Men den behöver ju inte gå med alla ryttarna i gruppen? Det räcker ju att den kan gå med en ryttare i varje grupp om det kniper. Den kan ju inte gärna förväntas ha hela gruppen på ryggen, eller hur menar du? Varje ryttare kan ju bara rida en häst i taget. Det är ju t ex inte ovanligt, även på mindre ridskolor, att ha några mindre hästar i verksamheten som inte kan gå med de längsta och tyngsta ryttarna. Men hela gruppen är ju sällan 1,80 och väger 80 kg, så det räcker om kanske hälften av hästarna klarar en sån ryttare. De mindre viktbärande kan göra sina tre lektioner om dagen med mindre och lättare ryttare.
Sen måste jag säga att 18 lektioner i genomsnitt i veckan för en ridskolehäst är rätt mycket, i alla fall om det är entimmeslektioner. Det låter snarare som maximum, tycker jag. Våra går nog 15 i snitt, skulle jag säga. Ingen går mer än 18, och det finns t ex yngre hästar som går mindre.
Att hästen är avskriven betyder inte att den bör säljas. Det går utmärkt att ha kvar resurser i erksamheten även efter det att de är avskrivna, det är rent av rätt vanligt. Om hästen fungerar bra, varför sälja den? Och om den inte fungerar bra, vad är oddsen att man får mer för den än när man köpte den?