Köpa häst med bärrandsröta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Sweetheart_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 964
S

_Sweetheart_

Skulle ni ha köpt en häst med "lindrig" bärrandsröta?'

Hur lång tid tar det innan hoven är helt bra? Kan den få några bestående "men" av bärrandsrötan?

Ägaren vill att vi skriver ett kontrakt att jag får lämna tillbaka henne om det skulle vara något. Skulle ni tagit hem hästen direkt, eller skulle ni ha avvaktat tills hoven är helt bra?

Sv: Köpa häst med bärrandsröta?

Jag skulle nog velat ha en hovis(som jag litar på) bedömning av läget. Finns väl hästar som har dåliga hovar och därför får mycket sådana problem. Sen kan det bero på eftersatt hovvård och/eller skitiga hagar.

Som standard skulle jag nog säga att jag skulle ta den ändå, bra om där står i kontraktet att du får lämna tillbaka den om rötan blir ett problem.

Jag har på sistone haft mycket krångel med min unghäst med röta och separationer. Verkar ha berott på foder samt hovvård, så ligger man i så ska det väl inte vara något stort problem.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
728
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 356
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 273
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka