Köpa häst med hovspricka

hermulen

Trådstartare
Fjording, sto, 12 år
Tänkt till lättare skogsridning för nybörjare.
Gått på ridskola i flera år med hovsprickan utan problem samt nu hos privatperson i 2 år.
Allt annat stämmer himla bra men är man en idiot som tänker tanken att köpa?
Inget högt belopp hon säljs för.

Sv: Köpa häst med hovspricka

Deras hovslagare plus veterinär har sagt att det inte går att göra något åt och att hon inte har ont av det. Därimot måste hon vara skodd fram för att ge det stabilitet. Jag gillade dock inte alls hovarna som de såg ut nu. Väldigt grovt taget och slarvigt.
Hon hade fångkänningar i somras men hon är grovt överviktigt så det hade varit konstigt om hon inte fått det kan jag känna...

Nja, den kombinationen skulle jag dra mig för. Köp friskt, problem kommer ändå.

Låter mycket märkligt . En hovspricka går med riktig hjälp nästan för att inte säga alltid åtgärda.

Den där hoven ser mysko ut på flera sätt . Gått med spricka i 2 år , tja r hovisen inte kass så ligger de mer i saken än vad som framkommits.

Själv hade jag röntgat hoven på klinik p fått en bedömning där av veterinär o klinikhovis innan eventuellt köp.

Köpa som de ser ut nu o på de premisserna hade jag inte gjort.Måste finnas mer i sakenän vad som framkommits.

De hovarna i kombination med "fångkänning", och jag hade ALDRIG köpt! Inte ens tagit över gratis, för det ser ut som om det skulle kunna blir stora problem.

Men OM du tycker att det är en helt fantastisk häst, och du har stor erfarenhet av att ta hand om fånghästar, så hade jag åkt till klinik och låtit en klinikhovis göra en bedömning.

kl, svarar alla

Hästen i fråga är inte till mig, utan till en vän. Jag var med som "smakråd" men trodde att hovsprickan var från marken så att säga när vi åkte, men den var genomgående, vilket jag inte har något erfarenhet av, därför slängde jag ut frågan här.

Kände mig också direkt väldigt osäker på en häst med fång OCH hovspricka, men verkar vara en toppenhäst för min vän i övrigt.

Det är i slutändan upp till min vän och det lutar åt att ta in till klinik och kolla upp och sen se hur vi ställer oss till det.
Om det sen blir köp så lär en omläggning av kost och motion vara på sin plats, plus en genomgång av hovslagaren. Skulle inte betalt mycket till den som gjort jobbet innan på denna häst...

Tack så mycket för input!

Det är väldigt svårt att se på bilden vad det är du kallar för hovspricka. Det saknas ju en del i nederkanten på hoven, men på ena bilden kan jag ana mig till en längsgående spricka.
Om det är den som är lodrät så ser den ut att komma av en skada i kanten mellan hov och ben. Det kan bli ett "ärr" som hästen får ha resten av sitt liv. Din beskrivning av hur hästen haft det låter som en sådan att man skor för "säkerhets skull" men ofta har hästarna ingen känning av det.
Om det är det andra som sitter nere vid marken så bör inte det vara något permanent för i alla fall på bilderna ser det ut att vara rätt form på hoven ovan om den bit som saknas. Då bör den så småningom om växa ut.

Fång är däremot ett betydligt större problem och om man inte verkligen vet vad det innebär med en fång häst bör man avstå från köp.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!