ju fungera om man ger hästen biotin lr vad det heter eller smörjer hovarna ofta.

Låt en hovslagare titta på det!
Vissa sprickor är "bara" ytliga andra värre.. Kompisen köpte sin unghäst för ett tag sedan och han har hovsprickor, men hovslagaren var eller är inte ett dugg bekymmrad över detta då dom inte är djupa! Och efter ngra verkningar ser dom riktigt fina ut, efter ngt år så kommer dom vara kanon!

Jag är inte expert på hovar men jag vet att det kan gå väldigt illa med hovsprickor. Jag hade som någon annan föreslår bett en hovslagare som jag litar på kolla hästen. Det behöver inte vara så farligt och vissa är ganska lätta att bli av med. Vad jag förstår kan hästen ridas hela tiden. Det viktigaste med hovsprickor är en bra hovslagare och de är inte alltid så lätta att hitta och att man verkar, skor om hästen ofta.Om sprickorna bedöms som ej allvarliga och jag vill ha hästen hade jag köpt den. Trots att jag har haft hästar med sprickor.Men jag hade inte betalat fullt pris.

Hovsprickor kan vara ett riktigt elände. Men som någon annan skrev så beror det på om de är djupa eller ytliga. Skulle själv för ganska många år sedan köpa en häst som hade en rejäl spricka på utsidan av ena framhoven. Han hade haft den länge och den växte långsamt ner. Men då hästen skulle få reservationer i försäkringen på grund av sprickan ville jag inte ta någon risk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 193
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka